Nekromanti Några äventyrsidéer, feedback pliiis

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tjabba!

Jag ska skriva ett äventyr (friform, konventsmodell med färdiga karaktärer) till nästa möte med min spelgrupp och jag skulle behöva lite feedback då jag har tre olika idéer i huvudet och kört fast lite i alla tre...

All typ av feedback är välkommen!

IDÉ 1
Spelarna är arkonauter på ett Ark-rymdskepp som svävat omkring i rymden i många många tusen år. Skeppet är svinbautastort! Vetskapen att det är ett Ark-skepp har glömts under generationerna och äventyret kommer handla om att spelarna till slut kommer hitta kommandobryggan och ska behöva göra nån typ av moraliskt val, att rädda sig själva eller resten av skeppet.

IDÉ 2
Spelarna är medlemmar i en australiensisk Robinson-dokusåpa på nån ö i sydostasien och råkar ut för någon slags zombieinvasion.

IDÉ 3
Spelarna letar alla efter en vacker, mystisk kvinna som alla har sin bild av. De träffas på en bikerbar och förstår att de alla letar efter samma mystiska kvinna. Jakten på denna kvinna kommer leda dem genom en mängd olika exotiska miljöer i USA, de kommer träffa coola filmiska karaktärer med coola namn (typ som i Snatch eller liknande). Kvinnan ska eventuellt vara inblandad i ett mordförsök på presidenten.

Bassejr

Hero
Angående Idé 1. Vad hade du tänkt dig för upplösning? Jag gillar settingen, den är bra, men vad för problem skulle de ställas inför? Snackar vi sociala problem, eller tekniska svårigheter med skeppet, eller politiska intriger, eller mighty cthuulu som äter båtar?

Idé 2: Dead Island. nuff' said. bra spel, men för utdraget, och känns som om det är svårt att bygga en story runt det mer än typ "Döda zombier, få pengar, gå till mystisk vapen-vendingmachine, och bli en mer bad-ass actionhjälte"

Idé 3: Här börjar jag se ett mönster, och som jag ser det, återkommande problem i dina idéer. Du har bra idéer om vad du vill ha för känsla och för setting, men du har inte planerat något händelseförlopp.

Jag tror att alla tre äventyren skulle kunna bli fantastiska, speciellt den första idén, om du lägger ner ett par månader på att författa bakgrund, ett par SLP, kartor, och ett problem eller en plot de måste jobba emot.

Bra hemsida med plot-idéer

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tusen tack för synpunkterna!

Zombie-idén faller nog ja, det har du nog rätt i, känns inte som om det finns tillräckligt mycket att ta av där på nåt sätt. Jag vill verkligen inte ha nåt bad ass monster bashing äventyr. Vad tror du om att göra zombiesarna farligare, kanske mer lika dem i 28 Days Later än generic shufflande lik? Att det kanske handlar mer om att hålla sig undan än att konfrontera, och att kanske hitta nån ansvarig för zombieoutbreaken?

Apropå avsaknad av händelseförlopp, jag funkar nog helt enkelt så att jag först kommer på början och slutet och sen fyller i allt i mitten. Men visst måste jag jobba mer med händelseförloppet. Jag har ju en del lösa idéer så men har ännu inte riktigt kunnat knyta ihop det till nåt bra, jag är nog kanske fortfarande i nåt slags brainstormande stadie.

Just nu lutar det åt Ark-äventyret. Jag tänker mig ett utopiskt samhälle ombord på det här skeppet där alla bidrar och sköter om sig själva och sina kroppar utan att riktigt förstå varför. Den ursprungliga meningen var ju såklart att vara i topptrim tills man landar på planeten man ska kolonisera. Då och då ska det mullra under dem och den allmänna uppfattningen är att det är jordbävningar men det är skeppets motorer som mullrar. Hela maskinavdelningen under ytan sköts av robotar (likt Box i den underbara Logan's Run) och de kanske har löpt amok på nåt sätt.

