Har du spelat ett nyare svenskt BRP-spel (såsom Mutant UA och säkert Järn med) är du bortskämd.
I jämförelse med svenska konstruktörer (hej alla på WRNU!
har CoC alltid varit stockkonservativa och använt en tragiskt föråldrad och klumpig uppsättning BRP-regler, med minimala skillnader mellan editioner.
Nu vet jag att CoC7 är den största förändringen på årtionden, men jag skulle ändå förhållt mig extremt skeptisk: jag har inte sett nya editionen själv, men det skulle inte förvåna mig det minsta om deras BRP som mest når ifatt den svenska utvecklingen av BRP sedan nittiotalet, och det är
best case scenario. Antagligen når de inte ens halvvägs...
(Inget ont om Andersb80s post men jag kan inte avhålla mig från att himla med ögonen om det nu verkligen är så att allt ståhej handlar om att de infört standardiserade svårighetsgrader för svåra och extrema situationer... Jag får helt enkelt hjärtflimmer om
det ska föreställa nyutveckling...!)
Zapp
PS. Inte så att svenskt BRP är enbart bättre eller att jänkarna inte kan utveckla BRP. Tag manöversystemet i Mongoose Runequest 2 som exempel. Och det är heller inte så att alla behandlar CoC med silkesvantar - jag säger bara Gumshoe! (dvs Trails of Cthulhu).
Men Chaosium... jisses! Deras regelutvecklare verkar ju ärligt talat vara redo för hemmet...