Nekromanti När spelar ni ett inköpt rollspel?

Möller

Hubert Hortlax
I denhär tråden sades följande:

anth said:
En vanlig rollspelare köper ett rollspel för att spela ett rollspel, helst inom någon vecka efter att personen köpt rollspelet.
En vanlig rollspelare vill inte köpa ett rollspel för att FÖRST tillbringa ett par månader med att skapa ett nytt magisystem till spelet.
Och nej - det här handlar inte om husregeler eller regel-moddar.
Man köper rollspel som man kan tänka sig att rollspela "out of the box", man köper inte något som bara är en byggsats som man måste tillbringa månader med att bygga färdigt.
Jag är lite konfunderad. Jag ställde mig vid min hylla och konstaterade att jag har rätt många spel som jag läst men aldrig spelat. Ett spel som jag spellet efter ett par veckors förberedelser, fast över ett år efter att jag införskaffade spelet. Och så minst ett spel som jag spellede, men inte fortsatte med för att jag lagt för lite tid på förberedelser när jag började spelleda.

Hur är det hos er egentligen? Hur långt tid tar det för er att spela ett rollspel efter att ni köpt det?

Eksem

Champion
Allt jag faktiskt spelar spelar jag out of the box, jag moddar aldrig före jag har spelat. Verkar spelet inte spelbart out of the box spelar jag det inte. Däremot kan det tag flera månader innan jag faktiskt spelar, men det beror inte på att jag behöver "fixa" något innan jag sätter igång, vilket jag tror är vad anth menar.

Oftast så tar det faktiskt flera månader innan jag spelar, för... tja, kampanjer pågår ju redan, och redan att spela rollspel varje vecka är nästan mer än vad jag har tid med.

(Jag moddar dock i efterhand ibland, om än faktiskt ganska sällan).

Mogger

Hipsteranka
Möller said:
Hur är det hos er egentligen? Hur långt tid tar det för er att spela ett rollspel efter att ni köpt det?
I allmänhet spelar jag inte rollspel jag köper. Jag spelar rollspel som jag gör själv. :gremsmile:

Men jag vill spela de flesta rollspel jag köper. Men aldrig inom någon vecka. Då har jag inte ens hunnit läsa dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Måns said:
I allmänhet spelar jag inte rollspel jag köper. Jag spelar rollspel som jag gör själv. :gremsmile:
Samma här. Fast med tillägget att jag aldrig köper rollspel, heller. :gremsmile: Men jag laddar ned gratisrollspel ibland.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
anths sista punkt stämmer inte på mig, fast jag och anth brukar inte vara överrens om något alls :). Nu tänker jag väl inte lägga MÅNADER på att preppa inför ett spel, men jag räknar med att det kommer att krävas viss förberedelse iaf. Översättningar, utskrifter, inlärning, äventyrsskrivande osv. Att bara kunna dra spelet ur boxen och kunna köra igång DIREKT hade varit juste dock, men jag känner inte till många sådana spel.

Jag spelar långt ifrån alla spel jag köper. Men de som kommer till bordet kan mycket väl ligga upp till ett år i hyllan innan det blir tillfälle att spela. Går det längre än så är nog spelet ett sådant som inte kommer att spelas alls. :)

Ram

Skev
Det beror helt på spel. Nu har jag sålt av alla mina 6 stora + 3 små flyttlådor med rollspel nyligen, men detta är hur det funkade innan jag "slutade".

De flesta lätta indiespel spelar jag endera inom några månader efter jag köpt dem. Oftast bara en gång.

De flesta tradspel spelar jag aldrig. Eller snarare, jag har spelat ett enda av de förhållandevis många tradspel jag köpt.

Jag tror att det finns en hel del av oss som beter (betedde) sig så här. Däremot är jag, utan att på något sätt hävda mig veta, mycket tveksam till att vi är representativa för den stora grå rollspelsmassan. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Möller said:
För det mesta tar det en jäkla tid. Böckerna måste ju hinna ligga till sig på hyllor och golv och bord innan det är någon idé att göra nåt med dem. :gremwink:

Nå, mer allvarligt så har jag en hel hög med spel jag spelar och vill spela och begränsade tillfällen att spela på, så allt nytt ställer sig i en ganska lång kö. Alternativet är om det är något jag har spelat först och köpt sen. Såna spel har mycket större chans att komma till spel inom första två månaderna eller så.

solvebring

Superhero
Ofta lång tid. Typ inte alls...

