Nekromanti När skriver ni som bäst?

Olle Linge

Snigel
Jag kom just underfund med att jag inte bara får bra idéer, utan att jag också har lättast för att skriva sammanhängande text i anslutning till en sömnperiod. Nu är min dygnsrytm lite förskjuten, men ni får korrigera för hur ni sover. Jag går normalt upp kring 10 och går och lägger mig vid 2-3.

Det intressanta är att jag utan (tror jag) undatag har fått mycket skrivet antingen den första eller de första timmarna efter att jag stiger upp. Detta för att flickan sover mer än jag och jag har en timme på mig innan hon vill gå upp (om hon är ledig vill säga). Min relativa morgon är min favorittid att skriva på.

Men det går också bra innan jag ska sova, helst efter klockan tolv. Anledningen till att jag inte gillar det lika mycket är för att man alltid är lite degigiare då; det är mörkt och kallt och så vidare.

Jag kan dock inte komma på många gånger jag suttit och skrivit på en eftermiddag eller tidig kväll. Eller nåja, jag har gjort det många gånger, men då har det också antingen blivit skit eller så har jag gjort för mycket annat samtidigt.

Hur är det för er, när skriver ni som bäst?

cogitare

Swashbuckler
Jag kan skriva lite närsom bara inspirationen finns där. Särskilda tider på dygnet är inte jätteviktigt. Dock är det ofta precis när man håller på att vakna eller somna som idéer kommer till mig.

Dock är jag extremt okreativ när jag sitter framför datorn. Praktiskt taget alla äventyr jag skrivit plitar jag först ner i någon med vanligt penna och papper innan jag för över det till datorn(då jag iofs kan göra vissa modifikationer). Men det är mycket sällan som jag skriver direkt på datorn.

C.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker att jag skriver bäst mellan klockan 12 och 1 innan jag ska gå och lägga mig. Det kan bero på att hjärnan är lite degigare då så att mitt omdöme är sämre, eller på att kreativiteten faktiskt blir bättre när man är lite tröttare.

Men egentligen tycker jag att jag skriver ungefär lika bra dygnet runt, om jag bara lyckas komma igång.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
På forumet eller innan tentor [NT]

/Han som jobbar bäst under press, men inte efter 02 om han har normal dygnsrytm

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Just nu faktiskt. Har sällan skrivit så mycket som de senaste dygnen. Det är därför jag dykt in här på forumet också.

Jag är en periodare när det gäller att skriva. Först brukar jag få en idé som jag sedan går runt och grunnar på i ett par dagar. När det sedan mognat så sätter jag mig framför datorn och skriver ut ett utkast. Klockslag på dygnet spelar faktiskt ingen roll vid det laget för det är redan klart i huvudet. Efter det frenetiska skrivandet så låter jag återigen tanken bearbetas ett tag (ofta flera dagar) någonstans i hjärnkorridorerna och sedan går jag tillbaka till skrivandet igen. Jag fortsätter sedan itererandet så länge det behövs.

Fördelen med mitt sätt att skriva på är att sittandet framför datorn blir ett rent mekaniskt arbete som kan göras snabbt. Nackdelen är att det är svårt att jobba med för stora puckar, så som ett helt spel. Därför har det nog mest blivit artiklar än så länge.

Tankearbetet sker mestadels i det undermedvetna, med spridda skurar av ihärdigt medvetet tänkande. Bäst jobbar hjärnan när jag får röra mig i trevliga miljöer (Köpenhamns små gränder och botaniska trädgård var riktiga favoriter när jag bodde där). Att sitta stilla framför datorn fungerar inte så när jag väl ska skriva så måste det redan vara färdigtänkt material.

Försöker jag skriva mer än jag tänkt färdigt så blir det bara pannkaka av alltihop.

Snow

Swashbuckler
Skriva kan jag göra när som helst nästan men tänker gör jag otvivelaktigt bäst när jag promenerar till jobbet vilket tar en halvtimme. Är det dåligt väder så åkter jag buss och då läser jag istället. Snart är det sommar och då ska jag gå mycket så då blir det mycket ideer också.

Gordeg

Hero
Jag skriver inte samtidigt som jag får idéer. Uppslagen får jag när jag gör något som inte kräver alltför mycket tankeverksamhet, som att träna eller promenera. Skriver gör jag bäst framför datorn numera, men det kan vara efter att jag bollat runt en idé i huvet i flera dagar.

Fast ibland måste jag skriva ned en idé snabbt för att den inte ska försvinna!

Gordeg

Jade

Warrior
Har på senare tid faktiskt upptäckt att jag är som mest kreativ mellan 00.00 och 03.00... Okej då, kanske inte exakt, men någonstans där i närheten. :gremtongue: Jag får flest "bra" grejjer gjorda då, även om jag försöker att fixa och dona med saker annars också. (Min dygnsrytm är något skev)

Fast man kan sällan styra över idéerna, när de anfaller så anfaller de.. Och då är det bara till att kasta sig över närmaste skrivbara material och göra anteckningar... Sen får man hoppas att man vid ett senare tillfälle fattar vad det var man menade (har hittat en lapp med anteckningar som jag nu inte förstår ett dyft av, menmen)

Oftast får man dock följa med inspirationen... Är man inspirerad skapar man, är man det inte pillar man med något annat mer eller mindre ointressant/ovettigt tills inspirationen återvänder.

Olle Linge

Snigel
Jag skriver inte samtidigt som jag får idéer. Uppslagen får jag när jag gör något som inte kräver alltför mycket tankeverksamhet, som att träna eller promenera. Skriver gör jag bäst framför datorn numera, men det kan vara efter att jag bollat runt en idé i huvet i flera dagar.
Det här tycker jag är intressant. Det enda jag kan få UTAN att skriva är uppslag eller mycket begränsade idéer. Det blir aldrig något intressant om jag inte sätter mig ned och skriver. Å andra sidan så måste jag ha den där lilla idén för att börja, men när jag väl har det, vet man aldrig var det slutar.

