Närkeslätten efter apokalypsen, hur?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Så jag ska under året försöka köra igång med Fallout rollspelet och bestämde mig tidigt för att förlägga uppdraget/en i Närke. Så nu söker jag saker och även hjälp från andra kloka människor om hur Närke och Närkeslätten skulle kunnat förändrats efter allt gick åt helvete.

Är även extremt tacksam om någon har tips på inspirationskällor att kika på och ta del av. Misstänker att en källa skulle kunna vara mutan men är lite osäker. Alla tips och ideer välkomnas dock!

Så vad är det jag behöver hjälp med egentligen?

- Hur skulle Närkeslätten kunnat förändras efter katastrofen? Har våtmarken återtagit mark? Radioaktiva kärr över de ytor som förr var odlingsmark? Förstörd ödemark med Svartån som en radioaktiv åder som rinner genom det öde landskapet med mindre samhällen byggda av skottet från ruinerna av Örebro? Skogens utbredning, ett landskap präglat av skogsmark istället för slättmark? Vilka samhällen har växt fram i ruinerna av det gamla samhället?

- Inspirations källor, var kan jag hitta information om hur Sverige eller Närke förändrats efter katastrofen?

Behöver främst inspiration och en ände att börja i. Tack för hjälp på förhand 🙂

Arrikir

Venator
Min första spontana tanke är att Örebro slott är ett landmärke att ta vara på. Någon gruppering kan säkert ha tagit kontroll och moddat den till sina behov.

Sen tänker jag att vattenvägarna kommer vara extremt viktiga för handel, även efter apokalypsen kommer Hjälmaren och Vättern vara viktiga för transport och för karavaner

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Personligen hade jag gjort stora delar av slätten till en svårframkomlig våtmark med extremt tät vassdjungel. Jag hade låtit Örebro och Hallsberg vara epicenter i kärnvapeninsatserna, med i princip bara ruiner och bergrum kvar, medan de flesta överlevarna kom från bunkern i Kumla. I väster och norr finns svårnavigerade berg och skogsområden med extremt sura regn, tjock dimma och vildsinta monster (de har alltså inte med katastrofen att göra utan finns där redan idag).

Nått sånt tror jag kan vara kul!?
:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook