Nekromanti Några attribut i slagsmålslir

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Tvärt emot allt vad jag trodde om mig själv sitter jag här och fnular på ett (neo)tradspel. Det fokuserar en del på fajter som är roliga och speliga.

Jag har funderat på attribut. Jag tror att jag skippar färdigheter och kör att allting grundar sig på attributen. Såhär ser de ut:


Rå representerar rollpersonens fysiska kraft, styrka, uthållighet och tålighet. En rå person är duktig på att lyfta tunga saker, springa långt och slå folk på käften. All form av närkamp, vare sig du svingar ett blyrör, en elektroklinga eller bara dina två nävar, är baserad på Rå.

Flink
Flink handlar om rörlighet, kvickhet, fingerfärdighet och grace. En flink person är duktig på att smyga, springa fort och slå volter. I strid används Flink framförallt till manövrering på slagfältet, men flink kan också rädda livet på dig i om du jagas av ett pack blodtörstiga vampyrhyenor genom gränderna på Vorgal III.

Skarp
Skarp visar på rollpersonens sinnen, uppmärksamhet och precision. En skarp person är duktig på att köra bil (eller vattenskoter eller rymdskepp), läsa böcker och skjuta folk i huvudet. Avståndsvapen som kontrolleras direkt av rollpersonen (och inte indirekt genom en dator), vare sig det är ett blåsrör, en plasmakarbin eller en kastvänlig sten, basears på Skarp.

Tek
Tek är ett mått på rollpersonens handlag med och kunskaper om datorer, sensorer och rymdskeppsmotorer. En person med tek är duktig på att meka, laga och programmera. I strid kan Tek användas för att kontrollera komplicerade kanoner eller kanske till och med överbelasta soldatrobotars positronhjärnor. De flesta fordon styrs med Skarp, men väldigt stora och väldigt komplicerade hanteras med Tek.

Ex
Ex är rollpersonens charm, intuition och pondus. En person med ex är duktig på att manipulera, motivera och tala från hjärtat. Ex är inte den mest användbara egenskapen i en stridssituation, men kan ibland användas för att distrahera, bluffa eller skrämma motståndaren. En tveksam lakej kanske till och med kan fås att byta sida. Men Ex är oftast mer användbart för att undvika slagsmål än för att vinna det.

---

Tankar bakom uppdelningen: För det första vill jag att alla attribut skall ha någon användning i strid. Detta blev svårt eftersom jag ville ha något attribut för social manipulering, men jag tror att det går att få in åtminstone ett par roliga stridsmanövrar i det, och jag kombinerade det med "intuition", som man säkert kan hitta någon användning för. Tanken är att alla rollpersoner blir bra på att slåss, men på olika vis. Och ingen rollperson blir bara specialiserad på att slåss och kan inget annat.

För det andra gjorde jag så att alla attribut kan användas som beskrivande ord på en person. Tanken är att det skall vara som slanguttryck i spelvärlden. Detta eftersom attributen används väldigt ofta och spelarna kommer att bekanta sig med dem så de blir lättare att komma ihåg och slänga in i konversationer, jämfört med en obskyr slangordlista i slutet av boken som man läser igenom en gång och sedan glömmer bort. Dessutom inbillar jag mig att det blir lättare att tala om folks stats i fiktionen. "Den där killen har tek så det kommer ut ur öronen på honom" eller "Damen är rå som fan! Akta dig för henne."

De är enstaviga. Ingen egentlig anledning, tyckte bara det var fräckt. Och man slipper nog förkortningar.

Tankar och åsikter, tack. Låter de konstigt? För konstigt? Hur är beskrivningarna? Fattar man vad attributen representerar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Den udda fågeln tycker jag är Flink som inte alls låter lika coolt som Rå eller Tek. Flex, Snabb eller nått hade jag föredragit.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Ex borde kunna bli använd för att koordinera de andra eller en massa mooks (eller djur) som man har med sig.

Jag tycker Tek och Flink också är rätt dåliga på att täcka upp någorlunda generella situationer.

Tek borde kunna användas för att använda saker i omgivningen för att slåss med, som att utnyttja bristande väggar, göra fällor och bomber, utnyttja elektriciteten i byggnaden etc.

Flink ... så tänker jag på franska District 13 som slåss parkour-stil. Flink skulle kunna vara mer martial arts.

