Nekromanti Någon som spelar Sagan om ringen??

Radagast

Swordsman
"I MERP saknas stöd för högre nivåer än... vad är det nu? 10? Ja, i vilket fall begränsas man om man vill spela något annat än en småhjälte i tredje åldern. Ett problem som antagligen inte finns i Rolemaster (och minns jag rätt så rekommenderas det någonstans i MERP att man faktiskt bör köpa Rolemaster."

I grunden ja, men det finns t.ex. böcker som gör att man kan stiga hur högt som helst (ja, t.o.m. skapa en maia eller vala(?!)).

// Radagast

Johan K

Gammal & dryg
Oj, det var längesedan...

Det var ju ett ruggit bra tag sedan som jag lirade det spelet...
Känns kansek som man kanske ska ta & frächa upp minnet på det spelet...

rax

Swordsman
I sista versionen av MERP infördes flera valfria yrken som t ex Rogue, Warrior Monk, Barbarian, Explorer m m. Viktigast tycker jag dock var att man lade till Scholar och Civilian.

Civilian är samma sak som No Profession i Rolemaster (fast numera tror jag faktiskt att de har döpt om det till Civilian i RM också) och ger möjlighet att bli ruggigt bra på Secondary Skills i jämförelse med "äventyraryrkena". Scholar är såklart yrket för den som vill vara en lärd man men inte magiker eller präst. Yrket beskrivs specifikt som ett alternativ för SLs som inte vill ha en massa magiker rantandes runt i sitt rollspel.

En annan viktig förändring är att man beskriver Secondary Skills mkt tydligare och klart anger vilka DPs som kan användas för att köpa dem. Secondary Skills blir därmed mkt viktigare och intressantare än de var i första versionen av MERP.

Dessutom görs ett försök att tona ner "flash and bang"-magikerna genom att man inför Corruption Points och en händelsetabell som gör att man kan dra till sig de mörka krafternas intresse om man är alltför flitig i magianvändandet.

Ang användningen av magi håller jag i stort med de som tycker att det öht är för mycket magi i MERP-systemet, men föredrar att hantera det på olika sätt beroende på vilken typ av kampanj jag spelar:

1) Om man spelar kring T.A. 1600 - tidpunkten som de flesta officiella modulerna är förlagda till - så är detta ca 1400 år innan Sagan om Ringen-trilogin. Att magi skulle varit vanligare då känns inte orimligt om man beaktar den underliggande ton av kunskaps- och civilisationsförfall som genomsyrar trilogin.

2) Vill jag ha det mer low-key och göra "den goda sidans" situation mer förtvivlad, begränsar jag flash-and-bang magin till onda magiker av olika slag. Ett vanligt tema i MERP-modulerna (och Tolkiens böcker) är trots allt hur strävandet efter makt och förbjuden kunskap leder till "the dark side".

3) Vill jag köra med så lite magi som möjligt så finns ingen aktiv magi tillgänglig för spelarna, undantaget viss chanelling-magi (Gandalf är ju nästan lika mkt präst som ren magiker). Detta hindrar ju inte att det finns magiska artefakter, men hur man tillverkar dessa är okänt förutom för en handfull urgamla alver och dvärgar, en och annan mänsklig smed eller lärd man, samt naturligtvis de onda krafterna.

Att ta bort magin är - som du själv påpekar - inte särskilt svårt. Det inbjuder dessutom till att hålla magi på ett mystiskt/storslaget plan - spelarna kan då aldrig veta vad magi faktiskt kan åstadkomma eller hur det fungerar.

Nåja, ville bara vädra lite allmänna och oriktade synpunkter om MERP. Jag har inte på länge spelat med ett system där jag inte har ändrat något. Så länge det inte handlar om levelfobi kan jag alltså inte se varför MERP eller RM inte skulle kunna återge Sagan om Ringen-stämning lika väl som något annat system... :gremcool:

/Rax, lägger sitt inlägg här så länge

Eksem

Champion
Kort sagt, man kan spela med både Rolemaster och MERP i Midgård, bara man ändrar dem :gremwink:

Det är ju just det, regelsystemen känns inte särskilt Tolkien, det går att anpassa dem lite mer så att de gör det, men i oförändrat skick är MERP rätt uselt på att porträttera Tolkiens berättelser. Och det är ett rätt dåligt betyg åt ett spel som liksom är skrivet för att göra just det (i ärlighetens namn har jag nog alltid tyckt att det kännts litet som att man använt en populär licens på en nybörjarvariant av Rolemaster för att få folk att börja spela just Rolemaster istället).

"Det är det som gör det möjligt för hjältar som Bard Bågskytt att ha en bra dag då den otäcke draken närmar sig."

