Vi husreglade just den biten i År Noll. Om man slår en etta på sin pryltärning, alltså så att den går sönder, gör den fortfarande effekt en sista gång. Du hinner precis klättra uppför repet till säkerhet innan det knakar till och när du lägger handen på klippkanten känner du hur fibrerna ger vika och repet går av. Gjorde prylarna snäppet bättre utan att ge avkall på temat.
Det här finns ju lite grann också i RAW. När man t ex har ett +2 föremål och slår 1 och 6. Föremålet ger en framgång men blir trasig på köpet.
Det påminner också lite om när jag saknade kritiska skador för föremål när vi började med MÅ0. Det var en tabell för när ett föremål blir brutet och såg ut typ:
6: Det ser ut som att förmålet ger vika, men det höll! (Du får tillbaka +1)
5: Innan det går sönder hjälper det dig en sista gång (+1 framgång)
4: Trasigt!
3: Allt hängde på det! (Negerar andra framgångar)
2: Ett annat föremål blir också skadat (-1 på ett annat föremål, fortsätt slå på denna tabell om det föremålet blir brutet)
1: Du får en skada i och med att föremålet går sönder (+1 skada i aktuell grundegenskaper)
Jag försökte göra en 66 tabell också men kom inte på 36 utfall...