Nekromanti Någon som har koll på popculture-varulvar?

LJSLarsson

Hero
Är det någon på forumet som har koll vad det är för skillnad på varulvar i olika moderna sammanhang, såsom Twilight, True Blood, Vampire Diaries, Buffy the Vampire Slayer etc.

Jag sitter bara och dricker snobbiga teer och läser Dostojevskij hela dagarna, så jag har ingen aning, men behöver ändå veta.

Tack på förhand. :)

Max Raven

T12-kultist
Ska vi se... Jag har för mig att Twilight-varulvar är indianer som kan byta form till vargar. True Blood har hamnskiftare, inte sett nog för att veta om "äkta" varulvar finns - men hamnskiftare som förvandlas till vargar finns. Ingetdera har Hollywood-hybrider vad jag förstått, men båda verkar handla om voluntär handling. Båda varianter är svagare än vampyrer har jag för mig - Twilight-varulvar kanske är närmre vampyrerna i kraft där, men i vilket fall är det ingen fråga om WoD "oh shi- varulvar, SPRING!"-faktor.

Buffy är klassisk varulv har jag för mig - månen förvandlar en till varulv oavsett, har för mig det finns Hollywoodsk transformation också. Blir man biten av varulv så blir man smittad. :gremsmile:

Jocke

Man med skägg
Buffy: Varulvsformen är vargman, kan inte styra över sig själva i varulvsform, förvandlas under fullmåne (3 nätter). Varulvarna som presenteras är alla gitarrister.

True Blood: Varulvsformen är varg, kan styra över sig själva i varulvsform, har kontroll över förvandling. lever i flock. Varulvarna som presenteras är alla bikers.

Hemlock Grove: Varulvsformen är varg, kan styra över sig själva i varulvsform, förvandlas varje fullmåne, att vara varulv går i arv ( i alla fall på faderns sida). Varulvarna som presenteras är alla romer.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker täcka hur det fungerar i serietidnings världen:

I Marvel seri universumet (med Spiderman, the Avengers och Blade) är de primära övernaturliga varulvaran förbannade att vara varulvar. Denna förbannelse kan också föras vidare om den förbannade varulven biter någon. De är lite oklara med detaljerna och har ändrat det här fram och tillbaks men bitna varulvar är svagare än direkt förbannade varulvar. De kan ibland kontrollera när de förvandlas men oftast förvandlas de när de blir arga eller när månen kommer upp. De är primärt av enorm varg man varianten men ibland går de på alla fyra. Marvel har också folk som förvandlats av vetenskap, mutanten Wolfbane vars "kraft" är att bli en varulv, individer som förvandlas av magiska rubiner från en annan dimension (en av dessa är John Jameson, J. Jonahs son) och folk som lever i Asgård och är en annan typ av varulvar.

Suck... I X-men har de då och då försökt säga att alla mutanter med klor och helning och grejer egentligen är en under ras till Homo Superior kallad Homo superior lupus och att de härstammar från en varulvsfamilj. Detta är fruktansvärt dumt och ingen har nämnt det på länge nog för mig att försöka glömma det. Annars kan vi räkna in Wolverine som en varulv.

DC comics har varulvar då och då men jag vet inte hur det ser ut efter New 52. De två mest kända är nog Mikola Rostov från Warlord serierna. Han är förbannad till att bli en vargman under fullmånens ljus. Men eftersom jag är den enda i världen som läst något av Warlord så bryr sig ingen. Och Anthony Lupus som är en mindre Batman skurk.

The Astounding Wolf Man skriven av Robert Kirkman, mannen bakom the walking dead, handlar om en man som blir biten av en varulv och använder detta för att bli en super hjälte. Varulvar här har generationer som i Vampire the masquerade och är av enorm varg/man hybrid typen. Huvudpersonen kan bara förvandla sig på natten men han bygger en teknologisk dräkt som samlar månljus och låter honom förvandla sig när han vill. Under fullmånen blir varulvarna helt galan och tappar kontrollen över sig själv.

Wildstorm universumet (som inte finns längre men var där The Authority serierna utspelade sig) har varulvarna som en separat art som krigar mot vampyrerna som också existerar. Varulvarna är för det mesta människor men desto längre de inte förvandlar sig på desto argare och våldsammare blir de. De är också sneaky sneaky och har en massa kontakter med regeringen och super team. De är av enorm varg/människa hybrid formen och brukar gå på två ben.

God45

#PrayersForBahakan
Låt oss köra webcomics också:

I Hanna Is Not a Boy's Name ser varulvarna ut som varglika skuggvarelser. De behåller sin intelligens och förvandlas när de vill.

I webcomicen Skins finns varulvar som en typ av "Oldbloods" eller övernaturliga. De ser ut som stora människo/varg hybrider och förvandlas när de vill och är svaga mot silver.

I Cry Havoc är huvudpersonerna varulvar. När de förvandlas blir de enorma varg/människa hybrider som är två meter vid axeln på alla fyra och runt fyra meter ståendes på två ben. De har super sinnen och är löjligt mäktiga.

Dominic Deegan är en fantasy serie och där finns ett helt land befolkat av varulvar som är en separat art som inte smittar. De kan förvandlas när de vill till varg män och behåller hela sin personlighet när de gör det. Deras kultur är en blandning av vikingar och glada hippie nudister. Det finns också varulvar födda med extra magiska krafter, Spellwolves, som får extra magi när de är förvandlade.

Zebra girl (som handlar om en tjej som förvandlas till en svartvit demon och inte har något med zebror att göra) har varulvar som förvandlar sig på natten och blir stora vargar. Hur stora beror på deras personliga viljestyrka, erfarenhet och mytologiska betydelse från deras flock. En av dem förvandlar sig till en varg stor som en lastbil.

Sorcery 101 har varulvar som har en extra demonisk vargsjäl. De förvandlas under fullmånen eller när de blir upprörda nog. De läker supersnabbt och har svansar även i mänsklig form. De är också färgblinda. När de förvandlas tar de formen av vanliga vargar.

Inte egentligen en Webcomic men bloggen "What is happening to me?" Är bloggad i realtid som om författaren blivit biten av en varulv och håller på att förvandlas.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Underworld

Underworld

Varulvarna har kontroll övers in förvandling och sig själva när de är i varulvsform, även om varulvarna överlag verkar vara lite småvilda oavsett form. Varulvsformen är en humanoid med tydliga vargdrag (typ en skitstor varg som går på bakbenen), och dessutom skitstor.

God45

#PrayersForBahakan
Re: Underworld

Rymdhamster said:
Underworld

Varulvarna har kontroll övers in förvandling och sig själva när de är i varulvsform, även om varulvarna överlag verkar vara lite småvilda oavsett form. Varulvsformen är en humanoid med tydliga vargdrag (typ en skitstor varg som går på bakbenen), och dessutom skitstor.
Detta är då de yngre generationerna av varulvar. De äldre generationerna kunde inte kontrollera sina förvandlingar utan var ständigt i vargform. Den första varulven var också på det sättet men han antyds ha viss kontroll, han är också fuck off enorm och har vit päls.

LJSLarsson

Hero
Re: Underworld

Wow. Tack för all infon. Nu är jag superallmänbildad om varulvar. :-D

Nu hann jag tyvärr inte använda mig infon. Den var till en ny webbstripp som jag publicerade igår, den hittar ni här: www.trevligascenarion.se.

Men än en gång, stort tack. Jag kan säkert använda mina ulvkunskaper till vardags istället. :)