Nekromanti Någon som har en bra sida med gåtor?

Blaze^

Veteran
...framförallt gåtor som kan användas i fantasy relaterade sammanhang. Håller på att skapa ett hus, nedsållat med fällor och härligt dödliga problem. Skulle behöva lite inspiration... någon??

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

Blaze^

Veteran
Re: Klart man hjälper en rollspelsvän i nöd...

Mens agitat molem = sinnet förflyttar materien.

Jag skickar kanske över ett mail med idén till äventyret.

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

Feuflux

omjonasson.se
Lite här

Kolla på <A HREF="http://hem.passagen.se/nimin/ovrigt/gator.html" target="_new">http://hem.passagen.se/nimin/ovrigt/gator.html</A> Annars kan du kanske låna Bilbo en hobbits äventyr och sno gåtorna som han och Gollum ställer till varandra. Tror faktiskt jag snott någon gåta därifrån till ett äventyr en gång. Funkade fint.

//[color:red]Feuflux
Inofficiell världsmästare på att ignorera ironí</font color=red>

Blaze^

Veteran
Jag ska kolla hemsidan men...

... att sno gåtorna från bilbo är lite dålig stil, dessutom är det relativt erfarna rollspelare som jag spelar med och deflesta har nog råkat ut för de frågorna.

Men jag sitter och funderar på att roligt problem med golv.
Saken är den att RP ska passera över ett stort hallgolv och jag hade tänkt lite småproblem med det golvet. Har tidigare kört med olika former av "schack problemet" skulle vilja har något nytt.

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

Weatherman

Hero
Re: Jag ska kolla hemsidan men...

Låt det finnas fällor under ALLA golvplattor >:p

En seriös ide jag fick är att vid hallens början kan det finnas en inskription med små avbildningar av schackpjäser, först bild på pjäs med en liten pil bredvid för att ange riktnig och i damens, tornets och löparens fall även ett antal streck för att ange hur man långt man ska gå. Man måste gå på rätt sätt för att ta sig över, om man går på någon annan platta händer något hemskt. Sedan kan man ju inskriptionen vara lite otydlig för att göra det mer spännande.
Sedan kan man ju i kombination med detta ha svävande fiender (kanske magiska schackpjäser i större format?) som rollpersonerna måste slåss/fly mot, vilket kan bli lite krångligt med tanke på att man inte kan röra sig fritt.

weatherman - en fin kille, egentligen

Hasse

Hero
Re: Jag ska kolla hemsidan men...

"Saken är den att RP ska passera över ett stort hallgolv och jag hade tänkt lite småproblem med det golvet. Har tidigare kört med olika former av "schack problemet" skulle vilja har något nytt."

Om det var evigheter sedan någon gick över golvet så kan du alltid låta det var helt täckt med dam så att varken går urskilja att golvet består av plattor och vilken färg de har, problemet för spelarna blir då hur de skall få bort allt damm, jag har hittills aldrig stött på en RP med sopborste och skyffel i ryggsäcken.

Vidare kan låsmekanismen krångla så att plattor så egentligen är fällor inte utlöses och RP därmed tror att de är riskfria för utlösas då de går på en annan.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Blaze^

Veteran
Det var det jag menade med schack problemet,

jag tror att första gången jag läste om det var i magiker duellen eller något dyl. Ett sådant där en persons äventyr.
Dessutom fanns det nog delvis med i Oraklets Fyra ögon också. Fast där behövde man bara gå på vita plattor, eller nåogt sådant. Väldigt bra problem om inte RP redan råkat ut för det.

Jag tror jag kommer köra ett dammig golv med symboler ur ett alfabet som RP:na aldrig sätt. Vissa symboler står för olika typer av död andra står för neutralitet.
Det enda sättet att tolka symbolerna är att hitta en bok i biblioteket, som är en gigantisk fälla i sig. Dessutom ska jag nog kombinera lite med Hasses förslag att låta vissa vara oläsliga och vissa vara svårutlösta p.g.a. ålder. (Snacka om att jag ska få mina RP att gå på tå efter det här äventyret *fett me' fällor*).

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

Mutant

Warrior
Re: Det var det jag menade med schack problemet,

...du kan ju låna en sån bok med tecken från biblioteket själv och sen när spelarna hittar den ger du den till dom..eller bara ett visst uppslag ur den...häftig idé.

First i was blind, now i can see.