Nekromanti Några bitar ur mitt monsterkapitel

Snow

Swashbuckler
Hej hopp. Här kommer några bitar från mitt monsterkapitel. Det är fantasy-egypten (på samma sätt som warhammer är fantasy-europa) och OSR. Dessa listas under rubriken: Faror i vildmarken. Gillar ni dem?

Azhuger - ökenvargen

Ett av de mest fruktade djuren i öknen och på savannen. Det är ett hunddjur med kraftigt framparti som blir runt 1,5 meter långt, i sällsynta fall upp till 2 meter. Över manken blir de flesta exemplar knappt en meter höga. Pälsen är raggig och fläckig. Honorna har en längre päls runt halsen och en kortare sträng av hår längs ryggen. Hanarna har mindre hår runt halsen men i gengäld rejält raggig lång päls på ryggen.
De lever så gott som alltid i flockar om 5 till 20 individer. De jagar i flock och tvekar inte att nedlägga stora byten. Som kollektiv enhet är de mycket farliga motståndare. Däremot är de rädda för blinkande ljus och de flesta karavaner har speglar som dinglar från snören runt vagnar och nattläger.
Ett tidigt varningstecken, om vinden ligger på åt rätt håll (vilket den aldrig gör om de jagar) är den distinkta stank de sprider. Ashugerna kommunicerar delvis med dofter som utsöndras längs deras ryggpäls. Kommer man över deras doftkörtlar har man mycket bra användning av dessa vid drevning. Fast man får bada länge efteråt.

Sirocco
Detta djur ligger mesta tiden av sitt liv nergrävd i sanden ca 10 cm under ytan. När den känner vibrationer i marken nära sig svävar den upp ur marken och anfaller. Den drar med sig massor av fint stoft som den samlar i en virvelvind under sig. Den försöker förvirra sitt byte med dammet samtidigt som den angriper med bränntrådar och fångstarmar. När bytet är medvetslöst lägger sig maneten på det och börjar utsöndra frätande ämnen för att kunna smälta det.

Karlak
Om du går i öknen och hittar kringströdda halvsmälta ben i sanden, gå försiktigt. Risken finns att du går över en Karlak. Den ligger någon meter ner i sanden med stora luftblåsor fyllda med luft. När den märker ett lagom stort byte över sig skjuter den upp en snabel och tömmer luftblåsorna. Resultatet är att sanden kollapsar i ett hål med en diameter på upp till 5 meter. Sedan skickar Karlaken upp sina fångstarmar. När man är infångad dras man ner i munnen som är längst ner i hålet.
Det finns några saker man kan göra mot en Karlak. Om man ser snabeln har man några sekunder på sig att klämma åt den. Lyckas man binda om den tar det lång tid innan luftblåsorna töms och man hinner fly till säker mark. Tyvärr trivs Karlaker tillsammans så när man flyr från den förste ramlar man ofta rakt i munnen på den andre.

Rokkondo
Denna väldiga bevingade varelse besitter ett stort mått av förstånd och list. Äldre individer kan lära sig prata och har samma förstånd som ett tioårigt människobarn. Detta tillsammans med kallhjärtad hänsynslöshet och decimeterlånga klor på fötter och vingspetsar gör den till en fruktad fiende. Ofta hittar den varelser som verkar vilse i vildmarken. Den lovar att leda dem till vatten men om man följer den leds man till sin död. De har inget emot att anfalla försvagade, sjuka eller skadade varelser om de tror att de kan vinna.
Då och då leder de faktiskt nödställda rätt. Dessa sprider sedan legenden om den hjälpsamma fågeln. Få överlever en hungrig Rokkondo så de historierna sprids sällan.

Sandsugga
Sandsuggorna lever på de mest spridda platser. I öknens torraste sand borrar de hål ner mot fukten så djupt som 20 meter. I djungeln med god tillgång på mat kan de tiofaldiga sin population på endast en månad. De äter allt, förökar sig rasande fort och finner sig väl tillrätta på de flesta platser.
Till utseende är de stora som katter, platta med band av chitin likt en gråsugga. De har 10 par ben och ögon djupt inbäddade i skalet. De kan pressa sig in nästan överallt och kan lukta sig till mat och fukt på långt avstånd. I byar i vildmarken får barnen ofta belöningar om de lyckas fånga sandsuggor då de är extremt avskydda.
En och en är sandsuggor inget hot. Man sätter foten mot dem och spetsar dem. Men när det kommer hundratals vällande mot en kan man bara springa. Det hjälper inte. Vågen väller över en och man blir levande plockad i bitar av deras kraftiga käkar.

