Nekromanti några frågor...

Tamor

Veteran
1. Våran spelgrupp ska börja på en ny kampanj nästa helg, och en av spelarna ska för första gången i våran spelgrupp spela munk. krigarmunk närmare bestämt, från zorianordern... hur som helst, när vi kollade igenom lite olika cermonier i den vanliga regelboken fann vi att det där bara fanns 6st(tror jag) cermonier att välja mellan, några av dom var väl helt ok, men tillsammans blir det inte fler än 12 magnituder, och när vi skapade våran munk fick han totalt 14 magnituder att köpa cermonier för... frågan är alltså: om det finns många nya cermonier i "Religioner", eller om någon har några tuffa hemgjorda att dela med sig av.. är det förresten värt att köpa religioner? eller klarar man sig bra utan den...
i övrigt.. har ni några bra tips när man ska spela/spelleda en munk, något man bör tänka på m.m.

Nästa fråga...
2. Vet någon vad man får för privelegier när man är adlig, (tänker då främst på om man är baron) och när man är riddare? finns det någon bra titel som kan funka som motsvarighet till baron i västlandet, eller använder man samma titlar där?

3. Någon som kan komma med lite bra namnförslag till en lönnmördare från Muhad? har dom efternamn eller nåt där? hur funkar det?

4. Har nattdräparna(dom där som använder ahmadolken) någon egen stridskonst??(har för mig att jag läst om den men kan inte hitta den i krigarens väg...)

5. Har någon lyckats slå över 115 med Ob3t6?? tänkte väl det.. slog det i skada mot en riddare med tornerustning(eller liknande), över bröstkorgen... =) inte illa att lyckas klyva någons bröstkorg med ett stridssvärd... =)

tror det var allt för nu..

115 med Ob3t6

Lontryuin

Veteran
frågan är alltså: om det finns många nya cermonier i "Religioner", eller om någon har några tuffa hemgjorda att dela med sig av.. är det förresten värt att köpa religioner? eller klarar man sig bra utan den...

Klara sig utan? Det är ungefär som att klara sig utan Mystik & Magi och vara magiker... Det går, men det är mycket, mycket roligar med Religioner... Det finns mängder av nya ceremonier samt mer info om i stort sett alla religioner. Köp den igår!

1. Våran spelgrupp ska börja på en ny kampanj nästa helg, och en av spelarna ska för första gången i våran spelgrupp spela munk. krigarmunk närmare bestämt, från zorianordern... hur som helst, när vi kollade igenom lite olika cermonier i den vanliga regelboken fann vi att det där bara fanns 6st(tror jag) cermonier att välja mellan, några av dom var väl helt ok, men tillsammans blir det inte fler än 12 magnituder, och när vi skapade våran munk fick han totalt 14 magnituder att köpa cermonier för... frågan är alltså: om det finns många nya cermonier i "Religioner", eller om någon har några tuffa hemgjorda att dela med sig av.. är det förresten värt att köpa religioner? eller klarar man sig bra utan den...
i övrigt.. har ni några bra tips när man ska spela/spelleda en munk, något man bör tänka på m.m.

Det finns många ceremonier i Religioner. Några av dom är riktigt tuffa... Jag har köpt Religioner men tycker inte att den levde upp till priset. Visst, man kommer på några tuffa nya rollpersoner man ska göra, men annars så är den inte så lysande. Men ska du spela en munk så är det nog ganska bra om du skaffar Religioner, annars blir det svårt.

Nästa fråga...
2. Vet någon vad man får för privelegier när man är adlig, (tänker då främst på om man är baron) och när man är riddare? finns det någon bra titel som kan funka som motsvarighet till baron i västlandet, eller använder man samma titlar där?

Vet faktiskt inte... Du får nog vänta till Geografica, där lär det stå.

3. Någon som kan komma med lite bra namnförslag till en lönnmördare från Muhad? har dom efternamn eller nåt där? hur funkar det?

Pelle/images/icons/wink.gif

4. Har nattdräparna(dom där som använder ahmadolken) någon egen stridskonst??(har för mig att jag läst om den men kan inte hitta den i krigarens väg...)

Japp, Kafer-Thon tror jag den heter. Sista uppslaget på unika stridskonster.

5. Har någon lyckats slå över 115 med Ob3t6?? tänkte väl det.. slog det i skada mot en riddare med tornerustning(eller liknande), över bröstkorgen... =) inte illa att lyckas klyva någons bröstkorg med ett stridssvärd... =)

Nix...

Mvh Victor Palm

I'll be back

Helmgast
Några svar

1. Ska du spela Krigarmunk så är Religioner bra att ha, särskilt om du vill använda dig av ceremonier regeltekniskt.

2. Krille kommer nog att svara på detta annars så får du fråga honom personligen. angående Mühadinfo så får du nog vänta till Geographica.

3. Se i Geographica alternativt Spelarens Handbok.

4. Kafer-Thon, en unik stridskonst i Krigarens Väg.

5. Jag klöv en Binderakk till Frakk-Trukh med med en Zhandyxa. Men det var inte på skadeslaget, slog över 25 med Ob1T6. Kul ändå. Den lilla byn överlevde och jag blev hjälte. Heja Ob-sytemet och Dan Hörning!

Re: Några svar

115 med Ob3t6

Slå 145 med ob1T6+2 (enheter på stridsvana från familjetabellen)

Sen har du fått bra svar från andra. I Västlanden så kan man använda Primitiv Börd för nomader, men sen vet jag inte hur det går i städerna. Kanske samma.

Del'Amarth

Veteran
Re: Några svar

"Slå 145 med ob1T6+2 (enheter på stridsvana från familjetabellen)"

Man får inga obslag för enheter. eller? Känns lite omotiverat att börja med 24 i stridsvana bara för man hade en pappa som var krigare. =)

mycket möjligt att jag har fel. eller att jag bara missuppfattat dig totalt.

cernael

Warrior
Tillägg: Druider och Transformera

En annan sak som är rätt märklig: Druider (Den Gamla Trons präster/magiker/allt-i-allo:ar) har svurit att inte lära sig färdigheten Transformera. Problemet är bara följande: hälften (4 av 8) av alla ceremonier som används inom Den Gamla Tron kräver Transformera-slag. Vem slår dem? Någon som har en vettig lösning?

/Cernael san

Baron Marak

Swordsman
Re: Tillägg: Druider och Transformera

Gällande transformeringar så står det om vad som skall bort av dessa och vad som skall ändras står här

När det gäller ritualer av druider inom den gamla tron så innehåller dessa aldrig transformeringar. Istället så är det någon av de flertalet druider som deltar som alstrar aspekten istället.

Anledningen till att transformering inte får användas av druider är (min version) denna:
Magin kommer från Draken. Draken ger liv och balans till världen. En del av kraften kan den ge bort så dess undersåtar kan stå för en liten bit av detta bringande av harmoni.
En sann Tokon (eller vem som helst för den delen) som följer den gamla tron är nöjd med det den har. Att begära av draken mer än man fått eller att inte vara nöjd med det man får är ett rent helgerån.
Man skänks teotropi av draken. Draken vill att du skall ta emot gåvan och det gör du. Du tar emot gåvan och använder den. Men du använder det du fått och ändrar det inte.

Kael

Veteran
1. Jag har alla böcker förutom äventyren som har gets ut till Eon och det finns ca 50 ceremonier i Boken Religioner.

2. privelegier?när man är adlig. Tror inte det. västlandet, hmm titlar, kanske skulle kolla hur det ser ut hos oss här vad har dom för titlar borta i väst, Khan, Rhadja etc..

3. Funkar bra med namn från arabstaterna

4. Har nattdräparna(dom där som använder ahmadolken) någon egen stridskonst?? Vet faktiskt inte.

5. Har någon lyckats slå över 115 med Ob3t6?? Nej det har vi inte. Men en spelare som i min grupp skulle slå ett bedövande slag med ob1t6 och lyckades slå 52, och den träffade hjärnan på första critslaget. Otur. Synd att det var inne hos borgmästaren och att det var borgmästaren. Tror inte att gruppen har besökt den staden sedan dess.

:gremsmirk: