Re: Jag undrar varför samuraierna försvann...
"Har aldrig hävdat att pistolduell inte kan förekomma på lika villkor."
Jag uppfattade det så när du skrev:
"Vad jag gräver efter är den hedersamma striden mellan två individer, som bägge mäter sina krafter på lika villkor." (min emfas)
I vilket fall går det säkert att tolka sammanhanget på ett annat sätt men det är oviktig nu. Jag blev bara lite förvirrad som jag tolkade det.
"Well.... jag finner den värld som beskrivs i Neotech hyfsat osannolik..."
Aha. Anledningn till att jag tycker att Neotech är jättebra, medan en hel del andra liknande framtidsspel inte riktigt är det, är att världen som beskrivs i den för mig verkar trovärdig. Det känns liksom att utveckligen mycket väl skulle kunna gå precis så.
"Faktum är att ett liknande system har funnits i vår värld, och att ovanstående text ganska väl beskriver det. Fast du måste byta ut ordet "brottsling" mot "samuraj"."
"funnits", ja. När man insåg vilken nackdel det innebar i en värld med ständig kommunikation med omvärlden, som inte följer detta system och som dessutom har skjutvapen, så försvann det. Och dessutom började japanerna själva att använda skjutvapen, så det fanns väldigt lite plats kvar för de katanaviftande samuraierna.
"Gaijin och andra som inte når uppfyller regelverket behandlar man som de djur de är. De som inte accepterar systemet får naturligtvis inte vara med i systemet på samma villkor som de som accepterar systemet."
Visst. Jag undrar vad som händer med personen som dödat ett gängs ledare i en sådan duell. Och vem ska hålla koll på vilka som accepterar systemet? Ska det finnas en gigantisk databas där folk kan skicka in "tusted swordswingers" som man senare kan använda som referens när man vill in i yakuzan eller what ever? Räcker det med att gå omkring med ett svärd?
"Personligen så tyckte jag att närstridscenerna i exempelvis de fördömdas tempel, där Jones får använding av sin piska på de mest fantasifulla sätt (30 års träning till nytta) är bra mycket roligare att titta på."
Jag har inte sett något mer Indiana Jones; jag råkades liksom bara se den scenen. Eller jo föresten, jag har sett en till liten scen från en annan av filmerna där han hoppar ut i en gummibåt från ett störtande flygplan, slår ner i backen och... överlever. Uuurk! Indina Jones måste vara riktigt usel äventyrsmatiné.
"Hur kul hade det varit om Jones gått runt med en kulspruta och kirurgiskt placerat en kula i pannan varje framrusande Khali-dyrkare?
Visst, djävligt effektivt, men roligt?"
Det hade varit allt bra skoj om alla hade gått efter hur kul saker/metoder/o.s.v. var istället för hur effektiva de var. Om stora företag bara anställer barnarbetare eller folk från tredje världen som arbetar för slavlöner om de älskade att arbeta hårt i kassa förhållanden 12 timmar per dag, Amerikanerna (och alla andra länder också för den delen) bara invaderar och bombar länder där man tycker att det sådant är roligt, Microsoft endast vill förslava datoranvändare som vill bli förslavade och rasister och nazister bara misshandlar machosistiska invandrare hade världen varit riktigt harmonisk och fin. Men det kommer aldrig att inträffa.
Det är trovärdigheten som åtminstone jag diskuterar och vill åt. Jag vill som sagt ha mitt Neotech med "
rå, bittersöt "realism"". Omöjliga actionstunts och svärdssvingande får jag nog av från andra spel.
"Att hålla fast vid traditioner innebär inte automatiskt stagnation."
Givetvis inte. Det är bara det att jag tycker att denna tradition har rätt många hål som är lätta för icke-invigda eller lömska personer att utnyttja.
"Religion är ett bra exempel på att institutioner kan överleva och förändras genom århundraden."
...och få riken att stanna kvar på stenåldern.
Se bara på Kristendomen: Man brände upp eller beslag tog böcker för att innehållet ansågs sågs vara farligt. Man brände eller fängslade människor för att deras åsikter och teorier ansågs vara farliga. Man brände upp ungefär 800 år av våran historia (taget från något jag såg på Discovery eller History channel) bara eftersom folk insett att traditionen (Kristendomen) inte var hela sanningen.
