Nekromanti Nära framtids-SF-rollspel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har börjat skissa på en artikel om nära-framtids-SF-rollspel (inte cyberpunk) och började grunna på vilka jag har sett på marknaden, nämligen GURPS Mars, GURPS Terradyne, 2300AD, Blue Planet.

Någon som har sett några andra?

Nästa fundering var varför far-future-spel som Star Wars och Traveller har blivit mer populära. Det kan knappast bero på högteknologin, för den som finns i t ex Traveller är inte så där överväldigande futuristisk och dess flesta äventyr verkar utspela sig på världar vars teknonivå inte skiljer sig så dramatiskt från vår.

Är det möjligen så att horisonten är "otillräckligt vid" i GURPS Terradyne jämfört med Travellers Tredje Imperium -- den främsta skillnaden i teknik är ju att Tredje Imperiet erbjuder hyperrymdmotorer?

Krille

Super Moderator
Från Dream Pod 9 finns även "Jovian Chronicles", som började som en modul från Atlas Games till Talsorians "Mekton Z".

Från Leading Edge Games kom "Aliens Adventure Game", baserat på Alien-filmerna (de två första).

Jag undrar om man inte skulle kunna placera "Albedo RPG" i denna kategori. Kruxet är att det inte har med jorden att göra, utan är en animorf sf-miljö med teknisk nivå motsvarande nära framtid (ca 2300AD eller lite mer primitivt).

Fanns det inte ett som hette "High Frontier" också? Vem som gjorde det kommer jag inte ihåg.

Själv har jag klurat på Evangelium, som är spelbart men inte klart, och det behöver definitivt omarbetas rätt stenhårt.

"Nästa fundering var varför far-future-spel som Star Wars och Traveller har blivit mer populära."

Jag tror det beror på friheten. Nära framtid innebär att man är rätt hårt knuten till Jorden med omgivning, och hur skoj är det? Åkej, det är en retorisk fråga, men poängen är att galaxen i Traveller och Star Wars är öppen. Man kan bokstavligen talat slänga in vad som helst om man vill. Vill man ha en ökenplanet med två solar? Visst, in med den. Vill man ha en annan ökenplanet med islamist-ripoffs och daggmaskar på steroider? Sure, den får plats där med.

Men nära framtid, det innebär att varje planet man träffar på med stor sannolikhet kommer att vara obeboelig, daggmaskarna skulle kollapsa under sin egen tyngd och dubbelstjärnan skulle helt enkelt slita ner Tatooine från himlen. Sånt är trist, i alla fall hos den normala publiken. De vill ha frihet och kittlad fantasi, inte tvångströja och lektioner i naturvetenskap.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag kan tyvärr inte komma på något, men svarar ändå eftersom jag är förtjust i den typen av sf i bokform och gärna skulle se något rollspel som handlade om det. Jag har fått för mig att Neogames "Terra One" är tänkt att handla om det, men misstänker att vi kommer att ha koloniserat Mars långt innan det publiceras.

Nästa fundering var varför far-future-spel som Star Wars och Traveller har blivit mer populära.
Folk har sett space opera-sf på bio och vet hur det ska se ut och antalet sf-filmer i en nära framtid med realistiska förhållanden är betydligt färre. Andra typer av sf lämpar sig också bättre för äventyrande. Nära framtids-sf handlar oftare om filosofi (Solaris, 2001) eller är egentligen en annan genre som skräck (Alien, Event Horizon) eller western (Outland) som råkar utspela sig i rymden.
Jag har ingen aning egentligen. Space Opera-sf ser ballare och sexigare ut, men nära framtids-sf funkar bättre i bokform och borde därmed passa för rollspel.

/tobias

Haplo

Veteran
Tja, Mongoose Publishing gav ju nyligen ut ett D20 "Babylon 5"-spel. Serien utspelar sig ju på 2250-talet, så ganska nära framtid är det ju nog. Jag har själv inte testat det ännu, så jag vet inte om det är värt nånting.

Krille

Super Moderator
B5d20

"Serien utspelar sig ju på 2250-talet, så ganska nära framtid är det ju nog. Jag har själv inte testat det ännu, så jag vet inte om det är värt nånting."

Ur det här sammanhanget så har det nog mer gemensamt med Star Wars än med nära framtid - det är en jävelepisk miljö, och enda orsaken till att Jorden och Mars nämns är att människorna kommer därifrån.

