CapnZapp
Myrmidon
Ja precis!chrull;n28606 said:Ja, huvuddelen av XP i ett äventyr till modern D&D kommer från fiender som måste övervinnas/listas på olika sätt. Men du får även XP för att lösa andra problem och faror, samt att klara uppdrag eller lösa upp storynystan. Det är ju dock skitlätt att modifiera.
Något av en käpphäst för mig: jag klarar inte av snack om "hur är xp-systemet" som om det vore en seriös anledning gilla eller ogilla ett spel.
Visst är det så att det finns regler för XP i D&D och listat hur mycket XP varje monster "ger" (versionerna från och med AD&D).
Men det är som sagt supertrivialt att ändra, eller helt skoga.
Själv tycker jag XP bara är onödiga beräkningar. När jag är DM går spelarna upp i level var 3-5:e sittning, punkt slut. Det finns inga xp överhuvudtaget. Mycket enklare... och i praktiskt spel exakt samma fast utan krafset.
Så att säga "jag gillar inte spel XYZ för där får man xp för att döda monster" är ett synnerligen vekt argument. Ändra det då.
Gillar du inte spelet av bättre och starkare skäl, okej. Men att dissa ett spel bara för något så skitlätt att själv ändra köper jag ej