Slemflygare
I djungler och oaser trivs slemflygarna, en märklig kombination av snigel och insekt. Deras inre är en intressant kemisk fabrik. De har vingar som mest används för styrning. När de behöver lyfta blåser de upp en slemmig seg bubbla med lätta gaser. De är mycket skickliga på att kontrollera sin flyghöjd genom att släppa ut eller pumpa in mer gas i bubblan.
När de når sitt bytesdjur spräcker de bubblan som klibbar fast i bytet med själva varelsen direkt mot huden. De börjar sen smälta sig in mot köttet med magsyra för att sen utsöndra ett starkt bedövande gift.
Slemflygarnas svaga punkt är dels att de inte är jättesnabba, dels att deras slembubblor kan punkteras. En slemflygares bubbla återbildas på några minuter och under tiden är den ganska hjälplös. Den bästa taktiken är att sätta eld på dem, då exploderar bubblan. Tyvärr ofta så kraftigt att en fackla släcks.

JJoghans

Regelknackare
Coola grejer! Jag gillar't! :)

Om jag får komma med lite konstruktiv kritik, så tycker jag att vissa av varelserna saknar adekvata beskrivningar. I synnerhet Siroccon, men även Karlaken och Rokkondon skulle tjäna på lite utförligare beskrivningar, så man kan göra sig en klarare bild över vad de är för typer av varelser, eller åtminstone hur de ser ut.

Snow

Swashbuckler
Man tackar, utmärkt kritik också.

Sirocco
Detta djur ligger mesta tiden av sitt liv nergrävd i sanden ca 10 cm under ytan. När den känner vibrationer i marken nära sig svävar den upp ur marken och anfaller. Den drar med sig massor av fint stoft som den samlar i en virvelvind under sig. Den försöker förvirra sitt byte med dammet samtidigt som den angriper med bränntrådar och fångstarmar. När bytet är medvetslöst lägger sig maneten på det och börjar utsöndra frätande ämnen för att kunna smälta det.
Dess kropp ser mer eller mindre ut som hättan på en svamp. Huden är genomskinlig och svagt gråbrun med olika mycket inslag av gula och orange strimmor beroende på sanden den bor i. När den ligger i marken är hättan hopfälld som ett paraply. När den kommer upp sväller den ut samtidigt som den börjar snurra. Armarna kommer fram från mitten på undersidan där också munnen sitter.

Rokkondo
Denna väldiga bevingade varelse besitter ett stort mått av förstånd och list. Som vuxen mäter den runt 4 meter mellan vingspetsarna. Fjäderdräkten är mörkgrå. Halsen är kal, ljusgrå och täckt av vårtiga utskott. Näbben är rak och ganska kort. Äldre individer kan lära sig prata och har samma förstånd som ett tioårigt människobarn. Detta tillsammans med kallhjärtad hänsynslöshet och decimeterlånga klor på fötter och vingspetsar gör den till en fruktad fiende. Ofta hittar den varelser som verkar vilse i vildmarken. Den lovar att leda dem till vatten men om man följer den leds man till sin död. De har inget emot att anfalla försvagade, sjuka eller skadade varelser om de tror att de kan vinna.
Då och då leder de faktiskt nödställda rätt. Dessa sprider sedan legenden om den hjälpsamma fågeln. Få överlever en hungrig Rokkondo så de historierna sprids sällan.

