Nekromanti Några frågor om InDesign

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Sidhänvisningar och anfanger …

Dante said:
Att dra in första raden mot anfangen verkar inte gå i InDesign – och tro mig, jag har försökt.
Jag utövar lite trådnekromanti, för det var här jag hamnade när jag sökte på problemet. Det här gör man enkelt och rent i LaTeX, så jag blir helt galen när jag inte kan fixa det i Indesign.

Men nu har jag kommit på ett fulhack: Jag gör en teckenstil som gör tecknet färglöst. Sen skriver jag in ett extratecken med lagom bredd direkt framför andra radens första ord, och lägger på stilen på det tecknet. På så sätt kan jag sedan knipa första raden mot anfangen utan att andra raden kommer för nära. Har man en anfang som hänger fler än två rader är det kanske enklare att göra anfangen i en egen textruta som man fixar konturen på och kör den där wrapgrejen – se här

http://tinyurl.com/863qeb8
.

Har inte prövat det här i tryck, så det kanske pajar av nån anledning, men det ser bra ut på skärmen.

Hälsar

Christian

Arfert

Facit

Samma typ av fulhack.. att ha anfangen i en egen testruta (eller spara den som banor) går naturligtvis att göra i indesign. Och några andra varianter, som också kräver lite pysslande.

Dimfrost

Special Circumstances

Det finns ett mycket enklare fulhack som jag kom på långt efter den där tråden, och som jag använder flitigt. Lägg in ett tomt utrymme efter anfangen, alldeles före första ordet i den vanliga texten (jag brukar använda hair space eftersom det är minst). Flytta markören till högre om detta. Nu kan du knipa det utrymmet och få textraden att röra sig in mot anfangen hur mycket du vill. Det hela är mycket smidigt. (Säg till om du inte fattar, för jag inser att jag förklarar rätt dåligt.)

Eller, alltså, nu inser jag att det är ju typ samma sak du gör, fast med första raden i stället. Då funkar det ju oavsett hur många rader anfangen är.

Jag kan garantera att det funkar i tryck också.

Fiktionslek

Arfert said:
Samma typ av fulhack.. att ha anfangen i en egen testruta (eller spara den som banor) går naturligtvis att göra i indesign. Och några andra varianter, som också kräver lite pysslande.
Fulhacken jag skrev om är alltså till indesign, inget annat. (I LaTeX, som bara amatörer använder (naturligtvis!) reglerar man detta med ett särskilt värde när man sätter dit anfangen – rent och snyggt och ovärdigt en riktig formgivare.)

Hälsar

Christian

Fiktionslek

Dimfrost said:
Det finns ett mycket enklare fulhack som jag kom på långt efter den där tråden, och som jag använder flitigt. Lägg in ett tomt utrymme efter anfangen, alldeles före första ordet i den vanliga texten (jag brukar använda hair space eftersom det är minst). Flytta markören till högre om detta. Nu kan du knipa det utrymmet och få textraden att röra sig in mot anfangen hur mycket du vill. Det hela är mycket smidigt. (Säg till om du inte fattar, för jag inser att jag förklarar rätt dåligt.)

Eller, alltså, nu inser jag att det är ju typ samma sak du gör, fast med första raden i stället. Då funkar det ju oavsett hur många rader anfangen är.

Tack! Men jag får inte ditt sätt att funka riktigt, för när jag sätter dit ett blankt utrymme där så hoppar hela anfangen till nedåt, blir större och allmänt fuckad. Jag får i så fall göra en särskild stil för anfangen där jag reglerar förhållandet till baslinjen manuellt. Vet inte varför det blir så här – kanske har jag någon inställning fel någonstans. Känner du igen detta och har en lösning?

Undrar

Christian

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Fiktionslek said:
(I LaTeX, som bara amatörer använder (naturligtvis!) reglerar man detta med ett särskilt värde när man sätter dit anfangen – rent och snyggt och ovärdigt en riktig formgivare.)
Inom akademia så är LaTeX det enda verktyg som används i princip och jag vet inte riktigt om jag skulle kalla Yale och Oxford amatörer på publiceringsområdet.

Sen så är LaTeX långt ifrån perfekt, det är byggt för bokpublikation och det är vad den gör bra, sätt den på något annat jobb och det är mediokert, i bästa fall.

Fiktionslek

Tony.M.Meijer said:
Fiktionslek said:
(I LaTeX, som bara amatörer använder (naturligtvis!) reglerar man detta med ett särskilt värde när man sätter dit anfangen – rent och snyggt och ovärdigt en riktig formgivare.)
Inom akademia så är LaTeX det enda verktyg som används i princip och jag vet inte riktigt om jag skulle kalla Yale och Oxford amatörer på publiceringsområdet.

Sen så är LaTeX långt ifrån perfekt, det är byggt för bokpublikation och det är vad den gör bra, sätt den på något annat jobb och det är mediokert, i bästa fall.
Mitt inlägg till Arfert var ironiskt. Jag har över tio års varje-dag-erfarenhet av LaTeX och vet precis vad det klarar och inte klarar, och kan jämföra det med några års erfarenhet med andra program (bl.a. indesign och scribus). Det är alltså inte jag som brukar dissa LaTeX, utan Arfert (och andra med mycket begränsade (google-)erfarenheter av verktyget).

Det här är OT, och det är mitt fel. Ledsen för detta. Den som vill mig nåt mer i det här kan alltid pm:a eller ta det i någon av de andra latex vs. indesigntrådarna.

Hälsar

Christian

Arfert

Facit

Tony.M.Meijer said:
Fiktionslek said:

Det var exakt min poäng. Latex och liknande vektyg används vid bokproduktioner. Som på ett universitet. Där man eftersträvar enhetlighet. Men för de flesta andra jobb behöver man en annorlunda flexibilitet. Som när man gör ett magasin, ett skivomslag, en förpackning, eller vad sjutton som helst där layouten varierar mycket.

Dimfrost

Special Circumstances

Fiktionslek said:
Dimfrost said:

Tack! Men jag får inte ditt sätt att funka riktigt, för när jag sätter dit ett blankt utrymme där så hoppar hela anfangen till nedåt, blir större och allmänt fuckad. Jag får i så fall göra en särskild stil för anfangen där jag reglerar förhållandet till baslinjen manuellt. Vet inte varför det blir så här – kanske har jag någon inställning fel någonstans. Känner du igen detta och har en lösning?

Undrar

Christian
Märkligt. Har du några teckenformat på anfangen? Har du testat i ett helt nytt dokument utan några fördefinierade format? Jag kan i alla fall inte reproducera felet som du får.

Fiktionslek

Dimfrost said:
Märkligt. Har du några teckenformat på anfangen? Har du testat i ett helt nytt dokument utan några fördefinierade format? Jag kan i alla fall inte reproducera felet som du får.
Nu fick jag det att funka. Jag prövade med ett helt nytt stycke och att lägga in mellanrummet innan jag gjorde anfangen. Funkar utmärkt och är en klart renare lösning än min egen. Stort tack för detta!

Hälsar

Christian

Dimfrost

Special Circumstances

Fiktionslek said:
Nu fick jag det att funka. Jag prövade med ett helt nytt stycke och att lägga in mellanrummet innan jag gjorde anfangen. Funkar utmärkt och är en klart renare lösning än min egen. Stort tack för detta!
Alltid kul att kunna vara till hjälp! Jag minns att jag hörde av mig till Dante när jag kom på det här också, men uppenbarligen missade jag att skriva om det i tråden, så det är ju bra att det står här nu i alla fall. :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
Dimfrost said:
3. Finns det dynamiska sidhänvisningar, alltså att man lägger in en markör på ett ställe på sidan 35 som man sedan kan hänvisa till och få upp »sidan 35« eller liknande i dokumentet? Naturligtvis ska det då anpassa sig efter vilken sida markören för tillfället befinner sig på. Jag har för mig att det rentav finns i Word men jag har inte sett det i InDesign.
Det finns i CS4 och senare:
http://help.adobe.com/en_US/indesign/cs/using/WS4C8C8917-DD31-44ae-8B83-7009428C501E.html

