Re: Kanske kommer...
Hur nätet ska se ut är en bra fråga. Enligt mig kan det antingen vara en "Cyberspace" modell där hackers har fantasifulla avatarer som susar runt i cyberrymden och slåss med andra program, också de fantasifullt visualiserade som galna hundar, krigare med stora vapen och så vidare. Denna modell kan kanske vara lite spännande eftersom det kan leda till lite roliga strider mellan hackern och det system han försöker knäcka.
Den andra modellen är lite mer realistisk och baseras på den internet-teknologi som finns idag. Då är fantasifulla visualiseringar inte så viktigt, utan en hacker kanske mer jobbar direkt i programmens kod och knäcker dem på det sättet. I detta system blir färdighetsslagen viktiga eftersom de är det enda som talar om för spelaren vad som händer. Exempel: Din hacker försöker bryta sig in i EvilCorps centraldator, slå ett slag för att lyckas knäcka lösenordet. Grattis, du lyckas och kommer in i systemet.
Vilken modell som är bäst är väl lite upp till var och en. Läser man Neotechs regelbok så står det vad jag minns inte så mycket om avatarer, visualiseringar och liknande. Det finns regler för hur man bryter sig in i olika datasystem och regler för olika program, men man får ingen känsla för hur cyberrymden ser ut eller hur det ser ut när en hacker bryter sig in i ett system.
Så för att svara på frågan om vad som fattas om nätet: Jag tycker det skulle vara kul att läsa mer om hur Nätet/cyberrymden ser ut, om programen visualiseras som olika varelser/maskiner eller om det bara är ren maskinkod som gäller?