Nekromanti Nådastötar för närstridsvapen

Surukai

Warrior
I tidigare diskussioner (Blod i Neotech) och (Är skott blyga) diskuterades nådaskott som ger gratis extraskador i proportion till antal tärningar skada den gör, medan ett skott mot en "beredd" motståndare bara har en tredjedel i stoppverkan.

PÅ samma vis borde då samtliga närstridsattaker räknas som nådastötar om inte motståndaren har ett lämpligt närstridsvapen och färdighet att hantera detta att försvara sig med.

Ett 1400-tals långsvärd kan utan problem dela en person på mitten, nutida tester på grisar och får utförda i norge bekräftar detta. Ett långsvärd i neotech gör runt 3t6 skada, och 3 extraskador låter väldigt tamt i mina öron men goda kunskaper i anatomi/svärd borde egentligen höja skadan ytterligare (Eftersom närstrid inte har en konstant mängd krut utan beror helt på utövrens styrka och teknik).

Jag funderar i banorna +Ob1t6 för varannan poäng över 8 i FV.

Krille

Super Moderator
"PÅ samma vis borde då samtliga närstridsattaker räknas som nådastötar om inte motståndaren har ett lämpligt närstridsvapen och färdighet att hantera detta att försvara sig med."

Du förutsätter alltså att om du hoppar på mig med ett långsvärd så kommer jag att stå still som en skyltdocka? Sorry, det kommer jag inte att göra. Jag kommer hålla mig på jefligt långt håll och inte låta dig försöka klyva mig, och får jag inte möjligheten att springa därifrån så kommer jag att försöka komma in på så nära håll att du inte kan använda ditt långsvärds fulla kraft, eller så långt bort att du inte når mig. Jag kommer, om jag kan, försöka deflektera huggen, greppa dina armar, vräka mig över dig och bita dig i örat!

Men jag kommer inte att stå still och låta mig bli kluven på mitten, om du trodde det!

Selly

Level 5 Laser Lotus
För det första så kan man försvara sig mot närstridsvapen även om man själv inte är beväpnad. Faktiskt. Det är visserligen svårare, men det är knappast omöjligt. För det andra så kan man inte hugga av en fiende på mitten, oavsett vad tester i Norge säger om saken. I Japan förekom det förr att man testhögg sina svärd genom att bunta ihop dödsdömda fångar och hugga av dessa vid midjan (finns en intressant anekdot om en viss fånge som skall ha svalt en bunt stenar inför sin avrättning...somliga gör vad som helst för sista skrattet), och resultatet av dessa test kunde sedan graveras in på tången. Now, europeiska och japanska svärd är ju tämligen likvärdiga i kvalitet och bruk, så alltså borde det inte vara omöjligt, kan man tycka. Men så var det ju då det här med att testhuggning är nåt man ägnar sig åt utanför strid. Så med andra ord: om du inte ämnar skaffa en ljussabel så kommer du inte kunna klyva folk på mitten under en strid. Simple.

Surukai

Warrior
SPringer du snabbare än jag så kan jag förstås inte slå dig. Jag ser gärna den person som inte är beväpnad som med huvudet kvar tar sig fram till en person som kan hantera ett svärd på nära håll att han inte kan försvara sig. (Kommer personen för nära kan man gå över till halvsvärd).

Att ta sig fram till någon för exempelvis att brotta ner honom/henne när man själv har svärd är nästan omöjligt. Det finns tekniker i teorin men i praktiken är det nästan helt hopplöst. Vi gjorde ett test på Göteborgs Historiska Fäktskola och att springa fram mot en motståndare var det ingen som lyckades med.

Fast, en klen typ med för stor slägga, typ den på 5 kg, är ju kanske en annan femma, eller just om personen med vapnet inte alls kan hantera det.

ripperdoc

Myrmidon
Ibland önskar jag att... [OT]

... rollspelare faktiskt hade upplevt världen istället för att teoretisera om den i evinnerlighet på forum :gremlaugh: Det hade ju varit praktiskt om folk faktiskt hade slagits med svärd med livet som insats eller varit med i krig och skjutit folk. Å andra sidan, då hade de inte haft någon anledning att rollspela det. Nåja, ett inbyggt problem i rollspel tycks det...

Nåja, du borde inte modifiera skadan efter FV, utan efter effekt, om man vill vara detaljerad. Man kan ju ha hög FV och göra usla anfall ändå.

/RipperDoc - som nöjer sig med "lagom bra gissningar" baserade på en godtycklig blandning av lämpliga källor och personer som sysslar med liknande saker, exempelvis du som tränar fäktning

Surukai

Warrior
Re: Ibland önskar jag att... [OT]

Det verkar fungera bra när man antingen bara teorietiserar eller när man tittar på hur det fungerar "egentligen". Det är när dom två möts som problemen uppstår. I rollspel då man inte tydligt stämpllar "Vi är minsann realistiska" har jag lättare att ta till mig lite Hollywood-fasoner men jag föredrar Neotech som lite mer jordnära och trovärdigt.

Nåja, du borde inte modifiera skadan efter FV, utan efter effekt, om man vill vara detaljerad. Man kan ju ha hög FV och göra usla anfall ändå.
Det kan man ju förstås göra. Och en usel person kan ju faktiskt träffa bra h*n med.

Sedjem ash

Veteran
Jag skulle föreslå att göra som vi har gjort med Neotech och Eon. Nämligen en mix av de båda stridssystemen. Jag menar inte att en pilbåge ska vara jämnbördig med en AK men vad det gäller närstridsvapen har vi tagit många ideer från Eon och använt i Neotech. Funkar helt ok men vi är kanske lite unika. Vad vet jag.

Winchester

Veteran
I verkligheten är en båge fullt jämförbar med en AK, skademässigt - skjuter du en hjort med båge dör den ungefär lika fort som om du skjöt med en AK, kanske fortare. Skillnaden är avstånden - räkna inte med att träffa nånting på långt håll med båge, såvitt du inte skjuter på en trupp. Vinden påverkar pilen massor... På kort håll är det inga problem, dock...

SP