Nekromanti Någon som har läst Eragon?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Har någon läst Eragon? Vad tycker ni?

Jag har fått intrycket att den är lite... fånig. Klyschig. En aning.

Dewil

Storuggla

Champion
Faktiskt inte. Jag känner dock en tjej som gått i samma skola som killen som skrivit boken (Jag mötte Lassie-varning?). Det i kombo med att de recensioner jag sett inte precis eggat mitt intresse har gjort att jag dömt ut den som standardfantasy modell 1A.

Common Sense Media said:
"It's not long, however, before they begin to notice the long-winded descriptions, the clichés and hackneyed dialogue, and the derivative nature of the plot—straight out of Star Wars by way of The Lord of the Rings, with bits of other great fantasies thrown in here and there. That this is a great achievement for one so young is undeniable, and many children will love it. It certainly ranks right up there with other derivative, overblown fantasies written by adults, such as Terry Brooks's Sword of Shannara series."
Den känns bara så... Eddings :gremgrin:

Storuggla, the great bambino

Arfert

Facit
Läser den nu för allmänbildningens skull, är drygt 100 sidor in i boken... so far är den relativt OK skriven vanlig fantasy... som 100 andra böcker man läst tidigare. Inte dålig, men inte oförglömlig heller. Vi får se om den tar sig.

Yokiboy

Veteran
Jag ska läsa den efter jul för min 8-åriga dotter. Det är toppen att kunna använda henne som ursäkt för att få läsa barn- och tonnårsfantasy. :gremlaugh:

Mvh,

Jocke

ripperdoc

Myrmidon
Jag har bläddrat i den, bara massa dussin-namn. "Ung-hjälte-med-mentor-och-drakvän", inte helt originellt. Filmen verkar inte lovande heller :gremtongue: Tyvärr kan man väl inte hoppas på att nytänkande fantasy kommer på bestseller-listan.

Dessutom är jag aggro på författaren som är i min ålder och redan har publicerat sin bok, medan min, mycket bättre :gremwink:, fantasyroman, påbörjad när jag var 15, ligger och sover på min hårddisk :gremtongue: Vilket pretto, den där Paolini. Bara för att han gick i hemmaskolning med hippieförläldrar. Tss. :gremgrin:

Jaggernaut

Hero
Jag har fått intrycket att den är lite... fånig. Klyschig. En aning.
Ung pojke i utkanten av civilisationen som får veta att hans öde är att rädda världen. Nä den är inte alls klyschig :gremwink:

Har läst typ 400 sidor och tycker den är hyfsad men sedan är väl mitt stigma (en av dem iaf) att jag gillar mainstreamfantasy med tillhörande klyschor (åtminstone till viss grad). Är du ute efter något som särskiljer sig från mängden så rekommenderar jag den inte.

/Jaggernaut - fjantasysmurfen har talat

Arfert

Facit
Läst Eragon? Nej, men sett FILMEN!

Nu har jag SETT Eragon.. filmen alltså. Fast jag inte läst klart boken.

Hursomhelst är filmen halvOK, tekniskt bra (WETA) och precis sådär förutsägbar man väntade sig. Killen som spelade Eragon är sådär halvtrist på "Mark Hamill-sätt", och de äldre proffskådisarna i filmen spelar över sådär som förväntas. Det är i alla fall ingen total katastrof: inte i närheten av ringenfilmerna (men det hade knappast nån förväntat sig heller) men bra mycket bättre än Dungeons & Dragons-filmerna.

Sen känns den lite kort, konstigt nog. Ibland känns det som att man snabbspolar, och ofta tänker man "det där är nog en viktig person i boken, men här glömde de bort att presentera honom". Man kan gissa att det blir en förlängd DVD-version.

Allt känns lite platt, man kan knappast prata om bra personregi, även om de rutinerade skådisarna gör det dom ska.

Apropå D&D så har har Eragon väldigt mycket känslan av Parkinson och Elmore-teckningar. Tror någon av dom var med som koncepttecknare, men den som varit det har kollat omslagen på många gamla D&D-moduler. Mycket mer jänkar-fantasy än brit-fantasy visuellt med andra ord. Och dom yngre skåisarna har moderna frisyrer hämtade från vilken TV-serie som helst, som The OC.

Betyg: stark 2:a, eller svag 3:a (av 5)... lutar åt det tidigare.

Hjalle

Swashbuckler
Jag har läst första kapitlet, men kände att jag tröttnade.

Filmen har jag dock sett. Den var... ja, den var fantasy, i alla fall. Vackra miljöer var det bästa jag kan säga om den. Det sämsta var nog striderna. Grymt avtändande dussinblubblubb, tror inte man såg en enda blodsdroppe i hela filmen, och "slaget" var bara dumt. Och fantasy.

Förutom att det var fantasy, då.

-Hjalle, vill också bli rik.