Nekromanti Nästa Fenix 16 sidor EON

Blasphemy

Swashbuckler
Vill bara påminna alla Eonspelare som inte är prenumererar på FENIX att i nästa nummer kommer Baroniet Trollbane - en 16 sidig äventyrsplats i Soldarn.

Så kolla in den. Dessutom finns det ju en massa annat gotta i tidningen som vanligt.

www.speltidningen.se/nasta.asp

Boboliwsy

Warrior
Sweet!
Ska bli intressant att läsa, speciellt då min kampanj utspelar sig i Soldarn (fast med en del avstickare åt andra håll).

Men Trollbane... var inte det den däringa artefakten i De Fördömdas Sista Hopp? Alla vet väl att två olika saker inte kan heta samma sak :gremtongue:

//Boboliwsy

Blasphemy

Swashbuckler
Men Trollbane... var inte det den däringa artefakten i De Fördömdas Sista Hopp? Alla vet väl att två olika saker inte kan heta samma sak
*DOH*

Du har ju rätt. Tänkte inte alls på det då namnet faktiskt är taget av en karaktär från när vi spelade: Agrald Trollbane. Men vad värre är - Baroniet Trollbane nämns redan i Bestialiska folk under beskrivningen av Orakeltrollet.

Så... det är officiellt - två olika ting har samma namn. Damn... jag får helt enkelt mörka det hela och hävda att det är gjort med mening för att få Mundana att kännas mer realistiskt.

Men... det blir ju lite skumt om man får artefakten Trollbane och har den i baroniet Trollbane, i synnerhet om man tillhör familjen Trollbane. Ja... då kan man faktiskt nästan kräva med all rätt att den tillhör en själv.

AEGIS PRIME

Swordsman
Sedan att det finns reklam för den nya alvboken, gör inte heller det nummret dåligt ur EON synpunkt.. Hade varit trevligt att se liknande info på hemsidan oxå....

Zolod

Veteran
Jag har läst delar av den och måste säga att det helt klart verkar vara en intressant artikel, med riktigt maffigt med små ävertyrsuppslag och inspirationer till vad som kan hända i denna del av Soldarn. Gillar förresten upplägget med en ordentlig presentation av en "äventyrsplats" liksom "Utmark" även var, det bjuder upp till större frihet för många slags äventyr på den beskivna platsen än vanliga korta äventyr (de fyller väl förstås olika syften), men de funkar dessutom bra som en del av världsbeskrivningarna.

MDF

Veteran
Någon som vet vad som skiljer den gamla Alvboken från den nya.
Nu menar ja inte att man behöver resencera hela den nya alvboken, jag menar några bra punkter till varför man bör köpa den nya som specefikt saknas i den gamla.

För min egna del har ja inte äns det nya EON eftersom jag ser lite GW syndrom över alla nya produkter, som alla spel bolag måste upp datera, när väll sista supplementet kommer ut är det dags för ny utgåva av regler med nya supplement.
Men detta är min egna uppfatning, den går inte att ändra på, men just nya Alv-boken intresserar mig lite faktiskt.
Just därför ber jag någon som kan denna fråga, besvara den bra.

tack på förhand

Regmolar

Swashbuckler
Alvboken (OT)

Som "speltestare" har jag fått kolla på ungefär 16 sidor av boken, och utifrån dessa verkar det som om den kommer innehålla mer (och mycket mer detaljerad) alvisk historia och information kring den sanariska alliansens struktur och funktioner och ett större fokus på magi och "mysterier" (säger det faktum att författaren är densamma som för drakboken något?).

Vad jag kan avgöra verkar det som att den kommer innehålla en ganska stor mängd ny och utvidgad information samt ha ett annorlunda fokus i stort; mer vågar jag inte avslöja föränn jag har modulen i min hand av copyrightskäl, tystnadsplikt och sådant; jag har lite dålig koll på vad jag egentligen får avslöja och vill ju inte göra mig icke trovärdig för ett liknande jobb i framtiden :gremwink:

Kort o koncist om den nya alvbokens innehåll

Tänker göra det enkelt för mig och postar mitt något röriga o defenitivt okorrade synopsis som skapades någon gång i tidernas gryning, men som fortfarande är en hyffsad god sammanfattning på bokens innehåll. Håll till godo:

Kapitel 1 – Alver
Introduktion av vad en alv är för något såväl fysionomiskt (hur de särskiljer sig från människor) som mentalt sett. Tar bland annat upp vad förbannelsen innebär mer konkret (utöka infon om detta). Är ett slags introduktion till alverna som ras. Ger en kortfattad överblick om bokens övriga innehåll.

Kapitel 2 – Historia
Ta upp ursprunget, krigen med dvärgarna, kastandet av förbannelsen, övrig info från Encyklopedins historiadel, mer lokala händelser från exempelvis Alarinn och Sunariskogen. Lägga till ett rikligt avsnitt om ”modern historia” späckad med en massa intriger och äventyrsmöjligheter (bla. Sunaris självständighetsförklarande).