Edit: Jag har sällan tid för rollspel numera (iaf sällan den typ jag behöver). Man ska studera, göra allt annat, vara pappa, sambo och människa - allt på en gång. Sedan så spelar jag oftast med folk som vill köra "det gamla vanliga". ... Jag tror ett problem, förutom tiden jag inte har, är att jag är en typ som vill testa och experimentera en massa och ser det som den roliga delen av spelandet (nu för tiden) medan de andra vill spela för att spela, och därmed vill spela ett fast spel, spela under en längre tid, avsluta pågående scenarion osv.

Så mina spel hamnar i bokhyllan ett bra tag, innan - om de har tur - blir lästa. Annars står de där i väntan på en ljusare framtid med lite mer tid eller andra prioriteter. Sedan så kan man ju ändå skumma spel och hämta inspiration och idéer från den och bara kika för nöjets skull. Det händer desto oftare.

/solvebring som inte äger alls många rollspel men som ändå inte spelat mer än ett par av dem han har.

Recca

Femme Fatale
Jag köper sällan spel på grund av min ekonomi samt att jag inte känner det där asperger-behovet av att lägga beslag på allt i rollspelsväg. Så jag kan med stolthet säga att jag har spelat alla spel jag köpt. Dvs tre stycken... :gremlaugh:

Vi spelar "out of the box". Jag har dock tröttnat på alla jäkla skräpregler så nu är det ändring på sånt. Har moddat massor och nu börjar jag känna mig ganska nöjd med reglerna i det vi spelar just nu. Har dock ingen lust att skapa ett helt eget men får ibland infall om att jag skulle vilja spela/spelleda en annan typ av setting/story.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelar sällan spel jag köper; jag köper spel för att de är snygga eller kommer att inspirera mina egna kreationer.

När jag väl spelar kan jag inte inte modda. Ofta ser jag på regelsystemet att det inte är kompatibelt med min önskade upplevelse - för mycket krångel, t.ex. Så då moddar jag, för att få den upplevelse jag vill ha.

De flesta rollspel hjar alldeles för avancerade regler för mig; jag vet med mig att jag HATAR att spelleda regeltungt.

Så... I de flesta fall blir det aldrig spelat, och i de fall det spelas blir det 99 gånger av 100 en kraftigt moddad variant. Enda undantaget jag egentligen kan komma på är Mutant City Blues, som jag spellett mer eller mindre omoddat, och där har ju jag och Möller börjat fippla...

Generellt är ju jag ute efter spelvärlden, det är i den jag ghittar mina kickar. Reglerna är mer nåt trist jag inte kommer ifrån, och som i bästa fall kan låta bli att vara ivägen...

Om det nu blir spelat, vilket inte är ofta då jag måste veta att mina spelare verkligen vill spela just det med, annars tappar jag peppet direkt.
Men klaffar det så vill jag spela det c.a 2 dagar efter jag köpt det, brukar blir kanske en vecka och jag har alltid kass koll på systemet för jag bryr mig inte så mycket.

anth

Vetefan
Möller said:
I denhär tråden sades följande:
anth said:
En vanlig rollspelare
Att jag aldrig lär mig att hålla käften. :gremsmile:
Vad är en vanlig rollspelare?
Själv har jag tre billybokhyllor med rollspel - är det vanligt? Jag tror inte det.
Om jag har så mycket rollspel så kanske ni inte är förvånade om jag säger att jag köper ett antal rollspelsprodukter varje månad - men VAD köper jag då?
Jo, saker som jag kan tänka mig att rollspela (givetvis säger det sig självt att jag bara hinner spela en bråkdel i min rollspelssamling).

