Nekromanti När storleken spelar roll räknas millimetrar

Arfert

Facit
man kan också göra ytterspalterna lite extra breda i PDF-versionen (som är A4) och låta den tryckta versionen vara lite smalare, som 195 x 297 mm... även det är ett snyggare format för ögat... närmare ett gyllene snitt förhållande.

Dimfrost

Special Circumstances
Men får man inte ha väldigt smala marginaler om man vill få in två spalter på ett format som är smalare än A4 utan att gå ner alltför mycket i grad? Eller är det bara jag som är onödigt mån om att inte gå under 55 tecken per rad?

/Dimfrost

Arfert

Facit
det är ingen större fara att ha färre tecken än så, förutsatt att man är noggrann med att jobba med bokstavs och ordmellanrummen osv... så det inte blir gluggigt-

Jan Tschoild satta ju 65 tecken per rad som ett ideal för romaner satta i en spalt (i sina Penguin-regler), så att gå ner till ca 47-50 tecken per rad i 2-spalt är ingen fara..

Troberg

Sinister eater
Wow! Ett svar som var mer uttömmande än en tysk lavemangsporrfilm från 80-talet!

Kanonbra!

Det är mycket luft på sidorna, jag vet; men jag tycker inte att du ska gå upp på en högre teckengrad och bredda spalterna. Då föredrar jag hellre att gå ner en teckengrad och istället ha en jättebred yttermarginal att använda för att skriva smågrejer i.
Håller definitivt med. Att ha för små marginaler ger också ett kluttrat och blilligt intryck, och ger ett intryck av svårlästhet.

Huvud och Fot är nog de minst viktigaste måtten, men typ... Lite närmre satsytan än papperskanten, tycker jag. Teckensnitt? Samma linjär som i Fontkapitelnamn. Skriv allt i VERSALSKRIFT och spärra gärna texten djärvt; hellre det än att välja en stor storlek. Jag ser gärna sidhuvudet och sidfoten i samma storlek som brödtexten.
Jag brukar göra så här (rätta mig om jag har fel):

Sidhuvud i samma font som löptexten, men kursiv (för att skilja den från löptexten).

Sidfot i samma font som löptexten, fast kursiv. Ibland gör jag den 1 punkt större, eftersom sidnumret dels är ganska viktigt, dels bara två eller tre siffror, så det är ganska lite text och behöver lite extra tryck.

Ett annat sätt är ju att integrera huvud och fot i siddekorationer, men det kräver dels att man kan skriva ut ända till kanten, dels att man har siddekorationer.

Rubrik 4: Bör inte ens stå på egen rad, utan bara vara som ett par:

Fetmarkerade ord som direkt följs av löptext på samma rad.
Den nivån är för sådant som namn på skills/ads/disads i beskrivningarna, så jag vill nog ha den på en egen rad. I så fall så blir det nog två raders höjd, med en storlek en punkt större än brödtexten.

Troberg

Sinister eater
En fråga till

De två illustrerande bilderna gjorde jag genom att slänga ihop ett litet program som gjorde dem. Det tog ungefär 10 minuter, inklusive tiden för att rita siluetterna. Det fick mig att tänka.

Jag vet att det finns en del här som brukar förespråka LaTeX. I mitt tycke så borde det vara en baggis att med lite stränghantering dunka in all råtext i LaTeX-form i en mall liknande den jag har på bilderna, och på så sätt få grundjobbet gjort. Kan man sedan ta den LaTeX-layouten och importera den i tex InDesign för att lägga in tabeller och och slutjustera den? Det känns som ett mycket enklare och tydligare sätt att arbeta, för att inte tala om enklare att upprepa för framtida versioner. Det gör också att man lätt kan testa en ändrad förutsättning bara genom att ändra några siffror och se resultatet. Mindre pill och mer ingenjörskonst, helt enkelt.

Finns det möjligheter att jobba så och hur funkar det?

Feuflux

omjonasson.se
Bild bakom text

Serenity-rollspelet har en stjärnhimmel som bakgrund, fast den är "grå-ifierad" där det står text. Alltså ljusgrå himmel men ännu ljusare små stjärnor på. Fast till vänster i bilden är den grå himmelsfärgen så mörk att den iaf för mig stör kontrasten mot den svarta texten. Det här är det sämsta med hela spelet (regler kan man ju göra om ifall man stör sig).

