gabrielledebourg;n343971 said:
Och med tanke på att det största klagomålet mot underhållningsindustrin idag är bristen på originella berättelser vore det här rent ut sagt självmord för kreativitet och nyskapande. Alla filmer idag är franchises baserat på sådant vi kan. En stor del av det är bara rent nostalgirunkande, ibland utskitet med exakt samma manus som innan men med ny teknik (typ, alla Disneys remakes). Det här skulle bara bli tusen gånger värre om vi helt släppte äganderätten fri efter skaparens död. För då skulle allt vi ser utnyttja det. Varför ska du försöka skriva något originellt när du bara kan knyta dig an till de redan framgångsrika varumärkena? I alla fall om du vill kunna livnära dig på det (och då pratar vi inte miljoner ens, utan bara betala hyran).
Nejdå, det där är bara ett problem om man är fixerad vid kulturell mainstream. Kulturen idag formligen flödar av unika, inspirerade berättelser utanför den absoluta mittfåran. Jag såg fyra nya filmer som var mästerverk (Parasite, The Nightinggale, Porträtt av en kvinna i Brand, Midsommar) inom loppet av tre månader nyligen, det har aldrig hänt förr. Jag tror aldrig vi haft ett så rikt och mångfacetterat kulturutbud som nu. "Allt vi ser" skulle inte alls utnyttja det, det skulle fortfarande finnas massor av folk som skapade unika grejer, och massor av människor som drogs till det. Forskning visar också på att generös copyright har en kedjeeffekt som skapar mer kreativa verk totalt sett.
Also, copyright-lagstiftning ger upphov till företag som sysslar med att äga copyright på grejer, och undanhålla den från skapare som annars kunnat göra bättre saker med den. Ta Conan som ett bra exempel där. Ponera att Disney-maskinen lyckats lägga vantarna på rättigheterna till Spider-Man; då hade en djärv, smått experimentiell film som Into the Spider-Verse, kanske den bästa superhjältefilmen någonsin, aldrig blivit av.
gabrielledebourg;n343971 said:
Jag är en person som lyfter hur begränsningar för mig är ett av de bästa verktygen för min kreativitet, för att jag måste vara kreativ för att skapa vad jag kan inom deras ramar. Och det mest grundläggande kravet är att du måste komma på en egen berättelse är helt ärligt talat det som föder nya berättelser. Många skapare har också kommit på många häftiga verk genom åren för att de ville göra något etablerat, men inte kunde och utifrån det så skapade de något eget.Jag är en person som lyfter hur begränsningar för mig är ett av de bästa verktygen för min kreativitet, för att jag måste vara kreativ för att skapa vad jag kan inom deras ramar. Och det mest grundläggande kravet är att du måste komma på en egen berättelse är helt ärligt talat det som föder nya berättelser. Många skapare har också kommit på många häftiga verk genom åren för att de ville göra något etablerat, men inte kunde och utifrån det så skapade de något eget.
Jag har ägnat hela min karriär som rollspelsförfattare åt att spinna vidare på andras material (Eon, Vampire, Western, Neotech, etc), och utveckla det vidare och göra min egen grej av det, samtidigt som jag förvaltar originalet. Jag tycker det är jätteroligt, och jag anser mig ha gjort ett bra jobb. Så jag håller inte alls med om grundkravet du beskriver.
Förstå mig dock rätt, jag hatar trött Shakespeare-rehashing. Men det kommer vi få stå ut med oavsett om det är lagligt för mig att göra en Sagan om Ringen-uppföljare eller inte.