Ska man sen titta på själva spelet... jag är faktiskt rätt besviken. Det är ena hälften av ett rollspel (den halvan man får göra enligt d20-licensen) kombinerat med en avsnittsguide kombinerat med en faktabok om lite allt möjligt B5 (inklusive en del rena fel) kombinerat med lite jox om att rollspela. Över huvud taget, inte mycket att hänga i julgranen. Är man fiver så finns det inte mycket nytt i det (jo, ett förord av JMS själv), och är man inte fiver är man förmodligen inte ens intresserad av det. Det är en halvmesyr: inte på något sätt dåligt, men väldigt, väldigt långt ifrån bra.

Troberg

Sinister eater
Nästa fundering var varför far-future-spel som Star Wars och Traveller har blivit mer populära. Det kan knappast bero på högteknologin, för den som finns i t ex Traveller är inte så där överväldigande futuristisk och dess flesta äventyr verkar utspela sig på världar vars teknonivå inte skiljer sig så dramatiskt från vår.
Jag tror helt enkelt att realistisk rymdfart är tråkig att spela. OK, ni sitter inklämda i en kapsel stor som en telefonkiosk i ett halvår innan ni når Mars. De flesta spelare gillar inte sånt.

Det sagt så gillar jag Terradyne, det är en kul värld, och om man vill är den en perfekt värld för cyberpunk.

Jag har funderat i banor där en främmande civilisation dyker upp och skjutsar oss till nya planeter att kolonisera, men där vi själv saknar praktisk rymdfart. En variant av det funderandet finns här.

Vi kan alltså komma till nya planeter, men vi kan inte resa för egen maskin.

G

Guest

Guest
om filmerna 2001 etc anses som bra inspiration borde böckerna red/green/blue mars vara bra, handlar om kolonisation av Mars, dessutom lite mera sociala rymdresor :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Teknikens under..

En anledning till att sådana far-future spel har blivit så poppulära är att att det kanske kittlar fanatsin om en möjlig framtid. För min del så skulle jag tycka att det vore überhäftigt att fräsa fram i Milleniun Falcon.

Nightowl

Champion
Fanns det inte ett som hette "High Frontier" också? Vem som gjorde det kommer jag inte ihåg.
Samma folk som gjorde Hârn, tror jag. Systemet hade vag Hârnmaster-vibb också. Jag har spelat det en gång. Jag var svensk från Rymdstation Palme.
(I spelet är alltså jorden en radioaktiv öken, men civilisationen har överlevt uppe i de extensiva rymdstationer som finns, främst runt jorden. Man hade visst också träffat ett par aliens som var mer avancerade också men de hade en ganska liten roll i kampanjen - de hade ungefär lika stor anledning att besöka jorden som europeer på 1700-talet hade att swisha förbi den nyupptäckta Påskön.)

Erik

Nightowl

Champion
Vad finns i pirogen?

Vad har de för fyllning? Vad är charmen med spelet?

Jag tror anledningen till att fantasy fortfarande är den mest populära genren, och nutidsrollspel med ockult/skräckbakgrund den näst vanligaste, är att man kan göra hart när vad man vill. Traveller tillåter ju både psionics och uråldriga artefakter från mer avancerade civilisationer om de behövs för plotten. Dessutom verkar den vanligaste Traveller-kampanjen vara ett gäng free traders som luffar runt med en egen lite skuta, vilket innebär att inte bara SL utan också RP kan göra lite vad de vill. Jämför med de typiska fantasyvärldarna av lapptäckstyp där RP är kringluffande legokillers som tar för sig lite ditten och datten.

VILL man ha mer uppstyrda kampanjer kan man ju ha dem ändå i Traveller eller Star Wars.

Erik

Storuggla

Champion
Tungt Kugghjul

Heavy Gear finns. Jag är inte hundra på vad exakt det är om man nu ska klämm aner det i lådor, men det är framtid, det är en annan planet och Jorden är den forne kolonisatören som kommer åter med revanshlust i blicken och fula soldater i hasorna.

Vaför Traveller är mer poppis än Mir: The Leakage? Tja, jag lutar mot det herrar Troberg och Krille sagt. och de sa det bätte än jag kan och med färre slangord så jag låter dig läsa deras inlägg istället.

Storuggla, graciös

Staffan

Myrmidon
Re: Tungt Kugghjul

Vaför Traveller är mer poppis än Mir: The Leakage?
Sen är ju frågan hur poppis Traveller egentligen är. Själv känner jag inte till något annat rollspel som lagts ner så många gånger som Traveller...

Men annars tror jag att det är mycket som Krille säger: i rymdoperaspel så har man mycket fler möjligheter. Om man spelar utan hypermotorer* så är man begränsad till solsystemet, och även där tar resor aplång tid. Om man har hela galaxen/universum som spelplats så har man mycket större möjligheter att stöta på coola saker och sånt.

