Nekromanti Närstrid.

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Kommer att bli någon uppdatering på N2´s närstridssystem i offensiv?

Om man kolla igenom reglerna så är avståndstid tydligt förklarat men i närstrid så gör man tex lika mycket i skada om man drämmer till någon i ansiktet med näven som om man skulle skicka iväg en rundspark i tinningen på motståndaren.
I våran rollspelsgrupp så är det flertalet som antigen tränar eller har tränat en eller flera kampsporter, vilket resulterar i flertalet grubblerier över regler och tillvägagångssätt. Tex Cappoera,
- jag gör en frammåthjulande yxspak på honnom. Skada?
-Öh dööö? Grundskada+2?
Har inte boken tilljänglig men tycker mig minnas att för en normalstark person så det rör sig bara om 2p trauma och 2p smärta ungefär. förutsatt att du inte slår över 9 med Ob1t6+1 och lyckas med en extraskada!
Med detta system så klarade en rollperson i vår grupp att stå pall för 5 (FEM) rundsparkar i huvudet utan att ens bli medvetslös. (bara något groggy)

-Magnum

(tyvärr så kommer vi nog att tjata och tjata tills offensiv kommer.....suck...)
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Kommer att bli någon uppdatering på N2´s närstridssystem i offensiv?"

Jag tvivlar på att det blir några större ändringar i närstrids systemet till n2 när Offensiv kommer. N2 stridsystem är till för att vara både snabbt och realistiskt, något som närstidssystemet fått lida av. Men om du absolut måste ha ett realistiskt närstidssystem så använd Eons. Skadesystemet är det samma men reglerna har tonvikten på närstid. Nackdelen blir då att närstriden kommer att sakta ner eldstriden.

Bela
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, iom stridskonsterna kommer det utförligare regler för hur närstrid används.
Man kommer kunna variera skadorna från närstrid mer, men fortfarande kommer det röra sig om mindre skillnader.
I ett större perspektiv skiljer sig inte sparkar och slag så mycket från varandra, inte i komparation med ex. eldvapens skadekoder.

/RipperDoc - capoeira är förvisso mer uppvisning än användbar kampsport

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Mmmm. Vissa delar av Eonsystemet försöker vi att använda oss av, men hur översätter man initiativ (?) till Turordning och tvärtom på bästa sätt? Eon använder ett bra närstridsystem men det funkar inte att översätta rakt av. Eller?

-Magnum

Dessutom kan ja ju passa på att tillägga att capoeira är en ytters användbar kampsport eftersom det är svårt att förutsätta hur anfallen kommer att bli. Men just detta var bara ett exempel.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Datum

Har ni något datum när offensiv egentligen kommer?

Väntar, väntar otåligt...

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
komparation ??

I jämförelse?? Eller är det för mycket svenska?

/Honken - tror han känner igen tendensen... black out kallas den.

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
LMAO!

ursäkta, fick bara infallet att skriva:

Jools - kommer äta sina kängor om NO någonsin kommer ut =)

All your base are belong to us...
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Vissa delar av Eonsystemet försöker vi att använda oss av, men hur översätter man initiativ (?) till Turordning och tvärtom på bästa sätt?"

Låt den med högst turordning vara anfallaren och så vidare. Kraftfulla anfall ger ett bestämt avdrag på TO och snabba ökar TO. Systemet behöver lite mer arbete men kan fungera.

Bela
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: LMAO!

hehe... känner igen tendensen.... men man kan ju alltid hoppas...

här är en annan:
"someone set us up the bomb!"

/R
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Närstrid/NO/Sparkar.

I Offensiv finns det massor av stridskonster med. Med hög skicklighet kan du leverera säkert Ob5T6 i skadeverkan med en schysst spark.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: LMAO!

Jools - kommer äta sina kängor om NO någonsin kommer ut =)

Kan jag få det där skriftligt?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: LMAO!

du vet att vi kräver webcam bevis på sånt va?

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still (i keep telling myself..)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: LMAO!

tja... tekniskt sett så är det ju skriftligt...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still (i keep telling myself..)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Närstrid/NO/Sparkar.

Jag vill inte vara petig, men här kommer en lite mer detaljerad beskrivning av den värsta sparken man kan få till med kampsportsreglerna i Offensiv (med reservation för ändringar som kan dyka upp i det färdiga Offensiv).
Två tekniker är intressanta för den kraftfulla sparken, Spark och Kraftfokusering. Spark är vad det låter som och kraftfokusering används för att öka skadan på en spark eller ett slag. Har man tekniknivå V (5) i båda kan man få till den värsta sparken, på grundskada + Ob1T6 +2 + Ob3T6, vilket ungefär bör bli Ob6T6. Det finns dock ingen stridskonst som lär ut så höga tekniknivåer. Den bästa i detta fall är Kung Fu, där man får ha nivå III i Spark och nivå V i Kraftfokusering. Den ger Grund + 3 + Ob3T6, d.v.s cirka Ob5T6. Till detta bör nämnas att det finns regler som begränsar teknikköpandet vid karaktärerns bildande, så en karaktär måste ha FV 40 eller mer för att kunna köpa upp dessa tekniker. Lär han sig dem i efterhand möter han mycket svåra förbättringsslag, d.v.s. många, många timmars träning.

Den största fördelen är snarare de tekniker som låter en träffa där man vill, förslagsvis halsen eller andra delar på huvudet. Det spelar mycket större roll än själva skadekoden.

Se där, nu fick folk en liten preview på NO.

/RipperDoc - regelbögen i mig dyker upp ibland

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: LMAO!

råa, men viss kryddning kan tillåtas, t ex italiensk salladskrydda eller mos- och pommes krydda.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
Re: LMAO!

Så att rulla in dem i bacon, steka dem och strö kapris över är inte tillåtet =() J/k

All your base are belong to us...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: LMAO!

Hehe...

Du kanske skall ge några bra recept på kängor till herr Ripper, han kan kanske komma att behöva det... /images/icons/smile.gif

/Seinet - Som har en ny signaatur.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: LMAO!

Vi kanske borde sätta upp några riktlinjer?
Kängor i baconrullad är väl att ta i men jag kan acceptera en lätt kryddning och lite bröd till.

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 
Top