Nekromanti Några frågor

DAKRilla

Hero
Re: Påtal om Kenjutsu...

"frågan är om du verkligen skulle ha tid att bedömma det tillräckligt snabbt. det är ju trots allt ofta lättare att parera än att undvika, inte jämt, men ganska ofta enligt min erfarenhet."

Man behöver inte tid att tänka eftersom reflexer och vana (detta kanske är reflexer det med?) gör det åt en. Då jag slagits på riktigt så har då åtminstone jag inte använt någon form av strategiskt tänkade vid parader och undivkanden, men ändå har jag använt mig av båda. Faktiskt.

"Jag tror dock att det vara vanligare med funktionsvänliga/dugliga svärd då än nu. Många prydnadssvärd är ju bedrövliga och inte tänkta som annat än prydnader så även om de skulle vara många till antalet så är det inte samma sak."

Det finns riktiga, seriösa katana nu för tiden också, och om jag ska vara ärlig så tror jag kvalitén inte är märkbart sämre. Hur som helst så tvivlar jag på att eggen inte skadas av parader (med tanke på att svärden var så skarpa) och att de därför behövs slipas om ofta, vilket i sin tur gör att svärdet nöts ner, till sist till en sådan nivå att svärdet måste bytas.

"de vapen som är akuella för tiden bör ju vara vanligare då än senare, verkar ju logiskt i vart fall"

Vanligare kanske, men fortfarande inte vanliga. Inte så att man kunde "slösa" med dem direkt.

DAKRilla

Hero
Re: Svar på några av frågorna.

"det gör ju dock att man inte kan välja inrikta sig bara specifikt på den delen man vill ha ur en annan stridsskola."

Pfff. Det har jag också regler för. Bäst att jag slänger ut hela filen direkt.