Det är det som gör det möjligt för Bard Bågskytt. I Tolkiens böcker presteras det alltid över förmåga när det verkligen gäller. Det är inte tur, det är för att det är dramatiskt korrekt. I boken skulle aldrig Bard Bågskytt fumlat ett sådant skott. I rollspelet är det mycket möjligt. (I Drakar och Demoner hade man förstås använt sina hjältepoäng i det läget, som ett exempel på hur man löser det i andra spel).

Det är också därför levelsystem och yrken inte riktigt speglar berättelserna. Sam, en halvpyssling till trädgårdsmästare, är den enda som någonsin skadat Honmonstret. Det gör han för att han älskar sin husbonn, inte för att han hade flyt.

I slutändan är det i vilket fall uppenbart att MERPs regler inte är skrivna för att användas i Tolkiens värld. De är i vilket fall inte mer lämpliga än vilket generiskt fantasyregelsystem som helst.

Skulle jag skriva ett spel att anvädas till spel i en litterär förlaga skulle jag se till att ha med riktiga dramaregler som såg till att de äventyr man upplevde faktiskt påminde om de äventyr som personerna i böckerna upplever.

Evil Peter

Hero
Men gestalten Gandalf är en Istari och har inte samma kraft som Olorin, den fria maia-själen. Anledningen till varför Istari skickades bundna i dödliga kroppar var för att de inte skulle vara starka nog att besegra Sauron själva utan de skulle bara hjälpa innevånarna i Middle-Earth att stå upp mot honom. Alltså torde Sauron vara starkare än alla fem Istari tillsammans och då är levelgraderna inte helt felaktiga.

Kimon

Swordsman
Jag har själv inte läst rollspelet, och jag har inte så enormt stor koll på hur deras lvlsystem fungerar. Men enligt det där så skulle Sauron vara minst 3ggr starkare än Gandalf om inte 5ggr...

Vid en snabb blick så... ja. Men i Rolemaster är det fullt möjligt att bli besegrad av fiender som har betydligt sämre level. Som jag skrev lite tillspetsat i en annan tråd, en hobbit skulle kunna dräpa Sauron. Med en orättvist stor skopa tur och då i mundan strid, eller med viss typ av magi.

Det är ju rent bizarrt. Visst kan jag tänka mig att Gandalf skulle få pisk i ren "mindfight" med Sauron, men inte skulle han skölja mattan med honom.

Jag tror det. Sauron lyckas hålla den samlade gräddan av krigareliten på avstånd i slutet av andra åldern. Gil-Galad och Anarion faller dessutom innan Sauron besegras.

Det är bara det att Sauron har haft fler år på sig på ME att skaffa sig erfarenhet och "tune:a in" på dess magiflöde...

Mmm... Rätt många fler år...

inte att där Morgoth tränade Sauron så tränade Yavanna Gandalf. Ingen tvekan om att Morgoth var en starkare Vala än Yavanna, men inte SÅ mycket.

Melkor är i paritet med Manwe, Yavanna är inte så långt därefter. Men jag trodde att tillhörigheten var annorlunda:
Saruman - Aule
Gandalf - Manwe
Alatar - Orome
Pallando - Mandos
Radagast - Yavanna

ICE's spelsupplement hävdar detta, men jag vet inte. Jag tror inte att man skall fästa alltför stor vikt vid Istaris ursprung, utan mer vid vad de upplevt efter de att de anlände till Endor.

Det är inte du som skrivit spelet, och har ingen skuld i denna lvlgivning. Men dock ändå kände jag att det behövdes påpekas...

Förvisso. Men jag tyckte iofs att den inte var så fel, men jag skall villigt erkänna att jag inte lagt ner alltför mycket tankemöda på frågan. Hursomhelst så har jag lyckats lägga mina smutsiga fingrar på ett exemplar av 'Lords of Middle-Earth vol 1', ICE's spelsupplement som listar alver och ödödliga varelsers egenskaper och värden.

Här är några smakprov på levels och till viss del rättelser på tidigare inlägg:
Tom Bombadill - 360 :gremcool:
Goldberry - 150
Gothmog - 100
Balrog of Moria - 36
Gandalf - 35/40 (Grey) /50 (White)
Radagast - 40
Saruman 50 (White) /50 (Many-colored) /12 (Sharkey) :gremgrin:

Arwen - 15
Celeborn - 40
Cirdan - 60
Elrond - 65
Galadriel - 60
Gil-Galad - 100

Sauron - 180 (w.o. ring) /360 (with ring)

Minnet är bra men kort.....

Kimon

Swordsman
(i ärlighetens namn har jag nog alltid tyckt att det kännts litet som att man använt en populär licens på en nybörjarvariant av Rolemaster för att få folk att börja spela just Rolemaster istället).

