Hej allesammans!
Har följt med det här forumet ett tag nu sen min spelgrupp började spela igen för några veckor sedan men har inte kommit mig för att registrera ett konto. Så min första post kanske egentligen borde hört hemma i presentationsforumet men den här diskussionen var så intressant så jag kan helt enkelt inte låta bli
Tänker inte upprepa de argument som redan lagts fram men min ståndpunkt är alltså att upphovsrätten bör vara kvar. Bör den ändras? kanske, ingen lag eller princip är perfekt som jag ser det.
Orsaken är främst att jag vill att skapare eller ägare av rättigheter ska kunna skydda sina varumärken.
Varför?
Jo därför att låt säga att du skulle få tillgång till Stan Lee´s (må han vila i frid) skapelser nu efter att han gick bort för ett tag sedan.
I bästa fall skulle folk säkert skriva jätteintressanta och unika berättelser om Spindelmannen, Hulken osv. Och det är väl det ni tänkt er som är emot upphovsrätten antar jag?
Men i värsta fall, vilket alltså är ett fullt möjligt scenario så skulle låt säga politiska partier använda sig av just Spindelmannen för att sprida propaganda. Kanske det finns människor som skulle publicera verk där Avengers förintade olika minoriteter och förde fram anti-hbtq meddelanden.
Visst, det går att hävda att vi har lagar som skyddar mot det också, så som hets mot folkgrupp och liknande men en kreativ skapare kan säkert gå runt dessa lagar och ändå föra fram hatiska budskap.
Åtminsone skulle jag vilja kunna skydda mina varumärken (om jag nu ägde några) mot någonting sådant.
För att inte tala om den ekonomiska biten, men jag tycker att flera redan nämnt det som argument.
Tack för en intressant och civil diskussion såhär långt!