Kapitel 3 – De sex stammarna
Beskrivning av de sex stammarna. En bild för varje stam med en man och en kvinna. Mer info om varje stam exempelvis Sanaris ätter, Thism/Kiryas (varje kiryahus har olika ”konstnärliga” specialiteter) hus, Pyars handelshus, de största av Henéas flockar, några kända Léaramklaner osv. Boningsplatserna flyttas till 6:e kapitlet.

Kapitel 4 – Samhälle & Kultur
Beskriva mer om samhället som sådant. Svarar på frågan HUR samhället fungerar. Liljans råd och dess relation till Autokraten, administrationssystem, mäktiga ätter/familjer/hus (eventuellt i kapitlet om stammarna istället), alvisk mat, hantverk, tamdjur. Odlingstekniker. Beskriva hur förbannelsen kommer till uttryck i praktiken i samhället. Alviska lagar och straff. Alviska lekar och sporter. Alvisk konst och arkitektur. Skatteupptagning, värnplikt, osv. Alviska begravningar m.m.

Kapitel 5 – Alvisk mentalitet
Alvisk psykologi, personliga relationer, konflikter, värderingar, religion o filosofi. Svarar på frågan vilka alverna är. Vad de tycker om andra folk. Högre livsprinciper samt alviska talesätt.

Kapitel 6 – Bosättningar
Detaljerad beskrivning av hur en alvisk boning ser ut (sanaris torn och thism/kiriyas trädboningar) med utförliga illustrationer. Beskriver hur städerna ser ut i sunariskogen. Ett par sidor med mer detaljerad info om henéas flockar och deras marker. Äventyrsplatser i Sunariskogen. Träd och växter i sunariskogen (ädelek, vildtörne, serineträd, alvgräs m.m.). Djurliv m.m.

Kapitel 7 – Felya
Mer info från hemsidan, alviska namnkonventioner. En helsida med ordlista. Mer exempel på alviska namn.

Kapitel 8 – Alvisk krigarkultur
Beskrivning om den alviska armen och hur den fungerar i strid. Alvisk befälsgång. Beskrivning av särskilda trupper (skarpskyttar, låglandsryttare, försvarare, svärdsdansare, molnryttare, liljegardister osv.). Alviska vapen (två "nya" bågar = stor samt liten serine). Alviska stridskonster (besvara mer på hur de fungerar dock även beskrivning på ett par nya som ej finns med i Vapenmästaren typ ”Den dräpande pilens teknik” som Skarpskyttarna nyttjar).

Kapitel 9 – Den sanariska magitraditionen
Beskrivning enligt Mystik&Magi upplägget för magiska samfund dock mer utförligt. Ett par nya effekter (forma träd, grönska). Info om magikernas stavtradition. Mer esoterisk magiteori i form av sanna namn, länkad magi, magiska influxer osv.

Kapitel 10 – Rollpersonen
Samma som kapitlet i Alver fast reviderad och expanderad.

Kapitel 11 – Berömda alver
Ungefär samma som i gamla alver fast mer med fokus på samhällets viktiga personligheter (som ju lös med sin frånvaro i den gamla alvboken) exempelvis Thisms autokrat, kortfattad/sammanfattning av samtliga medlemmar av Liljans råd, kända befälhavare, kända alver i övrigt (med betoning på användbarhet i ev. äventyrskampanjer).

Kapitel 12 – Hemligheter
Hemlig, hemligare, sanari... :gremwink:

Sebastian - med reservation för eventuella ändringar X antal timmars skrivande och modifierande senare...

Blasphemy

Swashbuckler
Kul att du gillade den.
Har också fått uppfattningen när jag pratar med folk att äventyrsplatser med äventyrsuppslag knutna till sig är det som uppskattas då dessa blir mer användbara då de kan användas på många olika sätt.

Det som skiljer Trollbane från Utmark är ju dock att det är på lite lägre nivå - även om självklart Tårarnas dal kan göras till en riktig episk plats om man så önskar.

Zolod

Veteran
Re: Kort o koncist om den nya alvbokens innehåll

Ah, den verkar gå i gammal hederlig Eon-anda. Extremt detaljerat och praktiskt strukturerat, det gillar jag! :gremlaugh:

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Kort o koncist om den nya alvbokens innehåll

Ännu en gång verkar Ljusets Riddare kunna producera en klockren bok. Om den är upplagd på liknande sätt som Drakar kan det inte bli dåligt

AEGIS PRIME, som är seg på jobbet

Arfert

Facit
Måste säga att jag gillade Trollbane, lite Eon goes Saga med sitt mer jordnära anslag... och att det faktiskt går att använda i Saga direkt utan nån större moddning.. finns flera ställen i Arcaria där man kan lägga in baroniet...

Hursomhelst, jag blev ju nästan sugen att spela Eon... mer sånt! :gremlaugh:

Blasphemy

Swashbuckler
Kul att du gillade det!
När Eon kom var det ju mer jordnära för att sedan kravla sig upp ur leran sakteliga. Trollbane är lite av ett steg tillbaka för att visa att leran finns kvar och att det finns en otrolig charm att spela på mer jordnära nivå.

Och ja... jag tror att Trollbane går att placera i de flesta fantasyspel - det är väl namnen som kanske måste ändras eller liknande.