Nekromanti Nästa sak på önskelistan: Snabbmess!

Skuggvarg

Hero
Vore praktiskt att genom rollspel.nu kunna skicka snabbmess (i stil med ICQ och Messenger) till de forumiter man har på sin användarlista (och som är online på siten).
Snälla, säg inte att jag ska skaffa ICQ eller Messenger och börja adda folk... :gremfrown:
Jag hatar de där programmen, men uppskattar funktionen att snabbt kunna prata med folk som är online på rollspel.nu.
Vad tycker ni om det?

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Nope. De är ganska jämra slöa, tycker jag. När jag sitter i en diskussion prioriterar jag den debatten, men samtidigt kanske det ligger ett viktigt privat meddelande och blinkar, men det ignorerar jag totalt, vilket i vissa fall kan orsaka lite problem (till exempel om någon privat har påpekat något till mig, gällande den aktuella diskussionen). Samtidigt kanske jag snabbt vill göra någon forumit som är online uppmärksam på någonting, och han kanske inte tycker att han har tid att läsa privata meddelanden just då.

Jag skulle gärna se en snabbmessfunktion; en liten ruta bredvid användarens namn på ens kontrollpanel, och när man klickar på den rutan får man upp en ruta där man kan skriva ett meddelande på några 100 tecken. Det skulle underlätta i alla fall för mig.

/Skuggvarg

Insignia

Swashbuckler
"samtidigt kanske det ligger ett viktigt privat meddelande och blinkar, men det ignorerar jag totalt"

Varför ignorera meddelanden? Jag brukar öppna dem i ett nytt fönster, så att jag kan kolla vad det är utan att avbryta det jag håller på med.

Om du nu ändå håller till på kontrollpanelen, dit åtminstone jag hoppar mellan de olika forumen (eftersom jag har snabblänkar där) så är det väl inte en sån svår uppgift att klicka två gånger för att få fram ett PM.
Om du ändå bara kan läsa snabbmessen på kontrollpanelen är det ju ingen skillnad.

/Black Dwarf, humm...

Skuggvarg

Hero
Kan man också göra, jag är inte främmande inför tanken att ha extra fönster. Faktum kvarstår dock, jag skulle uppskatta en snabbmessfunktion, för jag tycker privata meddelanden är lite långsamma ibland och snabbmess kan fylla en funktion när det gäller viktiga saker som bör uppmärksammas snabbt.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
PM har en tendens att kraftigt avleda min uppmärksamhet från resten av forumet, har jag märkt...därav önskemålet.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Vet inte. Det är väl bara min personliga åsikt och erfarenhet, antar jag.
Men det är ganska uppenbart att jag uppskattar tanken med snabbmess och att ni två inte gör det (säkert många andra också som inte vill ha det).

/Skuggvarg

Johan K

Gammal & dryg
Naeee....

Känns som de privata medelandena är nog så snabba för min del. Så det känns överflödigt att ha en sådan grej till.

Kitzune

Swashbuckler
Det är väl bara min personliga åsikt och erfarenhet, antar jag.

Jag tror jag förstår problemet och funktionen verkar helball,
hoppas det dyker upp på Gardeners planeringsbord :)

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator
"Vore praktiskt att genom rollspel.nu kunna skicka snabbmess (i stil med ICQ och Messenger) till de forumiter man har på sin användarlista (och som är online på siten)."

Nätvivale! Det kanske måhända är intressant att skicka snabbmess, men jag vill fanimej inte ta emot dem.

Troberg

Sinister eater
Bara en liten fråga: Hur skulle det fungera?
Precis min tanke. Det är ju inte som om webservern kan skicka en pling till browsern när något händer.

Mitt förslag är att göra de befintliga meddelandena tydligare annonserade, alternativt lägga in dem (text, svarsknapp och rubbet) överst på sidan (under huvudet) när man frågar efter en sida tills man på ett eller annat sätt bekräftat dem.

Insignia

Swashbuckler
Jag sade inte att jag inte uppskattar tanken, bara att jag inte känner något behov av det :gremwink:

Gardener

Champion
Jo, det är inga problem att lägga in info om PM:en på varje sida, men det ökar ju belastningen på servern. Det är ju frågan om det är värt den extra lilla funkionaliteten, som det är nu ser man ju hyfsat tydligt att man har PM och kan själv välja att visa dem.

Insignia

Swashbuckler
Funktion

På de numera nedlagda SciFiSites, AncientSites med flera fanns ett snabbmess-system. Det gick till så att man fick upp sina nya meddelanden varje gång man öppnade eller uppdaterade en sida. Det innebär i och för sig att man måste uppdatera sidan man håller på med om man väntar sig något viktigt, vilket kanske motverkar syftet en aning.

Troberg

Sinister eater
Jag bryr mig inte, nuvarande funktion täcker mitt behov alldeles utmärkt. Mitt förslag var mest tänkt som en medelväg. Kanske via en inställning som är avstängd som default och har ett namn som verkar farligt?