Hehe... det tricket föll jag för... :gremsmirk:

Det är det som gör det möjligt för Bard Bågskytt. I Tolkiens böcker presteras det alltid över förmåga när det verkligen gäller. Det är inte tur, det är för att det är dramatiskt korrekt. I boken skulle aldrig Bard Bågskytt fumlat ett sådant skott. I rollspelet är det mycket möjligt. (I Drakar och Demoner hade man förstås använt sina hjältepoäng i det läget, som ett exempel på hur man löser det i andra spel).

Öh.. ja. Jag vill ju inte ta bort spänningsmomentet för spelarna bara för att ett framgångsrikt brukande av en färdighet passar in i storyn. Då kan jag ju lika gärna läsa högt ur orginalet. Vad jag egentligen ville ha fram var att spelsystemet som sådant hanterar resultatet av Bard Bågskytts handling (levande drake + avlossad pil = död drake). Det kan du inte åstadkomma oavsett hur mycket hjältepoäng du än spenderar i EDD.

Det är också därför levelsystem och yrken inte riktigt speglar berättelserna. Sam, en halvpyssling till trädgårdsmästare, är den enda som någonsin skadat Honmonstret. Det gör han för att han älskar sin husbonn, inte för att han hade flyt.

Pja, eller också så övervinner han sin rädsla för Shelob och vågar attackera monstret för att rädda Frodo. Den dramaturgin har jag inget emot (dvs att skita i reglerna för skräck och annat som fråntar spelarna alternativ). Men att låta attacken lyckas automagiskt för att det passar storyn... det känns som lite för mycket rälsning för min smak. För mig är aldrig syftet med att spela i Middle-earth möjligheten att återberätta ringens saga, snarare att berätta andra historier mot samma litterära bakgrund. Om dessa historier innehåller misslyckanden och annat, så mycket mänskligare. Ibland skiter det sig helt enkelt och det kan ju också vara givande ur spelsynpunkt. Exempel på när saker och ting skiter sig finns ju också i Tolkienliteraturen.

Eksem

Champion
Jag menar inte att det skulle lyckas automatiskt, vilket inte heller alla viktiga handlingar i Tolkiens berättelser gör (som du påpekar). Utan att det skulle behövas vettiga regler för att återskapa rätt typ av dramatik. Det har jag nog aldrig sett i ett enda rollspel.

Jag säger inte att jag nödvändigtvis måste ha det så när jag spelar rollspel, men gärna i Star Wars-universat eller för den delen i Middle Earth. Eller ja, åtminstone om jag vill ha samma känsla som i de berättelser från dessa universum som fått mig att vilja spela i dem. Det vore helt enkelt bra om man som spelare kunde styra slumpen utifrån dramaturgiska regler.

Jag är dock ingen spelkonstruktör, så jag vet inte riktigt hur det skulle gå till.

Rosen

Myrmidon
i oförändrat skick är MERP rätt uselt på att porträttera Tolkiens berättelser. Och det är ett rätt dåligt betyg åt ett spel som liksom är skrivet för att göra just det (i ärlighetens namn har jag nog alltid tyckt att det kännts litet som att man använt en populär licens på en nybörjarvariant av Rolemaster för att få folk att börja spela just Rolemaster istället).

Tja, de första 6-7 modulerna kallades 'The Middle-Earth Series' och var direkt till Rolemaster; MERP kom in lite senare.

Fast jag upplevde att ICE hade klara problem att inte betrakta MERPs Middle-Earth som "deras" spelvärld; de slängde in hela länder och kulturer som de uppfunnit själva, använde flitigt Rolemaster-specifika påfund som olika örter och materialen Laen och Eog...
...och i en av 'Lords of Middle-Earth'-böckerna finns det till och med en hänvisning till Andraax the Mad, en ganska välkänd SLP i Shadow World.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Sagan om Ringen-rollspelet är ju en nedbantad version av det generiska fantasy-spelet Role Master, så det är inte så konstigt att det passar bättre till standardfantasy än till Midgård.

Det är bara att jämföra med ICEs egen fantasyvärld, Shadow World. Den är gjord direkt för Rolemaster, passar utmärkt tillsammans med den... och är väldigt, väldigt annorlunda från Tolkiens värld. I de aspekter där SW skiljer sig från standardvärldar är det framför allt för att den är mer high fantasy.

--
Åke

hraufnir

Swordsman
Vad jag minns av mina färder genom Silmarillion var det iaf Yavanna som propsade på att Gandalf skulle vara den som var Istaris ledare på ME... Kan mkt väl vara så att han kom från Manwé i början dock.
Låter logiskt att Yavanna och Radagast håller ihop, med tanke på personlighet på de båda.

Men principerna är rätt gulliga, Sauron fruktar Aragorn för att han är Elendils arvtagare. Däremot så skall det nog sägas att Sauron fruktar Istari inför den möjligheten att de kanske, mot all förmodan, skulle få nya order och börja ge sig på honom direkt.

Som jag ser det är Saurons största styrka hans massiva arméer och den skräck han lamslår folk med.

Utan ring tror jag att en gandalf/sauron strid skulle vara ganska jämn.

Det är bara det att Sauron har haft fler år på sig på ME att skaffa sig erfarenhet och "tune:a in" på dess magiflöde...

Mmm... Rätt många fler år...
Med ring så skulle nog sauron skölja mattan med honom, det är i den ringen som de där överväldigande många åren finns, som jag ser det. Men det är ju bara en personlig tolkning =)

hraufnir

Swordsman
I hear you. I understand you.

Tänk dock att Gandalf vevar med en av de tre alvringarna utöver sin personliga makt.

Balrogen som han faktiskt dräper i strid är även den en av de fria maiorna. Bara att den lagt tonvikten av sin kraft på fysisk styrka och kontroll över elden.
Den har varit på ME minst lika länge som Sauron skulle jag tro, och den är kanske inte tränad av Morgoth men likväl är den stark bortom kunskap och redighet.

Det är inte med ren tur han sparkar den runt ringen ett varv eller två.

Sen misstänker jag att, om Sauron vore så stark med sin ring, skulle han aldrig ha mött "the last alliance" i ren strid själv utan bara stått på sina klippor och låtit förödelsen regna ner på dem.

Storuggla

Champion
"Eller ja, åtminstone om jag vill ha samma känsla som i de berättelser från dessa universum som fått mig att vilja spela i dem. Det vore helt enkelt bra om man som spelare kunde styra slumpen utifrån dramaturgiska regler.

Jag är dock ingen spelkonstruktör, så jag vet inte riktigt hur det skulle gå till"

Hmm. Sam väljer att anfalla den stora elaka spindeln med sin Sword Combat, augmentar med sin Love: Frodo, Loyalty to Master och Brave. Sen har en najsigt vapen bergis och sjucker magi som han kan augmenta med också! Eller vänta nu... det var ju ett annat system. :gremblush:

Storuggla, Kerrys fejs är läskigt

Kimon

Swordsman
Balrogen som han faktiskt dräper i strid är även den en av de fria maiorna. Bara att den lagt tonvikten av sin kraft på fysisk styrka och kontroll över elden.
Den har varit på ME minst lika länge som Sauron skulle jag tro, och den är kanske inte tränad av Morgoth men likväl är den stark bortom kunskap och redighet.

Mja. Anledningen till att den släpptes fri var ju att dvärgarna i sin girighet grävde för djupt i berget. Under Durin Dödlöses (ja... den förste Durin alltså :gremsmirk: ) tid alltså, vilket inte är särskilt länge sedan om man jämför med Sauron. Tiden före befriandet och fram till dess att Gandalf dräper den kan inte varit särskilt stimulerande.

Det är inte med ren tur han sparkar den runt ringen ett varv eller två.

Riktigt så skulle jag inte beskriva striden mot Balrog. Det blev ju mer eller mindre oavgjort. Och det kan bero på att Gandalf har just Narya (Eldens ring) på fingret. "The dark fire will not avail you, Flame of Udun."

Sen misstänker jag att, om Sauron vore så stark med sin ring, skulle han aldrig ha mött "the last alliance" i ren strid själv utan bara stått på sina klippor och låtit förödelsen regna ner på dem.

Nja, förvisso var hans makt stor, men inte så stor att han med en handling kan utplåna alla sina fiender.

Zire

Swashbuckler
"Det vore helt enkelt bra om man som spelare kunde styra slumpen utifrån dramaturgiska regler.

Jag är dock ingen spelkonstruktör, så jag vet inte riktigt hur det skulle gå till.
"

Personligen skulle jag nog vilja påstå att det är hur Västmark fungerar.

- Zire

Evil Peter

Hero
Tänk dock att Gandalf vevar med en av de tre alvringarna utöver sin personliga makt.
Han har även Glamdring, svärdet Turgon, kung av Gondolin, använde och det är synnerligen mäktigt. Det hjälpte definitivt i striden mot Durin's Bane.

Sauron var den störste av alla maiar men även hans makt var begränsad. Sedan får man även komma ihåg att Morgoth själv blev sårad i strid med alvkungen Fingolfin så den goda sidan har också varit mycket mäktig. Sauron band en stor del av sin makt i ringen men även i sin försvagade form fruktar Gandalf ett möte med honom.