Rising
Vila i frid
The Aristocrats
Jag har redan nämnt det här, i ett svar till Basenanji, men jag broderar ut det ytterligare här:
The Aristocrats är ett urgammalt (åtminstone från 1800-talet) skämt som fram till nyligen aldrig dragits på några stora scener eller dokumenterats på film. Det har istället varit en sorts hemlig handskakning för komiker och scenartister; alla skämtare har kunnat det, men ingen har dragit det för någon publik.
Hela poängen med The Aristocrats är att det är ett antiskämt - det har ingen egentlig poäng. Det kluriga med skämtet är att man i mittpartiet berättar om ett så provocerande, obscent och "förbjudet" skeende som möjligt, varpå alla som hör det chockeras och tänker "jaha, om det ska vara så här grovt, då ska det banne mig till en djäkla rolig poäng för att inte skämtet bara ska vara plumpt och sensationslystet" - vilket dock förstås är precis vad det är - och vad som gör skämtet så oväntat och roligt.
Varför komikerna själva älskar The Aristocrats är inte konstigt - det är nämligen ett skämt som inte på något vis går att få roligt i ren text eller när det berättas av en tråkig person. Om skämtet blir roligt eller inte hänger helt på komikerns egen förtjänst; och det roliga är att varje komiker har arbetat fram sin egen variant på skämtet - mittpartiet ska vara chockerande, men man kan alltså hitta på vilket skeende som helst.
Jag är helt sanslöst fascinerad över det här, och skulle jättegärna vilja göra en rollspelsmotsvarighet:
Tänk dig ett extremt enkelt äventyrskoncept - ett koncept som vem som helst kan lära sig genom bara en snabb sammanfattning. Ett äventyrskoncept som alltså inte är intressant för sitt djup eller bredd, utan som bara bär en enkel men också finurlig idé - ett äventyr i en helt egen klass. Sedan, för att få äventyret spelbart, blir det alltså upp till varje enskild spelledare att brodera ut det och leda det på sitt eget speciella sätt. Det blir alltså ett äventyr som står och faller på sin spelledare - om denne är dålig så blir äventyret i sig uselt... Skulle inte du se det som en djäkla utmaning? Jag vet att jag skulle det, och jag vet att jag skulle vara assugen på att spela ett sådant äventyr med många olika spelledare och se om inte jag skulle kunna tillföra något alldeles eget till ett sådant äventyr.
Någon måste hitta på ett The Aristocrats-äventyr.
Wilhelm-skriket
Wilhelm-skriket är förmodligen världens kändaste ljudteknikerspex. Det är ett karaktäristiskt skrik som hörs i massor av olika filmer (och även videofilmer). Som en sorts signatur som ljudtekniker lägger in så fort som tillfälle ges, ungefär som att skriva "Kilroy was here" på en tegelvägg.
Min farsa, som jobbat med videoproduktion, har berättat att han alltid försökt lägga in ett visst hundskall i alla hans filmer, och han har berättat om andra, liknande signaturer, som andra produktionssnubbar lagt in på skoj.
Det är rätt kul att ha en personlig signatur, men jag tycker nästan att det är ännu roligare att använda en opersonlig signatur, såsom Wilhelm-skriket. Alltså att flera personer lägger in en och samma signatur i sina respektive verk, och att man alltså har ett gemensamt skämt ihop. Tänk att ha någon sådan här signatur i rollspelen; att alltid stoppa in en spelledarperson med ett visst namn i ens äventyr, eller något liknande. Det måste dock vara något som inte helt uppenbart ska kunna märkas, utan bara vara en kul vink åt de som redan är insatta (Wilhelm-skriket är mycket enkelt att känna igen när man väl vet hur det låter, men stör inte upplevelsen för dem som inte vet något).
---
En dum grej bara: Sådana här saker borde ju egentligen uppstå naturligt och inte medvetet för att någon dumskalle vill att det ska finnas... Så, har jag iom detta inlägg sabbat alla chanser för att få vara med om några sådana här spexiga grejer?
