Hej!
Har en RP här som tidigare lärt sig att svinga ett svärd bra (18), nu vill han lära sig svärd som moment i en stridskonst. Om man ser stridskonst som en ny färdighet får denne 5 i att svinga sitt svärd i stridskonst.
Så som jag tolkat stridskonster i Vapenmästaren är att stridskonst är en högre nivå i att hantera vapen genom att t ex veta taktiker för att möta andra vapen, utnyttja balans i vapen, inlärda rörelsemönster i slagserier för att utmanövrera motståndare etc. M a o ett högre tänkande där man tänker längre i striden än det slag/blockering/parering som just för tillfället skall utföras.
Jag tänkte, för RP har trots allt 18 i svärd, försöka göra en improviserad regeltolkning av hur stridskonsten påverkar RP:ns stridsförmåga, och skulle vilja bolla denna med andra.
Jag ser stridskonsten som en icke-dynamisk färdighet i strid, dvs den är alltid påslagen och avgör vilka extratekniker och handlingar kämpen kan utföra, såtillvida inte reglerna föreskriver att kämpen måste slå ett stridskonstslag. I striden använder kämpen sin vapenfärdighet, i detta fall svärd med 18 i skicklighet. Dock tänkte jag lägga till att om man har lärt sig att svinga ett svärd utan teknik är man handikappad p g a att man ej lärt sig på rätt sätt innan, således kan en kämpe i strid max ha 2*skicklighet i stridskonst, i detta fall erhåller RP:n istället för 18 i skicklighet 2*5=10 i skicklighet eftersom han håller på och lär in ett nytt intränat reflexbeteende och är hindrad av sitt gamla intränade.
Om han i ett senare tillfälle uppnår 10 i nivå i stridskonst, kommer han dock fortfarande ha 18 i skicklighet på svärd eftersom det är lägre än 2*10=20.
Synpunkter? Är det något jag gör för krångligt/förbiser?
mvh
Cheron
Har en RP här som tidigare lärt sig att svinga ett svärd bra (18), nu vill han lära sig svärd som moment i en stridskonst. Om man ser stridskonst som en ny färdighet får denne 5 i att svinga sitt svärd i stridskonst.
Så som jag tolkat stridskonster i Vapenmästaren är att stridskonst är en högre nivå i att hantera vapen genom att t ex veta taktiker för att möta andra vapen, utnyttja balans i vapen, inlärda rörelsemönster i slagserier för att utmanövrera motståndare etc. M a o ett högre tänkande där man tänker längre i striden än det slag/blockering/parering som just för tillfället skall utföras.
Jag tänkte, för RP har trots allt 18 i svärd, försöka göra en improviserad regeltolkning av hur stridskonsten påverkar RP:ns stridsförmåga, och skulle vilja bolla denna med andra.
Jag ser stridskonsten som en icke-dynamisk färdighet i strid, dvs den är alltid påslagen och avgör vilka extratekniker och handlingar kämpen kan utföra, såtillvida inte reglerna föreskriver att kämpen måste slå ett stridskonstslag. I striden använder kämpen sin vapenfärdighet, i detta fall svärd med 18 i skicklighet. Dock tänkte jag lägga till att om man har lärt sig att svinga ett svärd utan teknik är man handikappad p g a att man ej lärt sig på rätt sätt innan, således kan en kämpe i strid max ha 2*skicklighet i stridskonst, i detta fall erhåller RP:n istället för 18 i skicklighet 2*5=10 i skicklighet eftersom han håller på och lär in ett nytt intränat reflexbeteende och är hindrad av sitt gamla intränade.
Om han i ett senare tillfälle uppnår 10 i nivå i stridskonst, kommer han dock fortfarande ha 18 i skicklighet på svärd eftersom det är lägre än 2*10=20.
Synpunkter? Är det något jag gör för krångligt/förbiser?
mvh
Cheron