Nekromanti Nära framtids-SF-rollspel

Troberg

Sinister eater
Näpp, som vanligt leder GURPS

Visste du inte att det finns en GURPS Planet Krishna?

chrull

Stockholm Kartell
Lessen. Men Storugglan har ju (som vanligt) bara snott allt från mig.

Jag har ju flera gånger skrivit om mitt MC-spelande här på forumen. och den Lilla Uven har helt enkelt tyckt jag var så jävla ball att han stal allt rakt av.

chrull - tramsar?

Dimfrost

Special Circumstances
Hur var dina tankar om Chronicles då? Så att jag kan sno direkt från källan, alltså. :gremwink:

/Dimfrost, som faktiskt blev sugen på att fixa något sorts spel av ovanstående klur

Staffan

Myrmidon
Re: Tungt Kugghjul

Jag tänkte mest på att den arketypiska Travellerkampanjen är ett gäng misfits som glider runt i ett halvtattigt fraktskepp och råkar in i en massa problem (på samma sätt som den arketypiska D&D-kampanjen är en krigare, en präst, en trollkarl och en tjuv som glider omkring i dungeons och slår ihjäl monster), något som stämmer in väldigt bra på Firefly.

Och Joss Whedon är en legitimerad nörd, vilket kan ses på diverse RPG-referenser i Buffy och Angel.

chrull

Stockholm Kartell
Tja. du beskrev dem själv tidigare.
fast utan psi och med mer cyber.

Spelarna spelade cybertech-agenter med långa rockar och hatt. Jag inledde varje spelmöte med att beskriva vädret: "Det regnar."

Det var gotiska (inte vampires technogotik utan mer en victoriansk gotik) miljöer, som bilderna i boken visar, det var falskspel, det var noir, det var regn och det var ballt. Äckel-monstren och stora pickadoller försvann helt. Här var det människan och koorperationerna som var skurken. Och Luna var det självklara valet att spela i.

chrull

Dimfrost

Special Circumstances
Hmm, några äckelmonster borde nog kunna få gömma sig i kloakerna. Kaoskulterna borde kunna få handfasta bevis på sin tro, etc. Men som alltid vill jag ha det mer urballat. :gremsmile: Kul låter det ju i alla fall.

/Dimfrost

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min vision av MC

Min egen vision av MC, och den som lyser igenom lite här och var, var mycket likt det ni beskriver. Mer fokus på noir, mer regn över Luna, mer mässingsskyltar, mer mänsklig natur som gör konstiga saker.

Saker vart lite annorlunda, men det spel ni beskriver finns därinne, nånstans.

Kanske ett bra diskussionsämne på den kommande forumsölen?

M.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Min vision av MC

Om det inte hade varit för att jag tycker det känns lite jobbigt att åka från Linköping till Stockholm bara för lite öl, så visst...

Kanske DanCon, dock.

/Dimfrost

Storuggla

Champion

Tja, om jag kan finna det så torde det vara ganska tydligt. Och nu har ju Dimmis och några andra märkt det också så helt osynligt är det ju inte... tror jag. :gremcrazy:

Storuggla, Jack Nicholson i Mishimatown

Nightowl

Champion

Jag har planerat (men aldrig genomfört) brutal-buskis i MC-miljö ('Populärmusik från Matochekland', om att göra lumpen i Bauhaus) och det föreslås ju en Dallas-kampanj i Capitol-modulen. MC är långt mer flexibelt än folk anar.

Erik

Storuggla

Champion

"och det föreslås ju en Dallas-kampanj i Capitol-modulen."

Tjing för att vara Cliff Barnes, den evige losern.

Storuggla, kinamat of DOOM

Archer

Swashbuckler

Minska ned onskans närvaro (så den inte finns _precis_ överallt), skriv om regelsystemet.Beskriv mer hur miljön på Luna verkligen är, hur folk lever, osv. när ondskan inte är närvarande. Sedan bör MC vara rätt så spelbart.

Nightowl

Champion

Tja, jag tycker inte ondskan (braskis: ondskan = Mörka Symmetrin) finns överallt nu heller, förutom i Brödrskapets Svavelpredikningar. Livet i MCs värld är tämligen jävvligt, men jävelskap och ondska är två olika saker, och livet får gärna vara så.

Erik, mitt namn skall vara Stig Dagerman

Rosen

Myrmidon

Minska ned onskans närvaro (så den inte finns _precis_ överallt), skriv om regelsystemet.Beskriv mer hur miljön på Luna verkligen är, hur folk lever, osv. när ondskan inte är närvarande. Sedan bör MC vara rätt så spelbart.

Som Nightowl säger så brukar inte nefariter precis hoppa ut på gatan framför en. De har sina citadell här och var, men det är ju inget man ser med egna ögon om man inte är Doomtrooper och blir utskickad för att slåss mot dem. Och miljön för vardagsfolk tycker jag var ganska ordentligt beskriven?

--
Åke