Jag har redan nämnt det här, i ett svar till Basenanji, men jag broderar ut det ytterligare här:
The Aristocrats är ett urgammalt (åtminstone från 1800-talet) skämt som fram till nyligen aldrig dragits på några stora scener eller dokumenterats på film. Det har istället varit en sorts hemlig handskakning för komiker och scenartister; alla skämtare har kunnat det, men ingen har dragit det för någon publik.
Hela poängen med The Aristocrats är att det är ett antiskämt - det har ingen egentlig poäng. Det kluriga med skämtet är att man i mittpartiet berättar om ett så provocerande, obscent och "förbjudet" skeende som möjligt, varpå alla som hör det chockeras och tänker "jaha, om det ska vara så här grovt, då ska det banne mig till en djäkla rolig poäng för att inte skämtet bara ska vara plumpt och sensationslystet" - vilket dock förstås är precis vad det är - och vad som gör skämtet så oväntat och roligt.
Varför komikerna själva älskar The Aristocrats är inte konstigt - det är nämligen ett skämt som inte på något vis går att få roligt i ren text eller när det berättas av en tråkig person. Om skämtet blir roligt eller inte hänger helt på komikerns egen förtjänst; och det roliga är att varje komiker har arbetat fram sin egen variant på skämtet - mittpartiet ska vara chockerande, men man kan alltså hitta på vilket skeende som helst.
Jag är helt sanslöst fascinerad över det här, och skulle jättegärna vilja göra en rollspelsmotsvarighet:
Tänk dig ett extremt enkelt äventyrskoncept - ett koncept som vem som helst kan lära sig genom bara en snabb sammanfattning. Ett äventyrskoncept som alltså inte är intressant för sitt djup eller bredd, utan som bara bär en enkel men också finurlig idé - ett äventyr i en helt egen klass. Sedan, för att få äventyret spelbart, blir det alltså upp till varje enskild spelledare att brodera ut det och leda det på sitt eget speciella sätt. Det blir alltså ett äventyr som står och faller på sin spelledare - om denne är dålig så blir äventyret i sig uselt... Skulle inte du se det som en djäkla utmaning? Jag vet att jag skulle det, och jag vet att jag skulle vara assugen på att spela ett sådant äventyr med många olika spelledare och se om inte jag skulle kunna tillföra något alldeles eget till ett sådant äventyr.
Någon måste hitta på ett The Aristocrats-äventyr.
Wilhelm-skriket
Wilhelm-skriket är förmodligen världens kändaste ljudteknikerspex. Det är ett karaktäristiskt skrik som hörs i massor av olika filmer (och även videofilmer). Som en sorts signatur som ljudtekniker lägger in så fort som tillfälle ges, ungefär som att skriva "Kilroy was here" på en tegelvägg.
Min farsa, som jobbat med videoproduktion, har berättat att han alltid försökt lägga in ett visst hundskall i alla hans filmer, och han har berättat om andra, liknande signaturer, som andra produktionssnubbar lagt in på skoj.
Det är rätt kul att ha en personlig signatur, men jag tycker nästan att det är ännu roligare att använda en opersonlig signatur, såsom Wilhelm-skriket. Alltså att flera personer lägger in en och samma signatur i sina respektive verk, och att man alltså har ett gemensamt skämt ihop. Tänk att ha någon sådan här signatur i rollspelen; att alltid stoppa in en spelledarperson med ett visst namn i ens äventyr, eller något liknande. Det måste dock vara något som inte helt uppenbart ska kunna märkas, utan bara vara en kul vink åt de som redan är insatta (Wilhelm-skriket är mycket enkelt att känna igen när man väl vet hur det låter, men stör inte upplevelsen för dem som inte vet något).
---
En dum grej bara: Sådana här saker borde ju egentligen uppstå naturligt och inte medvetet för att någon dumskalle vill att det ska finnas... Så, har jag iom detta inlägg sabbat alla chanser för att få vara med om några sådana här spexiga grejer?