Dewain

Veteran
Utan tvekan så är min tid på dygnet efter midnatt. Det händer relativt ofta att jag går upp mitt i natten och sätter mig vid datorn för att sömnen inte vill infinna sig. Då kan jag lätt sitta och skriva flertalet sidor bara rakt upp och ner. Oftast med ett gott resultat. Orkar jag inte gå upp till datorn så åker papper och penna fram och jag sitter och kladdar ner några A4 som jag nästa natt vid datorn skriver rent och utvecklar. Jag får även inspiration av att diskutera och vädra mina åsikter med andra, något som ofta får min SL att dra ut stora tussar av sitt hår i ren uppgivenhet (”inte nu igen”). :gremblush:

Min senaste inspirations spruta fick jag av att en vän var nyfiken över rollspel det resulterade i ett par timmars nattlig skrivning och 12 sidor i storlek 10. :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Precis tvärtom, faktiskt. När jag planerar att skriva kring midnatt får jag aldrig något gjort mer än lite detaljpill. Mest får jag gjort om jag sätter mig och skriver på eftermiddagen eller kvällen, men då brukar jag oftast plugga, vilket förklarar varför jag aldrig kommer någon vart på mina projekt. :gremsmile:

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Jag skriver som bäst just då idén slopat upp i skallen. Då kan jag sätta mig och skriva så det ryker. :gremwink: Oftast är detta på sena kvällar, nätter, och tidiga morgonar för jag är en nattsuddare/nattuggla och är helst vaken nattetid så fort jag är ledig, dvs. helger och lov etc. Sedan skriver jag bra igen då jag övervägt det hela några dagar/veckor, då ändringar och nytt material till projektet kommer upp. Det är sällan jag skriver flera dagar i rad. Skriver oftast några dagar, tar paus och överväger, sedan dras det igång igen med nya tankar etc. efter en tid. Det brukar vara så, i denna stil, runt - runt, om och om igen...

Lontryuin

Veteran
När jag har något annat som definitivt borde göras... Som tentaplugg eller inlämningsuppgift, eller städning eller så...

Alternativt efter intag av stora mängder kaffe, vilket inte är särskilt bra, då jag får enormt kaffedarr efter en halv kopp normalstarkt kaffe...

Feuflux

omjonasson.se

Jag tror jag fuskar lite och svara på frågan "när kommer ni bäst på idéer?" istället. Vad gäller förvaltande av idéer så har jag inte hittat något övergripande tidsperspektiv utan det funkar lite närsom, bara jag faktiskt har en idé att göra något av.

Och idéer skapar jag allra bäst när jag lagt mig i sängen, släckt lyset och väntar på John Blund (eller ja, egentligen väntar jag ju på en sexig prinsessa, men vafan...). Det är väldigt ofta jag klurar ut d12-dialoger så. Blir det väldigt bra/detaljerat så skriver jag upp det på en postitlapp men vanligtvis är det övergripande grejer och då litar jag på att jag ska minnas det när jag vaknar (och när datorn sen är startad skrivs det in i txt-filen med kommande jox).

Idéer till solospel funkar också på det här sättet... men där står produktionen blixtstilla för att jag inte lyckas omvandla det jag kommer på till ett vettigt äventyr.

På grund av att jag blir fysiskt trött innan jag blir mentalt trött så har jag alltid en halvtimme/timme att bolla ideér med mig själv på och det är trevligt tycker jag.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är egentligen inte så viktigt, enligt min uppfattning. Jag kan skriva när som helst - inklusive när jag inte har inspiration. Mest beror nog detta på att jag jobbat lite kort som journalist på en lokal dagstidning, för då kan du inte låta bli att skriva något för att "inte känner för det". Detta är rätt svårt till en början, men man lär sig. Och även om kvaliteten såklart varierar så inbillar jag mig att jag håller ganska jämn nivå på det jag skriver.

De riktiga topparna, däremot, när jag kan sitta och skriva i flera dagar i stort sett non-stop. De innefaller väldigt sällan nu för tiden.

neowyn

Swordsman
När jag inte har planerat att skriva.
Jag fungerar inte alls när jag planerar att skriva, om jag därimot kan göra det spontant så kan de bli en hel del material.
Sedan kan jag dock sätta mig ner lite mer planerat och skriva in det på datorn och strukturera upp ideerna och fylla dem med lite mer text och samanhang.
Det funkar väldgt bra tycker jag att spontant skriva ett gäng sidor och sedan kuna arbeta med det materialet i några veckor lite mer planerat.
Tidsmässigt så funkar dte inte om jag är för trött men annars kan jag nog skriva är som helst.
Något som funkar väldigt bra har jag upptäckt är på hemvägen från jobbet, man sitter där med musik i öronen och skumpar runt på de allmäna transport vägarna och ideerna kan bara komma forsande.
En liten favorit är att beskriva en person som sitter någon stans i närheten, inte så som den ser ut just nu utan som en SLP i något äventyr. Hur ser den personen ut att fungera i olika situationer mm

case

Veteran
Jag är tråkig.
Nå, jo jag har bokat undan en till två timmar per dag då det tillåter sig för skrivande. mångt och mycket blir inte bra, men jag tror som så att även om jag väljer att inte använda de stycken som jag anser inte håller måttet så har man skrivit av sig och har eventuellt något att finslipa.

men sedan bär jag med mig ett par anteckningsböcker var jag än går just för de stundande idéerna.

- Robert, som tycker att det skrivs för mycket och publiceras för litet.