Nekromanti Några frågor

L337

Warrior
Köpte dod ver 6 idag och undrar följande:
Finns det någon gratis spelvärd till Dod ver 6?
Får man några ep eller liknande om man slaktar monster?

Krille

Super Moderator
Ett par svar

"Finns det någon gratis spelvärd till Dod ver 6?"

Jag har inte sett någon hittills. Folk verkar vara rätt nöjda med den existerande spelvärlden Trudvang.

"Får man några ep eller liknande om man slaktar monster?"

Nej.

L337

Warrior
Re: Ett par svar

Jag köpte boken men det följde inte med någon karta över världen.

Helmgast
Jorges Bestiarium

Världen finns i andra böcker (de flesta har inte kommit ut ännu). Men Jorges Bestiarium sägs vara en bra bok att ha. Snygg är den iaf.

L337

Warrior

Rätt dumt att det inte följer med karta då det står på baksidan av boken att den innehåller allt som behövs för att börja spela utom tärningarna.

Krille

Super Moderator

"Jag köpte boken men det följde inte med någon karta över världen."

Vad ska du med den till?

När jag började med rollspel så tog det sex år (!) innan det fanns någon karta över världen. Likförbannat spelade vi och var glada ändå. Bevisligen går det att spela utan karta över världen.

Kartan du söker finns i Jorges Bestiarium, som är en förbaskat bra modul i övrigt också.

Anders Åstrand

Swordsman

man behöver inte karta för att spela. Är ju bara att sl hittar på något som verkar rimligt de gånger man behöver veta något som har med geografi att göra.

Elder Girov

Swordsman

Å andra sidan så kan kartor vara väldigt bra att ha, särskilt om man ska spela episkt och resa land och rike runt. Känns lite White Wolf att inkludera såna saker i moduler...

Doedinnan

Veteran

Sen kan det vara bra att ha om man kör lite mer avanserade ävewntyr med två spelgruper som konkurerar med varandra om att hitta nåt. Där det reser land och rike runt för att hitte "grejen/personen".

Ett bra exempel är ju t.ex O4Ö vilket är omöjlig att spela utan karta i fall man vill ha ett RobdopRhana som styrs av en Spelare.

Lambi

Swordsman

jo karta är ju inget måste... det är bra om man spelar längre äventyr... kampanjer och så...
men man kan spela riktigt roliga äventyr helt utan kartor...

Det viktigaste är att spelledaren har en tydlig idé om vad han/hon vill göra tycker jag. mycket grundidé, lite kartor&slp-beskrivningar, ett par ton fantasi blir en fantastisk rpg-skoj-sufflé... ARE YOU WITH ME????

warmoose

Warrior
Re: dod kartor= snygga men-

kartan finns i jorges bestiarium.... men kartan är gansak rolig/konstig för har man läst äventyret vildhjarta så står det att skogen "vildhjarta" är JÄTTE STOR och det är den med... men den är ganska liten om man kollar på andra skogar i trudvang...
Men kartan är ju inte viktig... själv hittar jag på stader på mina äventyr...

tex..de flesta som spelar i min grupp har ett hus eller något sådant i min stad Himer...

Storuggla

Champion

"men kartan är gansak rolig/konstig för har man läst äventyret vildhjarta så står det att skogen "vildhjarta" är JÄTTE STOR och det är den med... men den är ganska liten om man kollar på andra skogar i trudvang... "

Det är väl inget konstigt? Vildhjärta är en jättestor skog. Jag vill minnas att jag kollade skalan på Ostmark och jämnförde med en europakarta och kom fram till att Vildhjärta var.. skitstort. Men de andra skogarna är större helt enkelt. De är skitstörst. Och de är coolare.

Storuggla, gillar arkerna skarpt

Krille

Super Moderator

"Å andra sidan så kan kartor vara väldigt bra att ha, särskilt om man ska spela episkt och resa land och rike runt."

Bjäfs! Ena veckan, en öken med nån ämlans spindelkonungs pyramid i. Andra veckan, en dimhöljd ö med en magikers katakomb. Nån form av resa däremellan måste ha skett, men någon karta behövdes absolut inte!

Storuggla

Champion

"coola kanske det.. men då måste trudvang var ofantligt stort då..."

Det är ju det det är! Trudvang är fetstort! Och skogarna är fetstörst! Det finns inga apor, men ändå.

Storuggla, monkeyboy

Harablos

Veteran

Skogen vildhjarta är ca 140 mil långt och ca 80 mil brett i genomsnitt. Om vi gämför det med Sverige som är 240 mil (har jag för mej) Jo det är stort.