Nekromanti Någon som har några tips om ångkraft och indust..?

Illern

koppariller
Sitter och funderar lite på en av mina idéer som ligger och skramlar i bakhuvudet; är det någon som har några bra tips på böcker eller länkar om man vill lära sig mer om ångakraft och industrialismen och i viss mån även få i sig lite steam punk men det sista är sekundärt?

Jag inser ju redan nu att någon kommer tipsa mig om Wikipedia men det någon som har bättre koll än mig kanske har några tips på uppslagsord som itne är lika givna som ångkraft eller industrialism?

Krille

Super Moderator
Kan du hitta den så leta upp boken "Fantastiska uppfinningar från 1800-talet" av Leonard de Vries (ISBN 91-518-1027-1), som innehåller en klase artiklar från den tidens populärvetenskapliga tidsskrifter. Här har Eiffeltornet och glödlampan lika stor plats som Teslas elektriska experiment och galna ångdrivna flygmaskiner. Jag har ingen aning om hur omöjlig den är att få tag på idag, men den fanns i alla fall på ett par bibliotek en gång i tiden.

Illern

koppariller
Tack, det låter som en intressant bok för att ge en idéer lite utanför ramarna. Den finns till och med i tre exemplar på bibiloteken här omkring.

Troberg

Sinister eater
Det känns ju naturligt att slå upp följande personer på wikipedia:

Nicola Tesla
Edison
James Watt
Ferdinand von Zeppelin
Martin Wiberg

Sedan kan man ju följa länkar från dessa sidor.

Sedan känner jag en som byggt om en bil till ångdrift (en bilmotor är ganska lik en ångmaskin), räknas det?

Foggmock

Myrmidon
Curse you, Troberg!

..jag vet inte varför jag inte svarade igår, men min idé gick iallafall ut på att om man vill ha lite idéer på fantastiska saker man kan ha med så ska man kolla på samtidens uppfinnare och de uppfinningar de fantiserade om eller aldrig blev klara med - genom fantastins magi kan man se till att de finns och fungerar.

Och glöm för fanken inte renässansgeniet Leonardo Da Vinci bara för att vi råkar befinna oss i sent artonhundratal. :gremgrin: