Nekromanti Någon som vet något bra kartprogram

han göte

Warrior
nåon som vet något bra program för att göra kartor in. då menar jag världskartor och kartor över länder inte städer.

Snow

Swashbuckler
http://www.profantasy.com

ProFantasy Software brings you everything you need to create great maps for your games. There are symbols and tools for overland maps from all ages, buildings, floorplans, heraldry and many other uses. We help you create more and better maps, more quickly, than any comparable software.

men inget slår enligt min mening Photoshop:
http://www.adobe.com/

Gimp är ett gratisprogram som är ganska bra, dock inte i närheten av photoshop.
http://www.gimp.org/

Pom

Swashbuckler
Autorealm är gratis och inte alls dumt. Lite komplicerat att använda, men samtidigt en hel del funktioner. Jag har börjat använda det i en kampanj och kan i alla fall rapportera att datorn inte har exploderat och börjat brinna än... :gremwink:

Och som sagt: helt gratis.

Edit: en rent grammatisk pryl jag skäms för att berätta

Jocke_898

Veteran
jag kollade in profantasy sidan och tycker att den faktiskt verkar vara rätt så professionell... så jag har laddat ned demot ör att prova och det tycker jag att du också ska göra...=)

Krille

Super Moderator
"nåon som vet något bra program för att göra kartor in. då menar jag världskartor och kartor över länder inte städer."

Papper och penna. Den funkar dessutom för städer.

Krille

Super Moderator
Papper och penna är billigare

Dessutom klarar de sig alldeles ypperligt om strömmen går och de är mycket mer portabla.

Troberg

Sinister eater
Re: Fast ett block kan inte ersätta lager... [NT]

Såvida man inte använder OH-papper, tillverkat av plastgranar huggna i Taiwans djupa regnskogar...

Snow

Swashbuckler
Re: Fast ett block kan inte ersätta lager...

ge dig... papper kan inte gör allt som photoshop kan...
om man är kass på photoshop/gimp kanske det är svårt, men det är svårt att rita snyggt med papper och penna också

Krille

Super Moderator

"papper kan inte gör allt som photoshop kan..."

Nej, men du kan inte vika origami av Photoshop heller, så även det motsatta gäller. Och när det gäller kartor... vad är det med Photoshop som papper inte klarar av?

Selly

Level 5 Laser Lotus

Det kan vara lite kinkigt att proppa in pappersbilder i en PDF, t.ex, och ett rollspel helt i pappersformat är en smula svårt att sprida via internet. Om man nu skulle vilja det.

Troberg

Sinister eater
Re: OK, du har rätt...

inte photoshop heller *gravallvarlig*
I ärlighetens namn så har jag inte testat det sedan NT 3.1 (eller möjligen NT 3.5), så det kan ju ha blivit bättre. Det straffade dock ut sig så hårt då att jag inte har för avsikt att testa det igen, jag stannar i PSP i kombination med några egna programsnuttar.

Snow

Swashbuckler

man kan göra mycket på papper (eller antagligen med rätt speciella grejor, exempelvis oljefärger o olika verktyg som spatlar) som är väldigt svåra att få till på dator. Jag har ett program som försöker simulera akvarell men det kommer inte ända fram. Framförallt kan en akvarellartist inte ta tag i digitizern och måla akvarell precis som vanligt. Allt kräver sin speciella teknik.

Med photoshop har it-generationen en massa gratis. De behöver inte vässa pennor med knivar för att få den rätta spetsen (när man vässat en skolåda full så har man fått in tekniken) eller riva tusch eller vad nu konstnärslärlingar gör.

När man börjat bli ganska bra på tekniken så inser man att det som begränsar en är rent artistisk talang, oavsett om man använder penna+papper eller dator. Jag har kommit fram till den gränsen med både photoshop och 3Dstudio, dvs jag kan göra vad jag vill så länge jag kan se det tillräckligt tydligt för mitt inre öga. Med penna har jag en bit kvar, men det är på väg. Jag tror det är lättare att utveckla den konstnärliga delen med papper och penna än med dator. Detta eftersom det är lättare att leka med penna och papper än med dator där man lockas av fräcka effekter. Så när man har lärt sig photoshop måste man likväl ta tag i papper och penna. Men man kan ändå göra ganska okej kartor.

Det är ungefär som kraftens mörka och ljusa sida. Den mörka sidan (datorerna) är förförisk, snabb, enkel och ger enkelt ett okej resultat. Den vita sidan är inte lika snabbt belönande men känns bättre i det långa loppet.

jag ska svara på din fråga, vad kan photoshop göra som man inte kan göra med penna och papper:

man kan inte invertera lager (man kan teoretiskt sett rita ett "negativ" och projicera det på fotopapper men då har man gått långt från papper och penna)

de flesta lageroperationer går inte att göra, multiplicera lager, färga lager, screen osv... Det kan gå att göra många av dessa med fotoutrustning men då går man återigen långt från papper och penna

man kan inte rendrera moln

man kan inte lägga på ett tröskelvärde på sina moln

framförallt är det mycket med processen som inte går att göra. Man kan inte testa att lägga på ett cutout-filter på sin bild och sen ta tillbaka det.

Ovanstående tekniker använder jag hela tiden när jag gör kartor, så det är inte taget ur luften.

Det går att få samma slutresultat med penna och papper som med dator, men bara teoretiskt sett. Praktiskt sett går det inte, framförallt inte på samma tid.

Rising

Vila i frid

Och när det gäller kartor... vad är det med Photoshop som papper inte klarar av?
Det är mest ångra-funktionen som gör att jag kan föredra photoshop framför papper&penna, även om papper&penna nästan alltid blir snyggare i min mening.

Däremot vill jag inte kalla varken photoshop eller papper&penna för ett "kartprogram", så det känns lite respektlöst att blajja om det i en tråd där trådstartaren varit mycket tydlig med vad han söker för något.

Jocke_898

Veteran
Manual till photoshop

någon som vet hur och vad man ska göra för inställningar och hur man ritar landskap i photoshop 7.0-..

Tacksam för ett svar
Hälsningar Jocke