Nekromanti Någon som har åsikter om nWoD "fighting styles"

Dreaming Johnny

Veteran
Hejsan

Som en övning så håller jag på och försöker bygga en hyfsat balanserad "fighting style" till nWoD. Jag har en bra idé, ett bra koncept osv men det svåra är, som vanligt antar jag, att få den att bli balanserad emot andra fighting styles.

Så jag undrar om det är någon här som har kollat närmare efter på fighting styles och som har några åsikter om dem. Är de officiella balanserade? Någon som har några åsikter om hur man ska tänka etc.?

God45

#PrayersForBahakan
Fightyng styles är de mest brutna sakerna i NWOD och utvecklarna har erkänt detta flera gånger. Nu senast när de satte ihop Godmachine chronicles som är den uppdaterade NWOD boken.

Och det är bara grundboken. Har du sett Fighting stylsen i Dogs of war? De är bara äckliga.

Så jag och alla andra jag spelat med som kört NWOD har helt enkelt inte tillåtit Fighting styles. Så jag har egentligen inga tips om hur du ska göra, mer än att försöka balansera mot sakerna i böckerna är poänglöst.

Gurrgel

Veteran
Postade precis ett svar till en Dreaming Johnny (antar att det är du) på nWoD forumen men kan lika gärna svara här också.

Som God45 skriver är Fighting Styles i WoD, eller specifikt Armory (minns inte riktigt de i Dogs of War men de är säkert lika illa) ganska dåligt balanserade, speciellt om man kör något annat än vanliga människor.

Som God45 också nämner har White Wolf ganska nyligen släppt en regelrevision av den vanliga blå boken, kallad The God Machine Chronicle. Till den släppte de en gratis regeluppdatering om man inte var intresserad av resten utav boken (går att hitta här) som bland annat innehåller uppdaterade / balanserade merits. De nya fighting stylesen som finns där är bra mycket bättre gjorda, har tyvärr inte hunnit spela med dem ännu men från vad jag sett är de bra mycket mer balanserade än de tidigare varianterna.

cogitare

Swashbuckler
Ungefär vad god45 skrev. Fighting Styles är ofta dåligt designade och brutna. De blir särskilt galna om de tillåter multipla attacker som i ett system där man annars får bonusar som går från +1 till +5 helt plötsligt kan multiplicera den totala tärningspoolen du slår för att attackera under en runda. Det är hejdlöst galet! Jag har sett builds (magiker) som med väldigt specifika nygjorda RP kan diska ut uppåt 50-60 attacktärnignar i en runda.

Jag har husrelgat skiten ur detta. Flera andra som jag har diskuterat med på WWs forum har helt sonika tagit bort dem. I GMC och Strix Chronicles har de reviderats ordentligt. Har dock inte speltestat dem och bara skummat igenom dem så jag vet inte om det fortfarande finns problem med dem.

Cog.