/Han som gärna vill veta mer om det speliga i systemet
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Måns said:
Den udda fågeln tycker jag är Flink som inte alls låter lika coolt som Rå eller Tek. Flex, Snabb eller nått hade jag föredragit.
Jo, jag funderade på Flex, men jag ville inte bara ha en massa försvenskade anglicismer. Jag diggar Flink för att det är svenskt och det har en skön känsla. Inte "coolt", kanske, men fräckt. :gremsmile: "Snabb" tycker jag är för ensidigt. Det här handlar ju om mer än bara snabbhet, liksom.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Han said:
Ex borde kunna bli använd för att koordinera de andra eller en massa mooks (eller djur) som man har med sig.
Hm, ja, jag tror att man kanske kan hitta några sådana grejer.

Jag tycker Tek och Flink också är rätt dåliga på att täcka upp någorlunda generella situationer.
Flink är väl jätteanvändbart? Alla typer av infiltrationssituationer, där man måste klättra, balansera, smyga och så. Snarare är det nog Rå som inte är så användbart utanför strid. Tek tror jag är användbart eftersom jag tänker mig världen som ganska teknologiintensiv. Detta för att jag har en massa coola regler som funkar skitbra med fordonsstrid.

Tek borde kunna användas för att använda saker i omgivningen för att slåss med, som att utnyttja bristande väggar, göra fällor och bomber, utnyttja elektriciteten i byggnaden etc.
Ja, det tror jag också. Eftersom jag använder mig av slagfältsidéerna jag skrev om i tråden om DoD-hack så tror jag att man kan lägga in en hel del sådant i slagfälten. Typ "Här finns en manick som man kan använda för att kontrollera försvarssystemet." och så. Men även specialegenskaper under Tek i stil med "hemmagjorda bomber" och sån't. Bra idé.

Flink ... så tänker jag på franska District 13 som slåss parkour-stil. Flink skulle kunna vara mer martial arts.
Det skulle kunna funka, men av spelighetsorsak vill jag ha ett attribut som styr eldvapen och ett annat som styr närstrid. Om man kan både slåss i närstrid och skjuta med Flink så blir Rå inge bra.

/Han som gärna vill veta mer om det speliga i systemet
Öh, senare, kanske. Om du kommer till DanCon kan du få prova det!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Genesis said:
Öh, senare, kanske. Om du kommer till DanCon kan du få prova det!
Eftersom Han bor i Australien numer så är det inte så troligt att han dyker upp. :gremwink:

BTW, är detta grottröj-spelet du nämnde i vrållådan?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Genesis said:
Jag tycker Tek och Flink också är rätt dåliga på att täcka upp någorlunda generella situationer.
Flink är väl jätteanvändbart? Alla typer av infiltrationssituationer, där man måste klättra, balansera, smyga och så. Snarare är det nog Rå som inte är så användbart utanför strid. Tek tror jag är användbart eftersom jag tänker mig världen som ganska teknologiintensiv. Detta för att jag har en massa coola regler som funkar skitbra med fordonsstrid.
Öh, jag menade generella stridssituationer. My bad. Man borde för övrigt kunna bygga robotar on the fly med Tek, som man kan strida med.

Genesis said:
Flink ... så tänker jag på franska District 13 som slåss parkour-stil. Flink skulle kunna vara mer martial arts.
Det skulle kunna funka, men av spelighetsorsak vill jag ha ett attribut som styr eldvapen och ett annat som styr närstrid. Om man kan både slåss i närstrid och skjuta med Flink så blir Rå inge bra.
Tänkte mer på att Flink kan användas för att slåss med i närstrid. Det andra klippet är mer en kombination av Skarp och Flink.

Genesis said:
Öh, senare, kanske. Om du kommer till DanCon kan du få prova det!
/Han som numera bor i Melbourne så det kan nog bli lite svårt ^^
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Genesis said:
Tänkte mer på att Flink kan användas för att slåss med i närstrid. Det andra klippet är mer en kombination av Skarp och Flink.
Ja, nej, förlåt. Feltänk. Men Flink är jätteviktigt i strid, redan. Manövrering är faktiskt ruskigt användbart. Jag menade alltså aldrig att man ska kunna använda alla attribut till att skada folk med eller att man kan använda valfritt attribut och motivera eller så. Bara att alla attribut kan göra någon nytta i strid. Jag förklarade nog inte tillräckligt om systemet för att kunna ha en mer ingående diskussion om det.