Ta också en titt på Islam: På sexhundra-talet brände man på begäran av kalifen Umar samtliga 500 000 böcker som fanns i Alexandrias biblioteket. Umar förklarade varför med dessa ord:
"If these writing of the Greeks agree with the book of God, they are useless and need not be preserved; if they disagree, they are pernicious and ought to be destroyed" Det var det senare alternativen som gällde, eftersom böckerna inte stämde överens med Koranen (
källa). Liknande konservativa tendeser genomsyrar muslimska länder även idag, trist nog.
"Det innebär ju inte att alla religiösa människor är dumma i huvudet eller hur?"
Det är värt att diskuteras. Gemene man är kanske inte dum, men åtminstone förd bakom ljuset. De som däremot använder religionen som ett maktredskap, som jag anser att religioner egentligen är, är dock riktigt smarta. De lovar sina "får" guld och gröna skogar
efter de dör, något som kommer att vara mycket svårt om inte omöjligt att motbevisa. Med dessa lovord kan de få folket att göra nästan vad som helst, allt från att likt slavar följa regler som gör dem till duktiga arbetande medborgare som vet sin plats i samhället till att gå med i korståg och resa land och rike runt för att dräpa personer utan att man ibland ens vet varför ("De är onda! Döda dem" skulle inte räcka för mig i alla fall).
"De allra flesta är ärelösa och använder eldvapen i tid och otid. Även på ett (enligt de med högre principer) "fegt" sätt. Dessa "ärelösa" behandlas av de med "högre principer" som djur och bemöts med eldvapen."
Hmm... särskiöt tydligt tyckte jag inte det var att du menade så, särskilt då det verkade som att du byggde vidare på DragonLords version av japan som gick ut på att folk inte hade tilltgång till skjutvapen över huvudet taget.
Nåja. Jag tycker inte att det är särskilt logiskt eller trovärdigt att en sådan
tradition skulle växa fram från idag och bli så pass etablerad som du talar om. Det skulle finnas för många oärliga hederslösa hundar i vägen för att ens ge tradítionen en chans att utvecklas och etableras.
Hmm... ja, det hela känns lite för tillgjort, lite för konstruerat för min smak. Det känns inte som en logisk utveckling av en tradition.
Att enstaka enskiljda individer däremot har liknande tankar är dock helt möjligt. Jag har haft sådana tankar själv, faktiskt.
"Men återigen... Väljer Bairei eldvapnet så kommer Mushanokoji (eller möjligen i detta fall Mushanokojis livvakt) att välja eldvapnet. Bairei har redan valt inte avsluta det hela på ett snyggt och för de bägge antagonisterna ärofullt sätt."
Ja, men vem skulle över huvudet taget välja att slåss mot Mushanokoji? Det skulle ju vara lika med döden. Detta faktum, att skicklighet med svärd skulle innebära att ingen vill ta den onödiga risken och slåss mot en, skulle nog inte direkt främja etableringen av traditionen. Det finns liksom inget trovärdigt sätt för något sådant att utvecklas. Det finns ett frö kanske, men ingen plats att gro på.
"De har gjort det historiskt, varför inte nu?"
För att det finns effektivare redskap, liksom.
Polackernas stolta kavalleri försökte ju rida ner tyskarnas pansarvagnar när Polen invarderades under andra världskriget. Det är väl ett ganska bra bevis för hur det går om man använder utdaterade vapen mot moderna?
"Det handlar ju om att bejaka sitt förflutna, något som Japanerna hittils inte haft något problem med. Att kombinera historia och nutid är något som de är experter på, varför inte så i framtiden?"
Jag är ingen expert på dylika "nygamla" japanska traditioner så du får gärna ge mig några exempel.
"Är det inte roligare med ett Tokyo som inte är en kopia av Berlin med små skillnader?"
Absolut. Tur att stora skillnader redan finns.
"Om din status i den undre världen mäts efter din heder, och att mäktiga individer vill ha dig som vän just på grund av det. Om du vill komma någonstans inom den undre världen så måste du spela spelet."
Någonting säger mig att den japanska undrevärlden skulle sakna ganska många viktiga personer (och sakna personer över huvudet taget) men däremot ha ett rejält överskott på svärdssvingande galningar. Det skulle ganska effektivt filtrera bort möjliga medlemmar på ett sätt som jag inte tror är särskilt nyttigt för deras organisation.
"Det känns som en frisk fläkt i en annars ganska sterotyp Neotechvärld tycker jag."
Friska vindar är malplacerad i Neotechs värld tycker jag. De ska osa av föroreningar så att lungorna svider och ögonen rinner.