Jag tror fast och fullt att majoriteten som köper rollspel - köper sånt som de kan tänka sig att använda.
Ibland köper man något som visar sig vara helt fel, men för det mesta vill man nog spela det man köpt - men man har INTE TID, så det kanske blir liggande till nästa kampanj, eller nästnästa, eller...ja, de blir bara liggande.

För tillfället spelleder jag tre kampanjer (samtliga köpäventyr), dessa kampanjer har jag haft stående i bokhyllan i flera år innan det blev spel av - men det viktiga är att när jag väl bestämde mig för att dra igång kampanjerna så började jag aktivt läsa produkterna och förbereda mig någon månad innan vi började spela dem.
Givetvis är det så att INNAN jag drar igång en ny kampanj så går jag och suger på kampanj-idén, kanske i flera år - men jag arbetar INTE AKTIVT med projektet förrän jag bestämmer mig att verkligen spelleda - mycket beroende på tidsbrist, jag har knappt tid med de totalt 5-6 kampanjer som jag jag är involverad i för tillfället.

Så: ni som förbereder er och arbetar i ett år innan ni drar igång en kampanj - kan ni verkligen säga att ni representerar en svensk genomsnittsspelare?

Arfert

Facit
Jag moddar inte heller, eller sällan. Om det tar lång tid eller inte beror på om det finns en spelgrupp jag vill vara med i och att den vill spela det aktuella spelet.

Patrick Bateman

Warrior
Oftast köper jag spel som jag tror att jag faktiskt vill spela i framtiden. Det har dock hänt att jag köpt spel för att endast ha som inspiration till att modda andra spel (GURPS, Eon). Sen upptäcker man att inspirationskällarna var relativt komplicerade och kanske inte alls skulle passa särskilt bra till min MUA-kampanj...

I övrigt har jag dock för avsikt att spela de rollspel jag faktiskt köper. Det kan dock dröja innan det blir en lucka i pågående kampanjer, så det kan ta flera månader/över ett år innan spelet faktiskt når spelbordet. Men eftersom man ändå har att göra under tiden, ser jag det inte som ett problem. Snarare känns det som ett lyxproblem, att det inte finns tid för alla roliga spel man skulle vilja prova på.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker det här är en intressant tråd, för jag tror att det beror på hur många rollspel man har spelat. Om det är en grupp/spelledare som bara spelar 1-2 spel och köper ett till så kommer de nog att läsa igenom det och spela spelet relativt snart (inom en månad).

Folk som har spelat fler spel än så tar nog betydligt längre tid på sig. Många köper nog också bara rollspel för att ha något att läsa och inspireras av.

Enda spelen som jag spelar inom en månad är indiespelen, då det oftast räcker med att läsa igenom dem en gång och sedan är det bara att sätta igång. Det senaste ickeindiespelet som jag fick labbarna på, som jag också spelade, var Mouse Guard. Det spelet stod på hyllan några månader innan jag rörde det och egentligen enda anledningen varför jag läste det var för att träna mig på att uttala engelska ord (läste boken högt för mig själv).

/Han som ofta brukar planera saker för sina nya spel, men som i princip alltid rinner ut i sanden

Caligo

Swashbuckler
Har väl köpt en 20 rollspel men bara spelat 5 av dem och de flesta bara en eller ett par speltillfällen. Nuförtiden köper jag bara spel för att ha något som inspiration för mina egna kreationer.

ThemVSyou

Veteran
I regel så brukar det bli efter jag har läst dem grundläggande reglerna så tiden kan variera men som mest iaf en månad efter inköp finns dock dem gångerna jag inte har spelat spelet fastän jag har boken t,ex Dark Heresey

Ögat

Hero
Det varierar på hur sugen jag som köper det är och hur sugna mina medspelare är. Vanligtvis tar det väl någon månad. Mer experimentella spel får ligga i lådan längre tid, och spel som redan blivit nedröstade en gång tenderar att ständigt skjutas bakåt i kön.

Däremot har vi under hösten satt igång med lite back-to-basics: man går till SF-bokhandeln, köper något, ringer till sina vänner och hoppas att man hinner läsa tillräckligt till imorgon och att någon kan skriva ut formulär på jobbet. Det har varit mycket uppfriskande.