Mjo, fast han var väldigt ny på rollspel så jag tror att han inte riktigt förstod när man bör ta upp såna saker utan att bromsa spelet.
Ah!
I så fall, be honom acceptera att fantasy-ormar fungerar annorlunda än riktiga ormar, men att han gärna får förklara skillnaderna under fikat senare. Ge han en chans att föreläsa senare.
Fast det är inte säkert att de hjälper. En del verkar helt enkelt ha svårt för "suspension of disbelief".
Oj... det här påminner mig om att det här har hänt mig flera gånger!
Jag hade en biolog en gång som inte kunde låta bli att kommentera på orimligheten hos populationsfördelnignen i mutant. Och en bunt andra saker. Jisses, jag var inte riktigt beredd på alla gamla diskussioner skulle komma tillbaka på det sättet =D
I de flesta fall rörde det sig dock oftast om folk med olika bokstavskombinationer, diagnoser eller neuroser, vilket jag var fullt medveten om redan innan så det var lite någon man fick ta som en förutsättning för att ens kunna spela rollspel tillsammans. I dessa fall löste jag det mest med axelryckningar och "ja, det är lite fånigt. Men det är rollspel! Tillbaka till situationen...". Fast det hände kanske nån gång per spelmöte, inte flera gånger under en och samma strid, så det var lättare att behålla lugnet.
Jag tror jag fortfarande faller tillbaka på: undvik ormar i framtiden. Eller ta hjälp av honom och läs in dig på ormar! För jag tror den spelaren skulle få en riktigt rejäl kick om det i något framtida äventyr dyker upp ormar som fungerar som han tycker att det borde fungera