Nekromanti När vi ändå pratar om namn...

Troberg

Sinister eater
Jag funderar lite kring min SF-värld till Generica och kom fram till en fråga om namn.

När det gäller sådant som namngivning av planeter, städer och sånt så finns det två varianter. Antingen så döper man dem på ett sätt som ger associationer till verkliga motsvarigheter (en strikt, aningen krigisk planet skulle kunna heta New Sparta, en idyllisk frodig planet skulle kunna heta Eden) eller så går man den andra vägen och låter namnen stå på egna ben.

Vad är bäst? Är låg inlärningströskel fegt?

Radagast

Swordsman
Beror på

Beror nog på hur världen ser ut.

Dvs, är SF-världen baserad kraftigt på våran värld så fungerar det, men är det en SF-värld som ligger långt långt bort (som en annan känd SF-värld) så är det nog bäst med egna namn.

// Radagast

Troberg

Sinister eater
Re: Beror på

Beror nog på hur världen ser ut.
Dvs, är SF-världen baserad kraftigt på våran värld så fungerar det, men är det en SF-värld som ligger långt långt bort (som en annan känd SF-värld) så är det nog bäst med egna namn.
Det är vår värld ett antal hundra år framåt i tiden.

Se dock inte det som ett hinder för att diskutera saken ur ett större perspektiv.

Rising

Vila i frid
En fråga om stämning i rollspelet.

Analytiskt spel: (Typ dockskåpsspel) Namn som antingen på något vis anknyter till vår verklighet, eller som helt och hållet är sprungen ur en påhittad namnkultur till världen utan kopplingar till mänskliga namn och språk (typ, "hur skulle ord kunna låta för ett folk som saknar tungor?").

Engagerande spel: Namn som på ett naturligt och medfött sätt går att relatera till för oss läsare. Typ, långa luftiga namn för högt civiliserade planeter resp. korthuggna, gutturala namn för primitiva/krigiska planeter.

---

Jag vet att analytiska personer brukar ogilla att deras filosofi inte framstår som "engagerande" enligt ovanstående uppdelning, men så här menar jag: Antingen går man med strömmen, med känslan, med den enklaste formen av läsförståelse; den som ger svar på frågan "vad händer?" eller så tar man ett steg åt sidan så att man utifrån kan betrakta den strömmen. Den senare brukar kallas för en högre (och därmed "finare") läsförståelse, men är också mer distanserad.

Man kan naturligtvis vara engagerad på olika sätt av en värld, men det yttre engagemanget är ett engagemang som inte bottnar i läsningen i sig, utan i det yttre, analytiska betraktandet av vad man läser. Därför skiljer jag på de tu.

(Men uppdelnignen är inte klockren, för ju enklare förståelsen av planeterna blir (typ ondskeplaneten Satanius 666) desto mer omedelbart engagerande blir den, medan vissa krångliga känslor inte låter sig förmedlas via symboliska ord utan att det blir analytiskt och inåtvänt.

Nightowl

Champion
Nackdelen med direkt engagerande namn är att de kan misstända. Många av namnen i, säg, Mutant Chronicles låter som de betyder något annat. Mortifikatorer är ju en sorts heliga ninjor, men jag blev påmind om engelskans mortify , göra dödligt generad, och har därför svårt att släppa bilden av ninjor som springer runt och plåtar folk i blommiga kalsonger som de sedan lägger ut på Internet...

När vi spelade WarZone spånade vi om att byta ut den tråkiga Dr Diana, läketruppen man får om man spelar cybertronic (nån klonad stjärndoktor) mot Perkulator-enheter. Perkulator-enheter springer omkring och serverar extra starkt cyber-synthi-kaffe till utslagna, vilket väcker dom. "Perkulator" lät inte värre än en del andra namn på stridsenheter i världen...

Erik, som alltid velat döpa en planet till Nya Norrland i ett SF-spel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När jag var Traveller-spelledare och skulle namnge världar i nykartlagda subsektorer blev det en blandning av det rationella (t ex skogsplaneten Dendra) med det poetiska (t ex planeten L'Oiseau Bleu). Det poetiska känns bättre, så låt namnet stå på egna ben (som t ex planeten Gondica).

Nightowl

Champion
När våran SL skulle namnge planeter i Traveller slumpade han dom på en dator med ett riktigt sunkigt slumpprogram... dock länkat till programmet som slog fram världen på universal planetary profile och använde en plotter för att rita ut världarna på en platt stjärnkarta. :gremsmirk:

Sedan måste jag få komma med en liten pik .

:zeppelinare:
Erik