/Han som numera bor i Melbourne så det kan nog bli lite svårt ^^
Men det var ingen som sade till mig! Vafan, jag var ju i Melbourne i somras (vintras därnere)! Var du där då?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Gillar det mesta, men tycker att ur ett slagsmålsperspektiv så ser Tek tunt ut. Jag antar dock att man skulle kunna kombinera det med diverse cool utrustning kanske...?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Ram said:
Gillar det mesta, men tycker att ur ett slagsmålsperspektiv så ser Tek tunt ut. Jag antar dock att man skulle kunna kombinera det med diverse cool utrustning kanske...?
Om man gör som Han föreslår, bygga robotar on the fly i bästa MacGuyver-anda, borde den ju bli lite starkare i sådana situationer också.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Tycker det ser riktigt bra ut. Bra namn också.

Några tankar som dök upp i huvudet, men som jag inte har någon som helst aning om de passar in i din tänkta spelmiljö:

Rå: Kan göra det lättare att klara hög gravitation.

Flink: Kan göra det lättare att klara låg eller ingen gravitation.

Tek: Finns det kraftsköldar? I så fall skulle Tek kunna styra dessa.

Ex: Vill man ha med Psi-krafter av någon typ så kan de passa in här.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Robert Jonsson said:
Om man gör som Han föreslår, bygga robotar on the fly i bästa MacGuyver-anda, borde den ju bli lite starkare i sådana situationer också.
Jag funderar på att ha en hel uppsättning specialförmågor till Tek under rubriken Briljanta planer. De har ganska stora och kraftfulla effekter, men de kan ta tid att bygga upp. Du måste "samla" tärningsslag. Frågan är: är detta roligt? Jag tänker mig scener där vetenskapsmannen mipplar med plasmakoagulatorn medan de andra försöker hålla borta de anstormande robotarna. "Ge mig en minut bara!" "Vi har inte en minut!". Men det jag fruktar är att det kommer att bli trist när teknologen bara sitter och rullar och gör ingenting varje drag. Men å andra sidan kommer hon antagligen att manövrera hit och dit för att undvika anfall. Antar att speltest får avgöra.

En annan fundering är att jag sätter alla fordon på Tek. I fordonsstrid kommer folk med hög Skarp att ha massor att göra i alla fall, eftersom skjutvapen blir så viktigt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Tycker det ser väldigt spännande ut! Jag bollar själv idéer just nu för ett spel med helt och totalt fokus på Step on Up, vore spännande att se om du har några rekommendationer på trådar och artiklar angående detta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Poppe said:
Tycker det ser väldigt spännande ut! Jag bollar själv idéer just nu för ett spel med helt och totalt fokus på Step on Up, vore spännande att se om du har några rekommendationer på trådar och artiklar angående detta.
Inga, är jag rädd. Jag famlar själv helt i blindo. Men det lär skall finnas en hel del matnyttigt här.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Genesis said:
Jag funderar på att ha en hel uppsättning specialförmågor till Tek under rubriken Briljanta planer. De har ganska stora och kraftfulla effekter, men de kan ta tid att bygga upp. Du måste "samla" tärningsslag. Frågan är: är detta roligt? Jag tänker mig scener där vetenskapsmannen mipplar med plasmakoagulatorn medan de andra försöker hålla borta de anstormande robotarna. "Ge mig en minut bara!" "Vi har inte en minut!". Men det jag fruktar är att det kommer att bli trist när teknologen bara sitter och rullar och gör ingenting varje drag. Men å andra sidan kommer hon antagligen att manövrera hit och dit för att undvika anfall. Antar att speltest får avgöra.
Well, jag hoppas i alla fall att det blir roligt för det är precis så jag har tänkt att en Shugenja skall fungera i mitt japan/final fantasy/anime-lir som ligger och kokar ihop i ett lagom kladdigt word-dokument på jobbdatorn just nu. Tanken är att magikern skall ha en strukturerad approach till problemhantering (tar lång tid, men kommer sedan att göra mycket stor skada) till skillnad från Samurajen som gör en mindre men mer generell skada och Munken (letar annat namn) som kan göra en liten generell skada eller leta sig fram till en större skada via trial and error (eller hela eller charma bra)...

Sorry, hjärnan spann i väg... Jag tror att mängden fun blir beroende av hur man hanterar progressen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Genesis said:
Poppe said:
Tycker det ser väldigt spännande ut! Jag bollar själv idéer just nu för ett spel med helt och totalt fokus på Step on Up, vore spännande att se om du har några rekommendationer på trådar och artiklar angående detta.
Inga, är jag rädd. Jag famlar själv helt i blindo. Men det lär skall finnas en hel del matnyttigt här.
Jo, har sen en halvår tillbaka börjat försöka gå igenom Risings gamla trådar efter hur man kan/bör närma sig Step on Up. I samma vända har jag börjat fascineras av brädspel igen osv...
 
Top