Så Troberg, om du vill ha en siluett av olika figurer som bakgrund till texten, se till att figurerna och bakgrundsfärgen ligger väldigt nära varandra och att det för båda är ordentlig kontrast till färgen på texten. Annars är det inte bara jag och Dimfrost som kommer störa oss.

Troberg

Sinister eater
Re: Bild bakom text

Så Troberg, om du vill ha en siluett av olika figurer som bakgrund till texten, se till att figurerna och bakgrundsfärgen ligger väldigt nära varandra och att det för båda är ordentlig kontrast till färgen på texten.
Oroa dig inte. Den ska vara ljusare än på exempelbilderna, det var bara snabbt hopkluttat med standard 16-färgerspaletten. Det ska bara vara lite mörkare än en vattenstämpel. Dessutom tänker jag ha dem väldigt stiliserade, utan fippliga detaljer som kan ställa till det. Stora, rena ytor med okomplicerade linjer.

Något i stil med den bifogade bilden (som jag gjorde som ett experiment i att göra en broccoli-inspirerad bild).

Jag tänkte också experimentera med att blurra kanterna lite på siluetten och se om det blir bättre eller sämre.

Rising

Vila i frid
Sidhuvud i samma font som löptexten, men kursiv (för att skilja den från löptexten).

Sidfot i samma font som löptexten, fast kursiv. Ibland gör jag den 1 punkt större, eftersom sidnumret dels är ganska viktigt, dels bara två eller tre siffror, så det är ganska lite text och behöver lite extra tryck.
Det finns få "regler" för sidhuvuden och sidfötter (som jag känner till); särskilt i produkter som rollspel. Så om man vill trixa så är dessa delar rätt tillåtande.

Det är dock ganska vanligt att använda rubrikteckensnittet (eller annan linjär) i sidhuvudet, snarare än att fortsätta med brödtexten, och det är enligt mig ovanligare att använda kursiva sidhuvuden än feta sådana.

Det är dock ganska vanligt att skriva pagineringen såsom du planerar. Så kör på det. Vill du ge den mer tryck så kan du skriva det såsom "- 14 -"; alltså med två streck vid sidan om. Väljer du talminus så får du ännu mer tryck.

Den nivån är för sådant som namn på skills/ads/disads i beskrivningarna, så jag vill nog ha den på en egen rad. I så fall så blir det nog två raders höjd, med en storlek en punkt större än brödtexten.
Bryt i så fall mot alla mina rubriknivåer, snarare än bara den där sista. Min Rubrik 3 blir nämligen för lik din Rubrik 4 annars.

Dock; Kults andra utgåva använder en sådan rubrikformatering jag beskrev på det sätt du tänkt använda dina rubriker; för färdigheter, fördelar och nackdelar, m.m. Jag skulle iaf prova innan du förkastar förslaget. Eftersom linjärer framstår som så mycket större än antikvor behöver man sällan gå upp i storlek för att få dem att framstå tillräckligt tydligt.

Troberg

Sinister eater
Bryt i så fall mot alla mina rubriknivåer, snarare än bara den där sista. Min Rubrik 3 blir nämligen för lik din Rubrik 4 annars.
Eller så låter jag Rubrik 4 ha en rad, utan extra utrymme runt sig. Den är ofta ganska kort, så det syns tydligt som en rubrik ändå.

Dessutom så använder jag rubriknumrering för att öka läsbarheten och för att göra det lättare att referera till delar av texten. Det gör att nivåerna blir rätt så tydliga ändå.

Troberg

Sinister eater
Huvud och Fot (snip) Teckensnitt? Samma linjär som i Fontkapitelnamn.
En sak jag funderat på för huvudet är att använda typsnittet från Generica-loggan, åtminstone för texten "Generica". Ett sätt att visa vilken bok man tittar i, så att säga.

Klokt?

Rising

Vila i frid
En sak jag funderat på för huvudet är att använda typsnittet från Generica-loggan, åtminstone för texten "Generica". Ett sätt att visa vilken bok man tittar i, så att säga.
Det kan funka jättebra. Vissa loggor funkar inte i så bra i små storlekar, men några andra problem brukar det inte finnas. Kör på det, du.