Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I mina pågående försök att skapa ett vettigt stridssystem till mitt hemmabygge har jag kommit att fundera på hur man på bästa vis bör gå till väga med att utforma olika vapens styrkor och svagheter, utan att för den skull använda ett allt för komplicerat regelsystem. Helst vill jag också kunna ha en allmän färdighet för stridsskicklighet, samtidigt som jag också vill kunna simulera att en person är skickligare på att använda en viss vapentyp.
Den lösning jag har arbetat ut baseras på två färdigheter, kallade Närstrid och Vapenteknik. Den första färdigheten är generell och används för det vanliga stridandet. Det är fullt möjligt att spela en krigisk rollperson med enbart Närstrid och inget färdighetsvärde i Vapenteknik.
Vapenteknik, å sin sida, specialiseras alltid mot en grupp vapen. Vapenteknik (svärd) är alltså en helt annan färdighet än vapenteknik (yxa). För vart femte färdighetsvärde i denna färdighet får man välja en specialförmåga, ungefär motsvarande D&D:s feats. Denna specialförmåga gäller enbart när man hanterar vapnet i fråga. Dessutom varierar de tillgängliga förmågorna beroende på vilket vapen man specialiserat sig mot. Till exempel får en yxkämpe tillgång till övervägande offensiva förmågor men inga förmågor relaterade till parering, medan en stavkämpe får en helt annan uppsättning förmågor.
Vad får då detta för följder? Framför allt ser jag det som ett sätt att främja olika metoder för att hantera sitt vapen. En yxkämpe får till exempel fördelar då han i striden agerar pådrivande och aggressivt, men kan däremot halka efter om han tvingas på defensiven. Jag ser det också som ytterligare en parameter för hur "bra" ett vapen är -- ett svärd kanske inte gör mer skada än en yxa av motsvarande storlek, men svärdsfäktaren har tillgång till såväl offensiva som defensiva förmågor. Dessutom kan de olika förmågorna knytas till grundegenskaper -- en värja har förmågor som till större delen är knutna till rollpersonens precision, medan styrka är viktigare för den som använder yxa. Detta för att främja olika vapentyper för olika kroppstyper.
Vad jag undrar nu är ifall detta är en okej detaljnivå, samt ifall det finns några goda förslag på vilka vapen som bör ge vilken typ av fördelar. Min vapenvana är mycket liten och jag vet inte riktigt vilka vapen som lämpar sig bäst för defensiv/offensiv strid och liknande. Assistans från en mer kompetent person skulle vara välkommet.
Den lösning jag har arbetat ut baseras på två färdigheter, kallade Närstrid och Vapenteknik. Den första färdigheten är generell och används för det vanliga stridandet. Det är fullt möjligt att spela en krigisk rollperson med enbart Närstrid och inget färdighetsvärde i Vapenteknik.
Vapenteknik, å sin sida, specialiseras alltid mot en grupp vapen. Vapenteknik (svärd) är alltså en helt annan färdighet än vapenteknik (yxa). För vart femte färdighetsvärde i denna färdighet får man välja en specialförmåga, ungefär motsvarande D&D:s feats. Denna specialförmåga gäller enbart när man hanterar vapnet i fråga. Dessutom varierar de tillgängliga förmågorna beroende på vilket vapen man specialiserat sig mot. Till exempel får en yxkämpe tillgång till övervägande offensiva förmågor men inga förmågor relaterade till parering, medan en stavkämpe får en helt annan uppsättning förmågor.
Vad får då detta för följder? Framför allt ser jag det som ett sätt att främja olika metoder för att hantera sitt vapen. En yxkämpe får till exempel fördelar då han i striden agerar pådrivande och aggressivt, men kan däremot halka efter om han tvingas på defensiven. Jag ser det också som ytterligare en parameter för hur "bra" ett vapen är -- ett svärd kanske inte gör mer skada än en yxa av motsvarande storlek, men svärdsfäktaren har tillgång till såväl offensiva som defensiva förmågor. Dessutom kan de olika förmågorna knytas till grundegenskaper -- en värja har förmågor som till större delen är knutna till rollpersonens precision, medan styrka är viktigare för den som använder yxa. Detta för att främja olika vapentyper för olika kroppstyper.
Vad jag undrar nu är ifall detta är en okej detaljnivå, samt ifall det finns några goda förslag på vilka vapen som bör ge vilken typ av fördelar. Min vapenvana är mycket liten och jag vet inte riktigt vilka vapen som lämpar sig bäst för defensiv/offensiv strid och liknande. Assistans från en mer kompetent person skulle vara välkommet.