Dom har ju gjort Eon IV med en annorlunda filosofi backom det. Bland annat så har dom viljat göra spelet lite enklare för nya spelare att komma in i (men antagligen även för att försöka dra till sig en del av de spelare som alltid ansätt att Eon är aldeles för regeltungt, detaljerat, etc).
Med det sagt, så har Helmgast personal snackat lite här och där om att möjligen tillslut göra något som en "Eon IV: Expert" eller något, där vi som verkligen gillar Eon's regeltyngd och detaljrikhet mm kanske kan finna vad vi igentligen skulle vilja ha från ett Eon spel. Sen om det kommer hända eller inte, det får väl tiden avgöra.
Zaphod;n104762 said:
1. Borde man inte kunna hitta på mycket fler och roliga övertag än de som finns? De som finns är rätt få. Några på rak arm: Behålla initiativ, "skada av rustning", utmanövrera flera motståndare, dra sig ur strid,
Att skapa fler övertag är jag ju ok med, och något jag hoppas på att dom kommer lägga till fler av i framtiden (antagligen med den där möjliga (Eon: Expert" liknande grejen).
När det gäller dinna föreslag.
"Behålla initiativ": om jag tolkar den på samma sätt som du gör... så skulle den vara överflödig. Eftersom man får bara göra övertag om man är anfallare, OCH om du har slagit bra nog för att få övertag så är det nästan helt säkert att du kommer vara anfallare igen i nästa runda I vilket fall som helst. Förutsatt att motståndaren inte valde kontring då så klart. Och det är kanske det du vill kunna motstå med en "Behålla initiativ", att stoppa en kontring. Problemet med det är att då straffar du försvararen ännu mer för att denne valde att göra en kontring, eftersom ett val av kontring resulterar i ett -1T6 på försvararens försvarsslag, där anfallaren då kommer ha lättare att tjäna in övertag tack vare det (specielt om man då konstant kör med ett snabbt anfall). Det skulle kunna resultera i en konstant "stunlocking" typ av grej, där försvararen aldrig någonsin lyckas ta sig ur att vara försvarare, och på så sätt är dömd att förlora oavsätt vad denne gjorde.
"Skada rustning": Är ju en bra ide. Sen vad resultatet av det skulle vara kan ju variera rätt stort. Allt från att rustningens skydd minskar (temporärt, eller permanent), eller rustningsdelen faller av helt (varpå man antagligen då måste räkna om sin belastning för att ens grundutmattnings nivå kan sjunka då ju), eller om skadan orsakar något som ökad grundutmattning tills rustningen har lagats igen. Jag tror att något sådant här kommer antagligen vara en del av den där kanske möjliga Eon: Expert aktiga grejen, där sådant som rustningar har gjorts mer avancerade och mer i still med hur vapen och sköldar är (jag skulle ju då också anta att vapen och sköldar skulle vara lite mer avancerade också, med sådant som brytvärde/liknande, mm).
"Utmanövrera fler motståndare": Det är ju en bra ide. Men jag vet inte om det skulle funka så där bra. Bl.a pga en liknande grej som med "behålla initiativ". För att du ska kunna ens köpa detta övertaget så måste du redan från början ha slagit högre än ditt valda mål gjorde (endast den du slår på slår ju ett försvarsslag här då), vilket skulle i slutändan kvitta ju... för att när rundan är över så blir dina motståndare automatiskt anfallare ändå (fördelen med att vara mer än 1 mot en person). Eller så måste du slå högre än alla motståndare om du valde att göra ett gruppanfall (eftersom då måste ju alla motstånadare slå ett försvarsslag), men där det då skulle räcka med att en av dom slog högre än dig eller valde kontring, för du skulle bli försvarare i nästa runda. En sådan här typ av övertag skulle möjligen kunna bli för stark, och jag kan inte se den någonsin kosta mindre än 3 övertag... och visst, då kanske det skulle hända sällan nog för att den inte skulle bli för stark.
"Dra sig ur strid": är nog rätt överflödig också. För att kunna köpa detta övertag så måste du ju ha slagit högre än motståndaren, vilket betyder att du redan kommer vara i perfekt position att använda "Retirera" i din nästa runda i vilket fall som helst. Och visst, du kanske menar att dra sig helt och hållet ur strid, så att nästa stridsrunda inte händer, och/eller att ingen kommer kunna anfalla dig i någon av de tre faserna alls... problemet där blir ju då om man är flera spelare som är i striden, hur gör man då för att dom ska kunna dra sig ur samtidigt som du gör (för oftast om man vill lämna strid på det här sättet så är det för att hela gruppen är i problem, inte bara ens egen karaktär)?
Zaphod;n104762 said:
Vad Terenor sa.
Zaphod;n104762 said:
3. Fokus borde kunna användas bredare än bara få +1T6. T.ex. bli av med utmattning, ignorera utmattning, rulla om en tärning, få ett till övertag, etc.
Låter som en bra ide ju. Dock så skulle jag ju tycka att vissa av dessa (specielt rulla om tärning) skulle vara rätt dyrt, åtminstone dubbla kostnaden som det är att köpa extra tärningar innan slaget (så för att rulla om en T6 så kostar det dig 2 fokus, och 6 fokus för att rulla om två T6, mer än det är inte möjligt). Få ett till övertag skulle jag ju dock hänvisa direkt till den regel som redan finns istället, "köp extra T6 inför ditt slag".
Zaphod;n104762 said:
4. Varför finns inget sätt att vila under strid, alltså få tillbaka utmattning med defensivt agerande
Sen försvinner ju all utmattning så fort en strid är över ju. Det är ju inte igentligen något som stannar kvar (om det inte är grundutmattning av diverse slag). Det skulle ju definitivt förlänga striderna ännu mer om det var möjligt att göra så här.