Nekromanti Någon som vill ha ett äventyr???

Attack Bosse

Veteran
Ehem, men i så fall tycker jag att du ska skicka min busiga rollperson Ziyad al-Mujhdir. En bågskytt från Sung som flippade ut något tillsammans med resterande spelgruppen under sorgernas brun. Hans pilar hamnar lätt i halsen på folk, ofta stadsvakter, vilka han dödat ett sjugotal av. Han ondaste dåd var att äta en missla tillsammans med sin kompanjon Nanok nere hos demonen i brunnen, efter att de blivit instängd där efter inre strider i gruppen. Han söker just nu skydd hos hertig Silversparre i soldarn undan den över hundra man starka styrka som sändes efter dem efter det att de mördat nästan alla soldater i Nada och satt eld på halva stan. Ett dåd som populärt kallas slakten i Nada.

Attack Bosse

Veteran
Dessutom tycker jag du skall ha en stroppig, löjligt artig, ung man med en överklassaccent i löjliga kläder som jämt lyckas ta åt sig äran för vad spelarna gör.

Attack Bosse

Veteran
Dessutom kan ju skurkgruppen ha spelarna vid halsen och spelarnas enda räddning är att bovarna börjar slåss inbördes.

Attack Bosse

Veteran
Om det ska va krig måste det finnas en gigantiskt fångområde med en hel tillfångatagen armé där officerarna behandlas bra likt karolinerna i Ryssland efter Poltava. Där kan rollpersonerna springa runt och äventyra.

Attack Bosse

Veteran
Du kan ta med en mystisk hjälpare också som dom inte vet vem det är förrän i slutet. Fast det måste va logiskt annars känns det som en nödlösning.

Perenna

Swordsman
Hmmmm det var en bra fråga.... nu är det så att jag brukar slå fram värdena med 3T6 och av någon anledning blir resultatet högt på STY, TÅL o RÖR för det mesta men inte alltid.

...kanske för att ni 'slår om' tills ni får ett bra startvärde (vilket naturligtvis hamnar på STY om man slår attributen i tur och ordning)?
Eller kanske för att ni använder er av den så kallade 'anpassade metoden', där man själv väljer vilka värden som hamnar på vilket attribut?

eller så kan det vara att man anser att man inte behöver så högt i PER.

Det låter som en trolig förklaring /images/icons/wink.gif

Hur kommer det sig förresten att en grovsmed har 13 i Svärd, 13 i Kastkniv och 16 i Armborst, samt går omkring i visirhjälm och heltäckande rustning i läder och härdat läder?

Vindhand

Myrmidon
Golem

Jag stötte på en variant av golem-myten som jag blev litet inspirerad av. I korthet går det ut på att Judarna bor i en särskild stadsdel eftersom vanligt folk (kristna) inte vill beblanda sig med dem. Av illvilja eller behova av syndabock så händer det att folk smyger sig dit och dumpar barnlik för att sedan beskylla och straffa de stackars oskyldiga för rituella mord. Lyckligtvis för judarna så lyckas en kunnig präst skapa en Golem som osynlig vandrar runt på gatorna och hindrar folk från att plantera "bevis".

Nu är det kanske inte så som golems brukar vara i rollspel (har Eon golems?) men det är lätt att stryka "Golem" och ersärra det med "övernaturlig osynlig vakt".

Det är en mysig konflikt och kan lätt broderas ut. Kan placeras in varhelst man har en minoritet med dåligt rykte som bor litet avsides resten av befolkningen.

Hooks:
* Golem blir övernitisk och börjar döda folk. Kanske ger den sig ut i den vanliga staden och letar offer. Någon måste klura ut det hela. Har man ihjäl den så lämnar man minoriteten litet i sticket...
* Golem gör sitt jobb men råkar ha ihjäl någon som var där för att plantera bevis. Rabalder uppstår. Vem skall rentvå minoriteten.
* Golem (osynlig) har ihjäl elaking framför ögonen på rollpersonerna. Vakten råkar befinna sig i närheten och kommer in i gränden för att finna: Död man, stympat barnlik samt rollpersonerna. Naturliga slutsatser dras och rollpersonerna behöver rentvå sitt rykte.
* Minoriteten är verkligen elak och Golem är deras lojala hantlangare. Vem stoppar deras hemska barnslaktande?
...o.s.v...

Perenna

Swordsman
Vadå då? Vad är det för fel på det?

...och Du ser inte heller något fel i lärda män, klädda i tornerhjälm och plåtrustning, svingande tvåhandssvärd till nivå 18?! /images/icons/grin.gif

Kimon

Swordsman
...och Du ser inte heller något fel i lärda män, klädda i tornerhjälm och plåtrustning, svingande tvåhandssvärd till nivå 18?!

Vad är det för fel med det?

The_shadow

Warrior
enganska enkel fråga att svara på. han har varit med om några "våldsammare" äventyr. (han började med 10 i kastkniv och 11 A-borst.) hjälmen har han pga en skallskada han ådrog sig i samband med en ilsken tirak i asharien. resten tyckte han såg häftigt ut./images/icons/dragon.gif

Nero_UBBT

Warrior
Mystisk plats gör susen!

Såhär ser den ut, min mystiska plats som jag ännu inte har använt.
Den är belägen i en stor sal, t.ex i en katedral, hjärtat av en fästning (Klipphjärtat i Tidens Hjul-serien) eller den stora salen i ett slott.
På golvet finns ett mönster, exempelvis ett pentagram om det är på någon ondsint magikers domäner, omgivet av gamla otäcka statyer föreställande fruktansvärda bestar av olika slag.
Saken är den, att mönstret utgör en fälla för alla utom dem som placerade mönstret där det ligger och om någon oönskad går över det så vaknar statyerna till liv. Det finns beskrivning på sådana varelser i Monster & Varelser men jag kommer inte ihåg vad de heter.
Jag tror att spelarna skulle bli ganska rädda/överraskade om de helt plötsligt blev anfallna av några konstiga sten-varelser de aldrig sett förut på grund av att de går över golvet...

Attack Bosse

Veteran
Re: Mystisk plats gör susen!

Kanske om de är godtrogna gröngölingar. Ingen i min spelargrupp hade ens närmat sig pentagramet.

Demolas

Veteran
Re: Alver gör aldrig bort sig [ot]

Jo du alver gör visst bort sig läs bara till exempel Svärdspel i hadarlon, och det där med ubermensch..............nja..........