När spelare vet mer än SL

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Finns det någon gång som ni SL’at där ni försökt gestalta någonting, men er kunskap om det ni försökte gestalta var bristfällig och det råkade finnas någon i spelgruppen som visste väldigt mycket om ämnet, vilket gjorde att allt föll pladask?

Det hände mig en gång när jag spelledde i Tolkiens Midgård. Rollpersonerna var och utforskade ett övergivet dvärgrike och blev anfallna av en flock grottormar, en varelse jag själv hittat på. Det visade sig att en av spelarna (den ende jag inte kände så bra) var en riktig ormexpert. Han hade en massa ormar hemma och visste typ allt om ormar. I var och varannan stridsrunda opponerade han sig och sa att ormar gör minsann inte si eller så, det här hade jag helt fått om bakfoten o.s.v. Han gjorde det inte för att vara taskig, jag tror han ville vara till hjälp. Men det var rätt irriterande och tillslut röt jag: ”Det är ingen som är intresserad av dina ormar!” Inte den mest konstruktiva lösningen tyvärr, det var inte direkt bra stämning vid spelbordet resten av kvällen ..

Har ni varit med om något liknande och hur löstes det?
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Vill förtydliga, det behöver inte handla om djur, utan kanske historiska epoker, fysikens lagar, olika kulturer, hur ett visst föremål fungerar etc. 🙂
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Har ni varit med om något liknande och hur löstes det?
Jo. Det där hände ju hela tiden när man var barn. Vi testade väl olika lösningar (SL har alltid rätt, retcon, nya mystiska arter etc.).
Nånstans i tonåren övergick det till allmänna påpekanden som inte påverkade fiktionen.
-"Du vet väl att det egentligen är såhär: "?
Det kommer ju alltid att hända i nån utsträckning om man nu inte är den som vet mest om allt.

//EvilSpook
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Jo det händer väl ibland, mer förr än tidigare. Oftast när det gäller sci-fi-teknologi.

Jag har nog ingen universallösning, annat än att gemensamt fokusera på fiktionen istället och ta frågan i en paus eller efter passet. det finns liksom inget rätt eller fel - det är lika stämningsdödande för den som tvingas acceptera en orimlig beskrivning som det är för den som blir avbruten i sitt flöde.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
I min ena spelgrupp finns en hemvärnsman och naturnisse som kan döda stämningen om jag inte är om mig och kring mig med skogsbeskrivningen och rollpersoner som ska sova utomhus. Numer hittar de nästan alltid ett värdshus vid övernattning i skog och mark
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,036
Jag brukar mest bara säga "Bra, då förklarar du allting", så kan jag koncentrera mig på annat. :)
Ja, upptäcker jag sånt här i tid brukar jag helt enkelt ta spelaren till hjälp att beskriva / förklara hur saker ska vara. Det funkar förstås inte alltid.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här är oundvikligt man kommer alltid att ha nån i gruppen som kan mer än en själv när det kommer till olika ämnen.

Jag har börjat säga saker som att ok Kalle en gepard kanske inte springer i 90 km i timmen utan 70 km i timmen men nu så springer den i 90 km i timmen och en kpist kanske inte är dödlig på 700 meter men nu är den det och nästa spel Kalle så är du sl och då gör vi på ditt sätt .

(Nu vet jag inte hur snabb en gepard är eller på vilket avstånd en kpist är dödlig utan det var bara ett exempel )

Det är så jag hanterar det
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Jag brukar också ta spelaren till hjälp. Ställa frågor. Minns att Ron Edwards talat lite om att han brukar göra så, att sätta berättelsen i en stad som någon av spelarna har god kunskap om, och sedan använda den kunskapen. "Jag tänker mig att den här snubben bor i de riktigt lyxiga delarna av sta'n. Var någonstans skulle det vara?"
 

GVDT

Warrior
Joined
19 Oct 2021
Messages
201
Hårt, så löser jag aldrig problem. Jag knyter handen i fickan. Stör mig lite, kanske pratar bakom ryggen på spelaren. Förlåter Spelaren ändrar äventyret och spelar vidare
Det är väl därför jag numera bara spelar soloböcker. Jag kanske borde gå i terapi...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Ja, det har hänt. Beroende på vad det gäller så...

Om det är regler, så kollar jag upp för att se vem som har rätt när jag är spelledare. Om det är jag som spelare så tar jag upp det ifall det är nåt som är viktigt att ha koll på. Överlag är detta något som de andra spelledarna i min grupp är dåliga på, att läsa på sina egna regelsystem. Problemen är egentligen bara när man valt säg, en förmåga för att den beskrivs som fungerande på ett visst sätt som spelledaren inte använder.

Om det är världen, så kör vi med att spelledaren bestämmer, men då några av oss om vi spelar i en specifik värld vill få en så autentisk version som möjligt så kan det bli bessrande. Definitivt en väldigt dålig egenskap som jag aktivt arbetar på att vänja mig av med.

Om det är specifika saker som ormen här så är det det jag säger som spelledare som gäller, eller det som står i reglerna även om det är overkligt. Övriga spelledare får göra som de vill.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Om det blir missförstånd mellan spelare och spelledare brukar jag köra på vad spelaren tycker. Sällan som det förstör något för mig som spelledare och spelaren blir gladare. Sedan fixar jag problemet efter spelmötet. Fast jag har sällan hårt bundna planer eller världar och jag brukar försöka inkludera mina spelare så mycket som möjligt i samskapande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Ah, du hade oturen att råka på en extrem-nörd på ett område som blev relevant i ditt spel. Ormar var tydligen väldigt viktigt för dem =) I just det fallet, under förutsättning att du ville fortsätta spela med personen, så hade jag nog bara undvikit att ha med ormar =D

Möjligen hade jag bett dem berätta för mig om olika ormar sätt att agera, plocka ut något som lät coolt, och använt det på personen vid ett senare tillfälle.

Oftast (säger jag som att det här händer mig många gånger, jag tror bara det hänt mig två gånger på allvar) så brukar jag lösa det genom att helt enkelt inte gå in på detaljer utan hålla det på en högre nivå. Eller möjligen säger "det här är resultatet, vad gicks nett för att lede dit?".

Exempelvis var ena gången det hände med en extrem friluftsmänniska och bushcrafter, och problemet uppstod kring det här med "vildmarksöverlevanad i rollspel". Det hände när jag var ung och sämre på att uttrycka mig. Idag hade jag bara sagt "du försöker sätta upp ett läger, men nästa dag vaknar du genomfrusen och sjuk (på grund av ett misslyckat slag). Vad var det som gick snett? Vilket misstag begick din rollperson?".

Antingen kommer det ta det som en kul utmaning att berätta vad som kan gå fel i den situationen (vilket får ses som en form av samberättande, och en vinst), eller så kommer de sura och tycka att det borde ha funkat (I vilket fall de eventuellt är vad vi kallade en "munchkin" om jag minns rätt, men det kan också vara en missmatch i förvätningar om vad de vill få ut av spelet. De kanske vill spela en mer kompetent rollperson än vad du som SL tänker dig).

Den andra gången var det en person som hängde up sig oehört mycket på semantik, men det var lycklgitvis bara ett oneshot så jag behövde inte bry mig om det. Men annars hade jag nog gjort det till en grej och gjort den typen av diskussioner till en grej "in game" också.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,147
Alltid svårt att SL:a i en värld som spelarna eller en spelare kan mycket bättre än en själv.
 
Top