Spelade äventyret och bläddrade igenom previewn. Äventyret gav en bra fingervisning på vad som menas med realism. Man var guldgrävare uppe i Black Hills som tog sig igenom ett snöoväder mot Deadwood. Många dog och vi fick nya karaktärer hela tiden. Mycket dödligt.
Previewn var riktigt grym. Ingen rollspelstillverkare lyckades få mig lika ivrig inför kommande supplement, även om Neogames var nära på. Det kommer tydligen finnas två böcker. En regelbok och en kampanjbok. Och de böckerna var riktigt feta båda två.
Det jag alltid har gillat med Western och som verkar ha utvecklats än mer till nästa utgåva är att det känns så komplett i bara en bok. Det finns tillräckligt med beskrivning för att man ska kunna spela i stort sätt vilken roll som helst. Lite regler för guldgrävning, information om indianer och arméer, information om lagmän och laglösa mm. Att bara äga grundpaketet gör att man känner sig redo att börja spela utan frågetecken. Något som inte riktigt alla nyutgivna spel lyckas med (läs: Coriolis).
Nya utgåvan verkar ta med det mesta från den förra och mycket mer. läste bland annat informaion om politiska organisationer, djupa södern, bedragare och annat som inte stod med i förra Western. Man känner att man verkligen får veta allt om den roll man tänkt spela, oavsett vilken det är och det är fantastiskt bra.
Längtar tills det går att köpa. Senast BorCon lovade dem. Var lite besviken med tanke på den långa väntan, men då jag fick se vad som kommer erbjudas förstår jag. Det är ett stort projekt och jag hoppas det slår alla förväntningar.