Nekromanti Nästa arketyp

Hasse

Hero
Jag!

"Vem vill slå vad om att nästa arketyp på Riotminds hemsida är en tjuv?"

Jag slår vad om 100:- att det är en tjuv, sätter du emot?/images/icons/wink.gif

Kan tillägga att Riotminds själva skrivit i ett inlägg i en tråd här på forumet att nästa arketyp som är på gång är en tjuv.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

kalcidis

Hero
Är det bara jag som tycker att bilderna på arketyperna förstör stämningen enormt som RM vill bygga upp till DoD6?

mvh
/joakim kalcidis

Foggmock

Myrmidon
Hmm. Dvärgen gör det, prästen gör det. den fånigt stora alven gör det. de heliga krigarna: nja. De ser rätt Nordbor:r ut, och de kanske passar hemma i deras värld. Enligt mig passar de inte hos Bauer, som bara ritade troll som var stenar och söta prinsessor på runt tio bast. typ.
Däremot är Blodughadda fruktansvärt bra. Skelettet (Vortech Lense eller nått) förstör också stämningen. Men antar att de odöda måste vara med, annars vore det inte DoD...

Nån som vet varifrån myten om levande döda kommer? Det låter inte som folksagor som med typ tomtar iaf...

Jag vet att jag har rätt!

Nightowl

Champion
"Nån som vet varifrån myten om levande döda kommer? Det låter inte som folksagor som med typ tomtar iaf..."
(Nightowl tar på sig besserwisserhatten)
Levande döda finns i folksägner*, jodå. Och i folksagor också, från hela världen. Därmed inte sagt att de liknar AD&D-versionen av dem (vilken senare smittat av sig på andra spel). Den moderna synen på dem har dock påverkats av den gotiska skräckromantikens ghouler, vampyrer och dramatiska spöken. Levande lik finns det dock folksagor om här i Sverige - spöken är långt från alltid genomskinliga skugggestalter, även om de är vanligt. I andra kulturer, t.ex. de amerikanska prärieindianernas, är det annorlunda - spöken hos sioux och pawnee visar sig nästan alltid som levande skelett.

I vikingatida (nåja, de skrevs ned först på medeltiden) sagor stöter vi på "högbor" och andra spöken som bor i gravhögarna. En särskild typ kallas draug och visar sig som ett uppsvällt blåsvart lik, ofta drypande av vatten. De är starkare än någon levande människa (förutom en och annan tuff hjälte förstås) och förbannar ofta den som lyckas skända deras grav.

Draug är för övrigt ett av monstren som skall finnas med i Jorges Bestiarium, verkar det som. Vet inte hur det blir.

För läsning om svenska folksägner angående spöken och odöda rekommenderas Ebbe Schöns "De döda återvänder".

*Folksägen = en muntligt överförd historia som folk faktiskt trott på.
Folksaga = en muntligt överförd historia som möjligtvis små barn trott på men ingen annan, men som man berättat i alla fall för den är rolig eller spännande

Nightowl, tar av sig besserwissermössan. Hoppas det var till nån jäkla ledning.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"Är det bara jag som tycker att bilderna på arketyperna förstör stämningen enormt som RM vill bygga upp till DoD6?
"

Nä, jag håller med, de är för "tecknade" och ser rätt flashiga ut.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Hasse

Hero
"Är det bara jag som tycker att bilderna på arketyperna förstör stämningen enormt som RM vill bygga upp till DoD6?"

Personligen så gillar jag arketyperna och tycker inte de förstör stämningen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Sodivra

Champion
Zombie

Och Zombie stammar från voodun-kulturen (voodoo) som stammar från Afrika, men som är mest känd för den stöpning som finns i Cuba där den influerats av katolicismen. En ondskefull voodootrollkarl kunde ge offret ett gift som fick honom/henne att verka död, för att sedan gräva upp stackarn och tvinga honom/henne att arbeta. Eller så väckte trollkarlen upp den döde.. Minns inte.. /images/icons/wink.gif

Voodun är för övrigt inte alls lika ondskefull som den utmålas i film och liknande.

(Haha, nu fick jag OCKSÅ leka viktigpetter!)

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

kalcidis

Hero
att det ser lite målade ut tycker jag inte gör någonting. Men de lider av flashighets-syndromet precis som du påpekade.

mvh
/joakim kalcidis

Weatherman

Hero
Det enda jag kan klaga på (förutom att jag obotligt associerar Bonner till Chronicles men det är ju bara jag) är att stövlarna personerna har ropar sprejade framtidspjuck. Kankse inte borde uttala mig, kan inte ett skit om medeltida skor P)

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Nerosuferoth

Swordsman
Personligen så gillar jag arketyperna och tycker inte de förstör stämningen.

Jag gillar också arketyperna, men när det kommer till stämningen så är jag lite kluven. Jag tycker inte att Paul Bonners bilder "förstör" stämningen, men jag anser nog ändå att Peter Bergtings illustrationer överensstämmer mer med min bild av Trudvang än vad arketyperna gör. Och både Alvaro Tapia och Jim Nelson verkar spegla "Bergting-varianten". Samtidigt, så när jag spelar DoD så tänker jag på världen som ett ställe som är mer likt Paul Bonners arketyper, om ni förstår vad jag menar. Men det beror i sin tur en del på spelledaren... Anyway, arketyperna är jättebra som de är.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?

