Nekromanti Närstrids TO

Aeon

Warrior
Om jag har förstått det här rätt så har den som har högre TO i närstrid övertaget... på det sättet att han inte behöver addera svårigheter på sina aktiva handlingar då de sker först...

Men det finns knappt några regler för att detta övertag skall vända... den ena i en närstridsfight kommer i princip alltid att ha övertaget... han kommer alltid att vara "anfallare" om man jämnför med Eon... Eller finns det några regler för hur TO kan modifieras i strid förutom "Ur Balans" och "Smärta sänker TO"?

Det känns lite monotont... som det är...

//Aeon

G

Guest

Guest
"på det sättet att han inte behöver addera svårigheter på sina aktiva handlingar då de sker först...
"

nej... men hanför svårghets ökning på sina passiva handlingar... så om dom är lika bra på å slås kommer dom teoretiskt sätt att lyckas lika mycket båda två...

Aeon

Warrior
Nej, Den ena kommer lyckas bättre rent matematiskt eftersom han inte adderar svårigheter på sina aktiva handlingar vilket den andra gör...

exempel:

A och B slåss i en runda, A har TO 50, B har TO 49...

A börjar med TVÅ AKTIVA HANDLINGAR: Slag och skallning...
B väljer TVÅ AKTIVa HANDLINGAR: Slag och Skallning...
---

A slår Ob4T6 mot Slagsmål(15) två gånger... en gång för vardera handling... Första slaget visar 13 andra visar 12... båda lyckade...

B försvarar sig genom att blockera... Ob3T6 och Ob4T6 plus svårighet +Ob1T6 för aktiva handlingar... alltså Ob4T6 och Ob5T6...10 och 18 visar tärningarna... han får lite smärta... alltså -10 i TO... han har balans...

---

Sedan slår B för sina aktiva handlingar Ob4T6 två gåner... plus +Ob2T6 för respons... Ob6T6 och Ob6T6... ett fummel... och 16 mot (15)....

A slog för att försvara sig... Ob5T6 och Ob6T6... stor fummelrisk!

I detta exempel så har båda stridande parterna slagit sig halvt fördärvade av allt fummel men det visar ganska tydligt skillnaden på svårigheter i början av rundan för den som har högst TO...

/Martin

G

Guest

Guest
:C)

jag tror jag har isolerat problemet...." plus svårighet +Ob1T6 för aktiva handlingar..." du är van vid eon va? typ att alla deklarerar vad dom ska göra i början utav rundan. så fungerar det inte i neotech. "När det är ens tur att handla så deklarerar man hur många handlingar man tänker utföra och avslöjar sin första handling"(sid. 101 n2)...
det blir alltså så här:
A och B slåss i en runda, A har TO 50, B har TO 49...

A börjar med TVÅ AKTIVA HANDLINGAR: Slag och skallning...

A slår Ob4T6 mot Slagsmål(15) två gånger... en gång för vardera handling... Första slaget visar 13 andra visar 12... båda lyckade...

B försvarar sig genom att blockera... Ob3T6 och Ob4T6 men eftersom han inte har bestämt ifall han ska göra någon aktiv handling så får han inte plus svårighet +Ob1T6 för aktiva handlingar... 10 och 18 visar tärningarna... han får lite smärta... alltså -10 i TO... han har balans...

B väljer TVÅ AKTIVa HANDLINGAR: Slag och Skallning...

eftersom han kommer utföra 4 handlingar får han plus ob3t6 på svårigheten..
ob6t6 på båda slagen...
A försvara sig båda gångerna först slår han Ob5t6 för att han redan utfört två handlingar sedan slår han Ob6t6...

alltså blir svårighetern: A(4,4,5,6)=19 och B(3,4,6,6)=19
:C) du ser. neotech är inte så värdelöst... man får läsa reglerna en djävla massa bara... jag var sjuk i en vecka... läst n2 boken hur mkt som hellst. gjorde susen!

Aeon

Warrior
Re: :C)

Jo jag ser det nu... Jag kom på att jag hade missförstått i tisdags då vi spelade en hel del! Så det är ju inga problem... båda får ju lika svårt, eller hur?

Men det finns ett annat problem... för att det ska vara tydligare så låt oss ta ett exempel... läs i tråden Samurajer...

/Martin