Några svar från en hierarkiskt osäker
Har även t ex. magi och krigskonst egna böcker?
Allt har egna böcker. Nä, jag skämtar inte. Förmodligen inte bara en, heller, utan tre. I snitt är 2,5 av dem skräp, tyvärr.
Allt detta beror på Vår Vän d20-licensen (och hans mindre populäre storebror OGL). Den låter andra företag och individer göra egna böcker baserade på d20-systemet (D&D 3E:s regler) och skriva dit att de kräver PHB. Det gör att allt i spelet förr eller senare behandlas i en egen bok och får tilläggsregler, och det har släppts myriader världar och äventyrsmoduler till D&D 3E. Prestige Classes och Feats (Tilläggsklasser och Knep i Oldtimer-lingo) är våldsamt populära i de här böckerna. Jag har inga siffror, men är rätt säker på att det vid det här laget finns fler d20-böcker än GURPS-dito.
Detta är en sådan där typisk grej som gör alla glada: spelarna får massor av material att välja på, speltillverkare överallt kan tjäna faktiska pengar (men i regel fortfarande inte tillräckligt att leva på) på sina supplement, och WotC snyter åt sig lite fler marknadsandelar och säljer tokiga mängder PHB. Och som med nästan alla grejer där alla blir glada blir egentligen inte alla glada.
I det här fallet är det de som föredrar andra system som totalt missat alla försäljningssiffror någonsin och kvirrar över att D&D "håller på att ta över marknaden". Men dem gör vi vårt bästa för att ignorera här.
Faktiska köpförslag:
Monster Manual: Självförklarlig. Monster. Äg.
Sovereign Stone Nånting Nånting Grimoire kanske hjälp mig någon: OK, jag minns inte namnet, men en magibok till SS-världen (se nedan) som innehåller ett nytt magisystem, i mitt tycke det bästa någonvart någon gång. Utmärkt om man vill ha lite mindre mäktig magi.
Oriental Adventures: En världs- och regelbok samtidigt. Utökar spelet med regler för Kina- och Japaninspirerat spel, japanska och kinesiska mytmonster och Rokugan, världen från Legend of the Five Rings.
Tome & Blood: I mitt tycke roligast av klassböckerna, men det råder kraftigt delade meningar om vilken som egentligen är bäst. Se dock upp för alla kalkon-prestigeclasses som bara är kluster av gratisfeats (Blood Mage, Candle Caster), och tanka den riktiga Bladesingern från WotCs site.
Några världsböcker:
Forgotten Realms: Den mest populära världen. Boken är absurt snygg, men jag tycker att världen är övermättad på magi, och att många av tilläggsreglerna är trasiga.
Greyhawk: Jag älskade böckerna till förra upplagan av spelet, men den nya är lite trist. Underbar värld förut, hursomhelst. 2E-böckerna från alldeles innan den nya upplagan borde alla äga, oavsett vad de tycker om D&D.
Scarred Lands: Cool och originell mörkfantasyvärld som förstörts av gudars och titaners slagsmål. Kräver inköp av massor av böcker för att spela, men har på plussidan massor av släppta böcker att köpa.
Sovereign Stone: Halvtafflig värld där alla folkslag är extremt genomskinliga plankningar av verkliga kulturer. Men gillar man alvsamurajer och mongoldvärgar, så... Dessutom full med teckningar av Larry Elmore, och har världens bästa magisystem någonsin (se ovan).
Ravenloft: Gothic Horror, fast fantasy samtidigt. Riktig GH som i Frankenstein (boken) alltså. massor av lykantropi och häftiga zigenarripoffs
Dragonlance: Kommer i Augusti, har jag för mig att det påstås. Jag har aldrig riktigt gillat den här världen, men den har massor av vildsinta anhängare.
Diomin: Spring. Vänd dig inte om. Sluta inte spriga förrän du är hemma. Blä. Köp INTE. Fadd och trist.
/Feliath - har fått "Barrett's Privateers" på hjärnan. Argh.