Karlak
Om du går i öknen och hittar kringströdda halvsmälta ben i sanden, gå försiktigt. Risken finns att du går över en Karlak. Den ligger någon meter ner i sanden med stora luftblåsor fyllda med luft. När den märker ett lagom stort byte över sig skjuter den upp en snabel och tömmer luftblåsorna. Resultatet är att sanden kollapsar i ett hål med en diameter på upp till 5 meter. Sedan skickar Karlaken upp sina fångstarmar. När man är infångad dras man ner i munnen som är längst ner i hålet.
Det finns några saker man kan göra mot en Karlak. Om man ser snabeln har man några sekunder på sig att klämma åt den. Lyckas man binda om den tar det lång tid innan luftblåsorna töms och man hinner fly till säker mark. Tyvärr trivs Karlaker tillsammans så när man flyr från den förste ramlar man ofta rakt i munnen på den andre.
Väldigt få kan redogöra för hur en Karlak ser ut. Men hämndlystna utrotningsexpeditioner kan vittna om att upp till 10 meter långa exemplar grävts fram. När den attackerar ser man mest ett mörkt hål med kanten taggig av tunna vassa tänder, nästan som en tistel. Hela kroppen ser mest ut som en stor snigel eller mask som slutar med mun och armar.

JJoghans

Regelknackare
Bra jobbat! :)
Även om jag efterlyste mer detaljerade beskrivningar, så gillar jag även när beskrivningarna är sparsmakade på ett "bra" sätt - som i fallet med Karlaken. Det är helt enkelt väldigt få människor som har sett hur de ser ut.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En sak som ofta stör mig när jag läser monsterbeskrivningar, och som även du "gör dig skyldig" till är det ständiga användandet av "ca" och "runt" och andra synonymer till "ungefär". Jag kan tänka mig att detta är en önskan från beskrivarens sida att inte sätta saker i sten, men jag tycker mest att det ger ett veligt och osäkert intryck (och nu menar jag inte osäkert som "få har sett en sån här och överlevt" utan snarare "jag vågar inte ta ett bestämt beslut).

Jag kan tänka mig lika olika anledningar till att man skriver så, exempelvis en önskan om att inte sätta saker i sten utan försöka uppmuntra till att spelledaren sätter lite variation och individualitet på dem. Och det kanske är så det funkar för andra, men inte för mig. Jag tycker du ska ta och plocka bort alla "ungefär" (med synonymer) ur texten och våga skriva ur en mer säker synvinkel. Jag skulle i alla fall tycka att det vore en förbättring.
Snow said:
Spännande kommentar! Jag har själv aldrig funderat på detta men ska testa.
Arfert said:
Bra råd, ramlar i den fällan själv ibland.

Snow

Swashbuckler
En sak som jag själv stör mig på, och som jag ser att jag gjort mig skyldig till är vad jag kallar GW-fenomenet (och då menar jag inte Leif GW).
De är bland de mest fruktade krigarna i galaxen. De är bland de vildsintaste motståndarna... De är bland de slugaste i...
Jag tycker att jag sett det mycket i GWs figurspel. Ständigt är det något som är riktigt farligt. Men man kan inte säga att det är bäst, för spelet måste vara balanserat.

Min allra första mening är precis så:
Ett av de mest fruktade djuren i öknen och på savannen.

Det kommer att formuleras om oavsettt vad ni tycker. Men jag vill gärna höra er åsikt ändå.

Snow

Swashbuckler
Det sista monstret i kategorin "Faror i vildmarken" är:

Flodknipare
Längs flodstränder och i våtmarker rasslar flodkniparna fram på sina hundratals ben. Efter att de årliga översvämningarna dragit sig tillbaka får man oftast gå försiktigt fram för att inte falla offer för deras avlånga knipklor. Deras kroppar är segmenterade och de ringlar sig smidigt fram både över och under vattenytan. De växer hela livet och riktigt gamla exemplar kan bli 2 meter långa, plus klor på 70 centimeter. De mer normala är mellan 1 och 1,5 meter långa.
Oftast håller de sig undan bosättningar då de är ganska intelligenta och vet att de blir utrotade. Men när det är äggläggningsdags kan samtliga medlemmer göra mer modiga utfall för att skaffa mat. De kan komma simmande i skymningen och dra en betande ko ner i vattnet på några sekunder. De kan åla sig över relingen på en båt och ta en intet ont anande fiskare till middag. Eller så gömmer de sig i dyn och väntar på att man kommer för nära. Då känner man först en kraftig klo runt sitt smalben.
JJoghans said:
Jag gillar att den här beskrivningen känns mindre som en monsterbeskrivning och mer som ett utdrag ur en naturdokumentär på tv. :)
Slutet är dock ganska rumphugget; fullborda meningen och beskriv vad som händer efter att den slagit klorna runt ens smalben.