Jag tänker mig att allt ska börja med ett mystiskt meddelande från en person som vid första anblicken verkar vara nån slags domedagsprofet eller övrig random galenpanna. SPåren leder till en dörr som ingen nånsin sett, en slags gömd lönngång ner till maskinrummen, och där början på nåt sätt resan från det trygga, utopiska till det okända och kanske farliga. Om jag lyckas få en RP att nånstans under vägen tänka, fan vi skulle stannat i Utopia istället för att lära sig sanningen om skeppet så blir det grymt.

Själva upplösningen tänker jag mig i ett kontrollrum eller kommandobrygga, man ser den oändliga rymden utanför, RPna har barrikaderat dörren medan fiender (galna robotar eller med-arkonauter som inte vill att sanningen ska komma fram) bränner sig igenom dörren. Tidspress! Logga in på datorn, gammalt OS, omdirigera skeppet till ny kurs, ska vi välja kursen till den där planeten där vi eventuellt skulle kunna landa och kolonisera men vi skulle aldrig få leva så länge som tills vi är framme, eller ska vi landa på närmaste planet och kanske kunna rädda oss själva men det är inte säkert att skeppet klarar landningen?

Troberg

Sinister eater
Klassikern när det gäller arken är att den börjar bli gammal och saker börjar falera. Storyn blir då dels att ta reda på varför världen faller sönder, dels att åtgärda det.

Läs Druuna av Serpieri för lite inspiration.

Bassejr

Hero
Teobald said:
Klassikern när det gäller arken är att den börjar bli gammal och saker börjar falera. Storyn blir då dels att ta reda på varför världen faller sönder, dels att åtgärda det.

Läs Druuna av Serpieri för lite inspiration.
Jag gillar idéen om robotar som löper amok. De skulle kunna vara så gamla och slitna att deras direktiv börjat rosta, och de fått för sig att de måste döda människor för att skeppet ska fortsätta fungera medans de helt har glömt sånt som att laga hål i skrovet eller olja kugghjulen.

Såhär, jag tycker att du ska bygga äventyret i etapper. "Konfluxer", där du som berättare eller spelledare kan få lite mer koll på situationen. Nyckelplatser, situationer, etc. Till exempel:

en ganska ordnad startscen på en taverna (Väldigt typiskt för mina äventyr),

en scen där en robot har brytit sig upp och hunnit döda en eller ett par människor innan den blev sönderslagen, och rollpersonerna blir intresserade av varför men alla andra föredrar att Iggnorance is Blizz.

EN scen där rollpersonerna får ett meddelande, eller på något annat sätt vetskap om en alternativ lösning på problemet

sen en eller ett par scener där de försöker laga vad som är trasigt

efter det den dramatiska slutscenen när de står inne i maskinrummets mörkaste vrå och ska försöka hacka skeppsdatorerna med det dramatiska valet framför sig medan robotarna och besättningen desperat försöker bryta sig in för att döda eller fängsla rollpersonerna.

Fundera sen ut ett flertal olika sätt för rollpersonerna att ta sig från en av scenerna till den andra. Koncentrera på att spelarna ska förstå ledtrådar och undersöka allting för att hitta till nästa scen.

Om de inte tar sig till rätt plats för rätt scen, eller de tar för lång tid på sig, eller någonting annat som skulle kunna sabba lite för storyn, var inte rädd för att flytta på händelser för att passa spelarna.

Unfair

Hero
Jag tror nog att alla dina tre idéer skulle kunna fungera. Men tycker att det är bra att du har valt en och bör koncentrera dig på den för stunden.

Arken tror jag kan bli väldigt bra, jag gillar att de ska ha det där moraliska valet i slutet t.ex.

Ett alternativ vore att ändra så att när de står där så inser det att skeppet skulle kunna åka till sin slutdestination (där kanske en vacker och blomstrande civilisation kan tänkas välkomna dem med öppna armar) om de lät fienderna vinna (rollpersonerna dör), eller att de själva skulle kunna ta skeppets sista bränsle och hoppa in i en mellanstor oanvänd sektor och använda den som flyktkapsel för att bara rädda sig själva (storleken endast för att förklara varför de skulle behöva allt bränsle typ). Och om du då även kunde få spelarna att tänka saker som "om vi inte hade blivit osams med de där robotarna så skulle alla ha kunnat klara sig".