Nightowl

Champion
Re: Zombie, eller besserwissrarnas kamp...

"Och Zombie stammar från voodun-kulturen (voodoo) som stammar från Afrika, men som är mest känd för den stöpning som finns i Cuba där den influerats av katolicismen."
Haiti, inte Cuba. Det är Haiti som är vouduns (ännu en stavning!) egentliga kärnområde. ("Haitians are 20% Protestant, 80% Catholic, and 100% Voodoo"). Finns voodonistas på Cuba också, men de är av en annan sort och inte lika dominanta som på Haiti. En annan variant är santeria vars egentliga kärnområde är Brasilien. Alla de besläktade religionerna är afrikanska stamreligioner + romersk-katolsk kristendom + en liten dos ursprunglig indiansk andetro + en liten dos europeisk ritualmagi a la Clavicula Salomonis.

En zombie kan mycket riktigt skapas av en ond häxdoktor, en bokkor, men det finns också historier om alldeles normal-sjyssta präster - houngan om de är män, mambo om de är kvinnor, som gjort Slempropp A till en zombie som ett välförtjänt straff - notera att det är den ultimata förslavningen att göra någon till en zombie, och voodoo uppstod bland slavar.

ObTrudvang: Zombier känns lite far out, men flera vikingasagor har trollkarlar eller kvinnor som uppväcker döda krigare och får dem att slåss med varann (waste of time om ni frågar mej, men...) och när man tänker efter, vad är en enhärjare egentligen...?
Men se till att de inte liknar zombier.

I isländsk folktro från nyare tid finns fö elaka svartkonstnärer som frambesvärjer döda och tvingar dem att ge sig på folk; dessa ofrivilliga hemsökelser tar oftast gestalten av ett djur, allra oftast en stor tjur. Jämför med den skånska glo-son (spöke som visar sig som monstruös gris) och berättelserna om "kyrkogrimmer", svarta spökhundar som vaktar kyrkogårdar, och ofta sägs vara spöket efter den som först begravdes där, eller som mördades för att skapa en grim. En besvärjelse a la spökdråp som frammanar ett ruskigt spökdjur (no pun intended) känns därför ganska Trudvang.

Nightowl

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Sodivra

Champion
Fan.

Sånt borde jag ju veta.. /images/icons/wink.gif

(OT) För alla intresserade av voodoo kan jag rekommendera datorspelet Gabriel Knight 1!
Det är så gammalt att det inte finns för försäljning längre, och man kan ladda ner det gratis på <A HREF="http://www.theunderdogs.org" target="_new">http://www.theunderdogs.org</A>

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag hade för mig att glo-so var småländsk. Den har ju i alla fall ett trevligt vis att anfalla på, att springa mellan benen på folk och sprätta upp dem med sin vassa ryggkam.

Fram för fler odöda djur!

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby

Jag vill bara berätta att vi stötte på en del undead cows & pigs i vår Dungeons & Dragons campaign. Det var pretty damn cool!

Dagens helt OT: Förresten har Magnus Seter haft en 24:e lvls cleric i AD&D. Fatta sjukt länge han måste ha spelat!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Nightowl

Champion
Odöda anekdoter (nästan OT, faktiskt DoD)

I en one-shot till EDD stötte mina spelare på en nattnasse och en dödmans-fot (varianter på nattulv och dödmanshand, för er andra gamla Expert-uvar) . Men vill de jag skall spelleda Duckquest-äventyr får de skylla sig själva.

Nightowl

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Foggmock

Myrmidon
gabriel Knight [Fett OT]

What can you tell me about VooDoo?
What do know about Voodoo?

Dessa repliker var de enda som han kunde(som man överhuvudtaget) fråga folk om. i tvåan lät de
What can you tell me about WereWolfs?
What do you know about Werewolfs?

Inte så avancerade audioupplevelser. däremot var själva deckerdelen och miljöerna snygga (på DEN tiden). Gillar särkilt filmen i tvåan där man ser en varulv i människoform som äter lik. Yuck.

Jag vet att jag har rätt!

Sodivra

Champion
Re: gabriel Knight [Fett OT]

What can you tell me about VooDoo?
What do know about Voodoo?

Dessa repliker var de enda som han kunde(som man överhuvudtaget) fråga folk om.

??? Va? Cirka fem minuter in i spelet ja.. Men det är väl inte så konstigt? När man har härvat i mysteriet en del så finns det MYYYYYYYCKET att fråga om! /images/icons/wink.gif

Sodivra

Champion
DUCKQUEEEEST

Jag har ju redan postat ett inlägg med vädjan om information om DuckQuest och Black Duck, men det verkar du ignorera..

Locka inte fram paladin Arvidos, dräpare av nattens bestar! (hu!)

Nightowl

Champion
Re: DUCKQUEEEEST

Du kommer bara att få mig att lova att gräva fram de gamla dokumenten, scanna av dem och sända dem till dig, och sedan kommer jag att SVIKA DIG, precis som jag gjorde med Oswald, som inte fått sina än... argh, du har fått mig att göra det! Argh, jag kommer att misslyckas IGEN!

SPETÄLSK! UTSTÖTT! OREN!

Nighowl Covenant den Agnostiske

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!