Caligo

Swashbuckler

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Caligo said:
Hur menar du? Det går väl att tagga det mesta i indesign?
Jamen, jag pratar om formatet InDesign Tagged Text. Ett markupspråk jag använder som mellanhand mellan min wiki och mina rollspel i InDesign (har byggt ett exportplugin från dokuwiki till indtt, som sedan smidigt och utan minsta växen låter sig läggas in direkt i InDesign, med nivåer och stilmallar).

exempel på indtt:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
<ANSI-WIN>
<pstyle:Headings\:Heading 1>INVASION
<pstyle:Text>Ett taktiskt rollspel under civilisationens sista dagar.
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Bakgrund, s.XX (Tid och plats, vad som p<0x00E5>g<0x00E5>r, vad man spelar och vad man g<0x00F6>r)<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Regelsystemet, s.XX (Volt, anpassat)<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> <0x00D6>versikt, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Skapa rollpersoner, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Grunden, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Strid, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Skador, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Numbered><numListLevel:1><nmnum:\^\#. > Spelledaren, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Scenarier, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Kampanjspel, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:36.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Hemligheter, s.XX<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text>Inspiration:
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Threshold<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> World Invasion: Battle Los Angeles<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Peter F. Hamiltons Fallen Dragon<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> Global Frequency<pli:><pfli:><bnlt:>
<pstyle:Text><pli:18.000000><pfli:-18.000000><bnlt:Bullet> XCOM-spelen<pli:><pfli:><bnlt:>
</pre>
</div></div>

Det är alltså - typ - som HTML eller så.

Dokumentetion för InDesign Tagged Text i CS4

Dimfrost

Special Circumstances
Caligo said:
Dimfrost said:
3. Finns det dynamiska sidhänvisningar, alltså att man lägger in en markör på ett ställe på sidan 35 som man sedan kan hänvisa till och få upp »sidan 35« eller liknande i dokumentet? Naturligtvis ska det då anpassa sig efter vilken sida markören för tillfället befinner sig på. Jag har för mig att det rentav finns i Word men jag har inte sett det i InDesign.
Det finns i CS4 och senare:
http://help.adobe.com/en_US/indesign/cs/using/WS4C8C8917-DD31-44ae-8B83-7009428C501E.html
Jo tack, jag vet, tänk på att trådstarten är från 2006 och då tror jag att CS3 var det senaste. Jag kör CS4 sedan länge nu. :gremsmile:

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Caligo said:
Jamen, jag pratar om formatet InDesign Tagged Text. Ett markupspråk jag använder som mellanhand mellan min wiki och mina rollspel i InDesign (har byggt ett exportplugin från dokuwiki till indtt, som sedan smidigt och utan minsta växen låter sig läggas in direkt i InDesign, med nivåer och stilmallar).
Har använt det en del också för andra grejer (med ett incopy-liknande program (har glömt bort namnet))... Varför kör du inte XML då? Verkar bättre för det du pratar om.

krank

Caligo said:
krank said:
Caligo said:
Har använt det en del också för andra grejer (med ett incopy-liknande program (har glömt bort namnet))... Varför kör du inte XML då? Verkar bättre för det du pratar om.
Har för dålig koll på hur xml:en funkar med stilmallar... Har dålig koll på xml och indesign öht.

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Caligo said:
krank said:
Caligo said:
Har för dålig koll på hur xml:en funkar med stilmallar... Har dålig koll på xml och indesign öht.
Funkar bra för många olika program.
XML används bl.a. av MS Office (2007 och framåt) (därav x'et i filändelserna)
http://help.adobe.com/en_US/indesign/cs/using/WS014B14E7-381A-440b-8A34-41C90C04B071a.html

krank