Till detta skulle man kunna ha att robotarna inte alls är onda, de gör det de ska men har av någon anledning råkat ut för extrema förseningar. Men de har även inprogrammerade orders att inga människor får lämna sina områden.

Sedan så finns det ju en uppsjö av sci-fi litteratur och filmer om olika ark scenarion som du skulle kunna ta inspiration utav.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jädrars vad många bra idéer, tack ska ni ha!

@Teobald - Ja, Druuna har jag faktiskt läst. Eller... läst och läst... Jag var 14 typ. Jag tittade... Mycket... Och länge... =)

@Bassejr - Strålande idé om upplägg för scenerna. Jag har en tendens att railroada för mycket så jag måste nog verkligen erbjuda olika vägar och olika alternativ för att komma vidare.

@unfair - Grymt alternativ till slutet, långt bättre än det jag hade, så blir det.

Återigen, många tack å mig och min spelgrupps vägnar!

Bassejr

Hero
Berätta gärna i större detalj hur äventyret blir. Ser fram emot att läsa om arken i forumets Krönika-sektion.

Hubarth

Veteran
Idé 1 låter klart hetast. Fast en sak måste nog läggas lite energi på: hur kan det komma sig att man "glömt bort" att man är på arken? Vilka idéer har man om den värld man lever i (som sannolikt är ganska begränsad - eller kan den utökas med VR eller liknande?)? Rimligen borde det ju ligga i konstuktörens intresse att kolonisterna förstår att de är just kolonister. Eller kanske inte?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja du, det har jag också funderat mycket på. Man kanske kan tänka sig nåt slags Truman Show koncept över hela grejen? Massa automatiserade grejer som sätter små käpper i hjulet hela tiden nån vill utforska, fast inte så mycket och stort att folk börjar undra...

Eller så är rymdskeppt helt gigantiskt, som ett litet land, med miljoner invånare. Detta kombinerat med ett samhällsskick som säger att alla måste bidra hela tiden kanske inte lämnar mycket tid och energi till att ränna runt och leta hemliga gångar.

VR är en bra idé, den ska jag spåna vidare på!

Tack för synpunkterna!

Cassius

Hero
markuslinderum said:
Ja du, det har jag också funderat mycket på. Man kanske kan tänka sig nåt slags Truman Show koncept över hela grejen? Massa automatiserade grejer som sätter små käpper i hjulet hela tiden nån vill utforska, fast inte så mycket och stort att folk börjar undra...

Eller så är rymdskeppt helt gigantiskt, som ett litet land, med miljoner invånare. Detta kombinerat med ett samhällsskick som säger att alla måste bidra hela tiden kanske inte lämnar mycket tid och energi till att ränna runt och leta hemliga gångar.

Tack för synpunkterna!
En effekt av hypersömn är att man tappar minnet om man ligger där för länge. Av någon anledning dog alla som skötte om skeppet(antagligen av en sexuellt överförbar sjukdom) och när datorn valde att väcka alla pga random anledning så saknade dom flesta minne. Så hela arken fick börja om och skeppet blev deras värld. I stora eko-hangar odlar man mat, de var vildvuxa när man vaknade och man har börjat förstå mer och mer om platsen man befinner sig på och den ledande teorin är att man befinner sig under-jord och skickar därför upp expeditioner uppåt i hopp om att finna utgången.

Dessa expeditioner kommer ibland inte tillbaka men oftast kommer de hem med nya upptäckter, dessa pekar på att desto länge upp man kommer desto finare blir det. Därför har underjords-teorin fått mycket stöd. Nu har en dissident forskare samlat ihop ett gäng som ska undersöka en ny teori!

Bassejr

Hero
Cassius said:
markuslinderum said:

Tack för synpunkterna!
En effekt av hypersömn är att man tappar minnet om man ligger där för länge. Av någon anledning dog alla som skötte om skeppet(antagligen av en sexuellt överförbar sjukdom) och när datorn valde att väcka alla pga random anledning så saknade dom flesta minne. Så hela arken fick börja om och skeppet blev deras värld. I stora eko-hangar odlar man mat, de var vildvuxa när man vaknade och man har börjat förstå mer och mer om platsen man befinner sig på och den ledande teorin är att man befinner sig under-jord och skickar därför upp expeditioner uppåt i hopp om att finna utgången.

Dessa expeditioner kommer ibland inte tillbaka men oftast kommer de hem med nya upptäckter, dessa pekar på att desto länge upp man kommer desto finare blir det. Därför har underjords-teorin fått mycket stöd. Nu har en dissident forskare samlat ihop ett gäng som ska undersöka en ny teori!
Eller så är hela Kolonisatör-konceptet bara vad alla på skeppet tror, och det hela är egentligen något sorts makabert socialt experiment. "Vi stänger in 10.000 människor i ett skepp i rymden och låter ett gäng vreda robbotar anfalla dem."

Necross

Swashbuckler
Apropå nr 1 så antar jag att du sett filmen "Pandorum". Riktigt bra tycker jag, iaf sett till action-delen

Trailer

Cybot

Mest spelbar
Eller så är det helt enkelt någon typ av fångskepp, och målet är typ Fångplaneten New Australia.

Varför är karatärerna fångar?
Är det för att de är faktiska brottslingar, eller är det helt enkelt att någon slags fascistregering har tagit över jorden som utvisar alla som inte passar in i deras normer på idealmedborgare? Typ Madagaskar-lösningen eller nått (Fångskeppet Madagaskar på väg till New Australia >:)).

När det gäller det moraliska valet så skulle det ju vara coolt om Cryosleep har en begränsning att man kan bara frysas ner en gång. Och nu har de vaknat med cirka 60 år kvar till New Australia (en effektiv dödsdom för de som är vakna!) eller så kan de byta kurs till ett solsystem som befinner sig bara 5 år bort. Men gör de det så måste de dumpa en massa vikt, annars räcker inte bränslet. För att vara precis, de måste dumpa deras medfångars cryotubes. 9 av 10 kryosektioner, med cirka 1 miljon meatpopsicles i varje.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Herregud vad många coola idéer...

Nu har jag suttit i några timmar och läst det här (http://www.antipope.org/charlie/blog-static/2009/11/designing_society_for_posterit.html) för att bättre skapa mig en bild av hur ett Ark-liknande generationsskepp skulle kunna fungera för en 1000 nånting år lång färd till ett avlägset solsystem, och vad som kanske inte skulle fungera för den delen.

Jag känner att jag blir alldeles vimmelkantig av hela idén, och jag känner samtidigt att det här Ark-äventyret får nog ta den tid det kräver. Jäsikens vad många frågor som poppar upp i huvudet: Vilket politiskt system skulle jag själv vilja se på en koloniserad planet? Vad är det som definierar oss som människor? Varför krigar vi ihjäl varann? Blah blah blah...

Jag känner också ett starkt sug efter att läsa alla scifi berättelser som ibland namedroppas bland alla inlägg i länken jag postade. Fan vad jag älskar science fiction!

Men hur kommer det sig att jag aldrig testat något scifi-rollspel? Förslag?

Vet inte riktigt vad jag ville med detta men något var det som behövde komma ut.

Ha en god natt allihopa!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Necross said:
Apropå nr 1 så antar jag att du sett filmen "Pandorum". Riktigt bra tycker jag, iaf sett till action-delen

Trailer
Ja, Pandorum har jag sett men minns den faktiskt inte alls, kanske borde se om den. Tack för tipset!

Bassejr

Hero
Nu är det ju såhär att mitt favoritrollspel, Coriolis, är just sci-fi, och då ett av de, enligt mig, intressantaste sci-fi universum som skapats. Regelsystemet har dock fått rätt välförtjänt kritik.