Re: Fast ett block kan inte ersätta lager...
man kan göra mycket på papper (eller antagligen med rätt speciella grejor, exempelvis oljefärger o olika verktyg som spatlar) som är väldigt svåra att få till på dator. Jag har ett program som försöker simulera akvarell men det kommer inte ända fram. Framförallt kan en akvarellartist inte ta tag i digitizern och måla akvarell precis som vanligt. Allt kräver sin speciella teknik.
Med photoshop har it-generationen en massa gratis. De behöver inte vässa pennor med knivar för att få den rätta spetsen (när man vässat en skolåda full så har man fått in tekniken) eller riva tusch eller vad nu konstnärslärlingar gör.
När man börjat bli ganska bra på tekniken så inser man att det som begränsar en är rent artistisk talang, oavsett om man använder penna+papper eller dator. Jag har kommit fram till den gränsen med både photoshop och 3Dstudio, dvs jag kan göra vad jag vill så länge jag kan se det tillräckligt tydligt för mitt inre öga. Med penna har jag en bit kvar, men det är på väg. Jag tror det är lättare att utveckla den konstnärliga delen med papper och penna än med dator. Detta eftersom det är lättare att leka med penna och papper än med dator där man lockas av fräcka effekter. Så när man har lärt sig photoshop måste man likväl ta tag i papper och penna. Men man kan ändå göra ganska okej kartor.
Det är ungefär som kraftens mörka och ljusa sida. Den mörka sidan (datorerna) är förförisk, snabb, enkel och ger enkelt ett okej resultat. Den vita sidan är inte lika snabbt belönande men känns bättre i det långa loppet.
jag ska svara på din fråga, vad kan photoshop göra som man inte kan göra med penna och papper:
man kan inte invertera lager (man kan teoretiskt sett rita ett "negativ" och projicera det på fotopapper men då har man gått långt från papper och penna)
de flesta lageroperationer går inte att göra, multiplicera lager, färga lager, screen osv... Det kan gå att göra många av dessa med fotoutrustning men då går man återigen långt från papper och penna
man kan inte rendrera moln
man kan inte lägga på ett tröskelvärde på sina moln
framförallt är det mycket med processen som inte går att göra. Man kan inte testa att lägga på ett cutout-filter på sin bild och sen ta tillbaka det.
Ovanstående tekniker använder jag hela tiden när jag gör kartor, så det är inte taget ur luften.
Det går att få samma slutresultat med penna och papper som med dator, men bara teoretiskt sett. Praktiskt sett går det inte, framförallt inte på samma tid.