Nekromanti Nästa gång jag spelar Eon...

Poseur

Swashbuckler
Västländerna

Ja men det vet vi ju ingenting om än Ymir.
Så ta och skriv klart den boken nu så vi kan hålla med dig :gremgrin:

(och nej, asharien&soldarn gills inte)

/poseur, påpekar

Wilmer

Hero
Nästa gång jag spelar Eon vill jag fan ha ett party som bara är kick-ass adelsmän/magiker och inte kufar som luffar runt och förblöder även om de så klart kommer göra det också. Att ha en kick-ass adelsman och hans kick-ass hangarounds vore också ballt så länge de är politiska genom att vara listiga/jävliga och inte bara gör inbrott och lönnmördar folk även om de så klart ska göra det också.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Nästa gång jag spelar Eon kommer du antagligen att vara spelare. Jag kommer därmed inte medvetet sätta er i en situation där ni förblöder... men händer det så händer det. Det är Eon, liksom.

Arfert

Facit
Om du inte kapat en av de största pulsådrorna i kroppen är det inte så svårt att akut stoppa de värsta blödningarna efter en strid, även efter rätt stora skador.. och då menar jag i antik eller medeltida medicin. Fältskärar och andra med nån form av utbildning var rätt bra på det.

Lyckas man stoppa den värsta blödningen och chocken kan den skadade, om den inte har andra akut livshotande skador då, klara sig rätt många timmar, vilket borde räcka i ett fantasyrollspel för att överleva.

Det var inte blödningarna som var den största orsaken till dödsfall efter strider förr i tiden (för de som inte hade direkt dödande skador, då), det var i synnerhet infektioner, och skador som på den tiden inte kunde opereras, som svåra inre skador. Men hur bra kirurgin är i Mundana kan jag inte uttala mig om.

Men folk kanske lider av nån variant av blödarsjuka i Mundana, vad vet jag...

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag har faktiskt aldrig heller upplevt blödningar som den farligaste faktorn i Eons skadesystem. Snarare är det, som du säger, inre skador. Sedan finns ju den faktorn att kirurgin ligger på den nivån att den ofta är lika farlig som skadan... men det är ju medeltida så det förslår.

Arfert

Facit
annars är ju "the word on the street" att man alltid måste ha med en magiker i alla sällskap i Eon, om inte annat för att hindra folk att dö av minsta näsblod... :gremwink:

Arfert

Facit
Ymir said:
Mûhadinerna eller falierna eller så har säkert uppfunnit det lagom till Eon IV :gremsmile:

- Ymir, utvecklingen har sin gång...
Så det är ett Eon IV på g?

Jehorius

Veteran
Blödningar är det som dödar mina spelare oftast, fast å andra sidan - Min T10 har en stor förmåga av att dela ut artärblödningar hej villt. :gremsmile: Och aye, en mycket intressant karta. Borde göra om min egna, mitt mundana har förrändrats helt efter mörkret. Vart hittade du orginal kartan som du använde för det här?

Dark Lotus

Warrior
OM man inte har en magiker med sig så tar man med sig en cirefalier eller en nån form av vildar*host host* som är *host host* bra på läkarkonst... *visslar och väntar på att nån ska komma på vilka dom är*

Jehorius

Veteran
Detta är någonting jag borde veta, har för mig det är Kamorianer nu när du säger 'vildar'? D: Detta kan bli skämmigt!

Fahnen_UBBT

Veteran
Om kartan

Jag misstänker att det är den karta som jag tror Ceram fixat (dvs photoshopat eller liknande). Nu kan jag inte hitta det inlägg där han delar med sig av kartan, eller för den delen kunna dela med mig av den på ett smidigt sätt (uppladdning etc bara ger felmeddelanden). :gremfrown:

Regmolar

Swashbuckler
Blödningstakt (OT)

Nu är ju frågan vad man kallar "effektivt", men Eon har faktiskt regler för just tryckförband... vilket kan kombineras med att sy såret (går lustigt nog snabbare än att lägga förbandet...) eller helt snöra av kroppsdelen om det är ett arm eller ben det handlar om.

Källkontroll, tack :gremwink:

Kirurgi är såklart fullkomligt livsfarligt om det utförs utan sterila redskap, och bara väldigt riskabelt annars - förutsatt att den som opererar är en kompetent kirurg skolad i anatomi, vill säga...

Arfert

Facit
Re: Blödningstakt (OT)

Vi som är gamla nog för att ha gjort militärtjänstgöring vet att ett tryckförband sätter man snabbt som sjutton (om man har rätt träning), i speltermer tre-fyra stridsrundor, med reservation att jag inte vet hur lång en stridsrunda är i Eon. Och vet man hur man gör så är det inte så svårt. Så att det är väldigt vanligt att folk - som inte är ensamma - blöder så de avlider av det känns inte helt realistiskt. Och Eon eftersträvar realism, påstås det.

Fast tar du en i låret eller halspulsådern, ja då är det ju knepigt. (I låret kan man iofs dra ut ådern och knyta ihop den... om man är kall.. )

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Blödningstakt (OT)

Vi tränade en del på sådant där i Kabul förra året, i en särskild kurs i katastrofmedicin för lekmän. Artärblödningar i armar eller ben är tämligen enkla och snabba att åtgärda när man väl vet hur man gör. Att sy ett sår är däremot betydligt mer tidskrävande.

Artärblödningar i bålen eller halsen är svårare att hantera därför att det är bekymmersamt att lägga förbandet på ett effektivt men ändå oskadligt sätt. Jag har hört sägas att skottskador i buken många gånger kan leda till att en person sakta förblöder.