För övrigt är jag övertygad om att Joss Whedon har spelat Traveller, med tanke på hur mycket Travellerkänsla Firefly har/hade...
Edit: Glömde lägga in fotnoten.
* Här använder jag "hypermotorer" för att beteckna alla möjliga sätt att färdas snabbare än ljuset, inklusive hopp mellan fasta punkter, hopp mellan vilka punkter som helst, hoppa in i annan dimension och åk en stund, snabba men korta teleporteringar (stutterwarp), o s v.

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns ju det svenska Tellus också, även om det inte är särskilt känt.

Själv ogillar jag "hard SF" just för att jag vill ha mer skruvade miljöer, gärna genreöverskridande. Och potentialen för blandningar av SF, fantasy och annat är ju onekligen högre i de flesta andra settings är just realistisk SF. När jag tänker på Mars vill jag ha John Carters Mars, när jag tänker på (relativt) nära framtid vill jag ha Tribe 8 eller Mutant. Jag skulle gärna se en radikal omstöpning av Mutant Chronicles också, där man drar nytta av de godbitar som faktiskt fanns och dumpar axelskydden och vapenfetischismen: noirdeckare på Luna, zeppelinare och konspirationer på hög nivå, rädslan för det främmande och monstruösa aliens som väntar någonstans utanför.

Eh, ja, det här var ju knappast vad du frågade efter. Jag håller med övriga skribenter, helt enkelt.

/Dimfrost

Storuggla

Champion

"Sen är ju frågan hur poppis Traveller egentligen är. Själv känner jag inte till något annat rollspel som lagts ner så många gånger som Traveller..."

Ja men då har det ju också överlevt länge, eftersom innan varje nedläggning måste det ha återfötts. :gremgrin:

Storuggla, betvingare av strumpor

Storuggla

Champion
"Jag skulle gärna se en radikal omstöpning av Mutant Chronicles också, där man drar nytta av de godbitar som faktiskt fanns och dumpar axelskydden och vapenfetischismen: noirdeckare på Luna, zeppelinare och konspirationer på hög nivå, rädslan för det främmande och monstruösa aliens som väntar någonstans utanför."

Öh, det ska de ge fan i. Då skulle jag inte vara så orginell med mina MC-kampanjer längre ju... :gremwink:

Storuggla, judo-lax

Troberg

Sinister eater

För övrigt är jag övertygad om att Joss Whedon har spelat Traveller, med tanke på hur mycket Travellerkänsla Firefly har/hade...
Jag tyckte mest att det var vilda västern i rymden, med lite konspiration inslängt för att det är inne. Detsamma gäller förresten Starhunter...

Dimfrost

Special Circumstances
Visioner av Chronicles[edit]

Hum, jag glömde visst att skriva "...som i Storugglas kampanjer". Men originalitet är för de svaga, jag vill sprida ljuset till de stora massorna. :gremwink:

Edit: hur tänker jag mig då Chronicles? Först och främst ska Brödraskapet bli en riktig religion och inte bara en pseudonazistisk personkult. Sedan ska Mörkret ersättas av en främmande biomekanisk livsform, som inte står för den ultimata Ondskan (det känns bara sååå 90-tal) utan snarare skräcken för det främmande. Spelets fokus flyttas från citadellens krigszoner till Lunas storstadslandskap, med enstaka resor ombord på enorma, bullrande fraktskepp till ogästvänliga, partiellt terraformerade planeter där onämnbara fasor döljer sig bakom stoftstormarna. Mindre företagsvälde och mer myter om den förlorade Jorden. Några stänk cyberpunk och mycket märklig teknologi. Mörka konspirationer, medicinska experiment och mutanter i kloakerna. Psioniska krafter och spionage. Och zeppelinare, såklart, men det är väl ganska uppenbart. :gremgrin:

Hmm, undrar när jag ska orka göra något av det här...

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, eftersom du räknar 2300AD som på marknaden så borde väl Milleniums End också räknas, och kanske Legacy också, även om man knappt märker av att det är förlagt i framtiden eftersom tiden numera har sprungit ifrån det.

Man Mountainman

Storsvagåret

White Wolfs Trinity, kanske? Det har iofs ganska stora inslag av fantasy.

Nästa fundering var varför far-future-spel som Star Wars och Traveller har blivit mer populära.

Jag vet att det jag är intresserad av just nu är spel i den fjärran framtiden som *inte* är Space Opera, där den teknologiska utvecklingen och fysiken faktiskt är någorlunda realistisk i den utsträckning det är möjligt med bibehållen Interstellär civilisation.