Nekromanti några saker

Sauron90

Veteran
1. finns det några Marnakh stammar kvar?

2. vilka böcker bör jag köpa härnäst har köpt dom viktigaste (atlas boxen Tirak boken och Dvärg boken letade efter alv boken men förgäves det var ett bittert nederlag!).

3. är barbarer och mäniskofolk boken viktigt för barbarer eller kan dom spelas bra utan den?

4. tänker lägga kampanjen i Soldarn vilka Stammar/klaner finns där jag gillar landet därför att det finns så många olika raser där som i alla fall "verkar" leva i fred.

5. som följd fråga vilka av stammarna/klanerna går bra ihop en spelare är Tirak (brorsan) dom andra har inte hunnit göra sina karaktärer än kom hem från semestern tidigare i kväll.

6. hur ställer ni er till attributer som blir lite "weird" som tex Kraggen får 15 styrka slår 11 medans den klena adasiern får 16 slår 18!

7. vilken attribut framtagningsmetod använder ni? själv kör jag den jag lästa om i texten där Cerec Tzorcelan (hoppas jag inte stavade fel) skapas

det var nog allt fyller på allt eftersom antar jag

nej en sak till

har nog ändrat vad jag helst vill va det ligger nog snarare på en Skarpskytt förvisad från sitt hemland på grund av en plot och söker vapenbröder (min story om en ex hero i min wood elf warhammer arme)

tack på förhand för svar!

GoblinGurra

Swordsman
1. finns det några Marnakh stammar kvar?
Antagligen, men om du vill ha det så kan du alltid säga att det finns.

vilka böcker bör jag köpa härnäst har köpt dom viktigaste (atlas boxen Tirak boken och Dvärg boken letade efter alv boken men förgäves det var ett bittert nederlag!).
Inget svar, vad tycker du att du behöver?

är barbarer och mäniskofolk boken viktigt för barbarer eller kan dom spelas bra utan den?
De går att spelas utan, men det är lättare med den.

4. tänker lägga kampanjen i Soldarn vilka Stammar/klaner finns där jag gillar landet därför att det finns så många olika raser där som i alla fall "verkar" leva i fred.
Om du menar tiraker så är det väl bara Marnakh.

som följd fråga vilka av stammarna/klanerna går bra ihop en spelare är Tirak (brorsan) dom andra har inte hunnit göra sina karaktärer än kom hem från semestern tidigare i kväll.
...

hur ställer ni er till attributer som blir lite "weird" som tex Kraggen får 15 styrka slår 11 medans den klena adasiern får 16 slår 18!
Skrattar åt spelaren :gremgrin: Vad är det för fel med en stark Adasier och en svag/klen Kraggbarbar.

vilken attribut framtagningsmetod använder ni? själv kör jag den jag lästa om i texten där Cerec Tzorcelan (hoppas jag inte stavade fel) skapas
3T6 + Rasmodifikationer

har nog ändrat vad jag helst vill va det ligger nog snarare på en Skarpskytt förvisad från sitt hemland på grund av en plot och söker vapenbröder (min story om en ex hero i min wood elf warhammer arme)
Fattar inte frågan...

Dracohoribilis

Warrior
När vi lirar rollspel, så slår vi tre set med 3t6 och sedan väljer den rad vi vill ha och placerar ut värderna efterhand!
på så vis kan man skapa en karaktär som är mer som du vill ha den, mer älskvärd!
Det är dock inte alltid lätt att välja!
Har spelat rollspel sedan jag var sex då chock kom ut! har varit med i utvecklingen och tycker att det är det bästa sättet, förr fanns det även något som hette hjälte skapning då man slog fram sina värden med 2t6+6 och sedan ras modifikationerna! själv tror jag inte på detta då man gärna vill följa sin karaktär genom tiden och bli mäktig genom spelandet!

DarkMystic

Swordsman
Lärde mig ett nice system av en trevlig mexikan.

Slå 27T6 lägg ihop summan, och dela ut dem på olika attribut(max 18, min 3). Har börjat använda det och så länge SL håller ett vakande öga kan man få till intressanta karaktärer

Dracohoribilis

Warrior
Fan du... lät inte allt för trist, kan man ju bygga verkligen efter hur man vill och samtidigt få ta konsekvenserna av sin girighet... lät bra de där... ska nog ta och testa göra en karaktär för att testa det systemet, tack för denna, lät roligt!

Har en kille som kallas Ruben dvs en rollspels karaktär!!!
Han fick 4-5 i per sedan fick jag drabbad av åskmoln, trasiga tänder, blömkålsöra och en massa annat misshandlad, så hans personlighet ligger numera på ett! hur fan spelar man en sådan ful kille? hehe... lite små skojjigt men... han e bara för äcklig :gremsmile:

Galahad

Veteran
Jag brukar låta mina spelare få välja.
Alt 1: 4t6, välj tre valfria tärningar
Alt 2: 3t6 slå om ettor, när en uppsättning är framslagna så får de slå fram en uppsättning till, sedan välja vilken uppsättining de vill använda
Alt 3: 3t6, slå tre uppsättningar.

Vidare använder jag tekniken att först så slår de ett slag, sedan väljer de vilken grundegenskap de vill sätta ut det på innan de slår nästa slag. På så vis får man lite kontroll på sin person samtidigt som det blir lite gambling. "Nja, femton är bra, men jag tror att jag slår bättre på någon av de fyra slagen jag har kvar så sättre det inte i bildning *fyra slag senare* Fan!"

Dracohoribilis

Warrior
hmm vette fan altså, verkar lite skumt
4t6 och välja de bästa samt slå om alla ettor... sånt e ju inte bra, ifall man gör hjältar men vist fan e de kul när man har låga värden också :gremsmile: skapar ju sina situationer :gremwink:

Phelan

Hero
7. Attribut:

Man får en fast summa poäng (efter hur episk man vill att kampanjen ska vara) som spelaren får fördela som han vill inom ramen för vad som är möjligt för rasen. Eventuella rasmodifikationer läggs till/dras ifrån på respektive attribut.

Sist fick de välja ett bakgrundsslag helt fritt också (men "slå om grundegenskap X med 2T6+9" blir då istället "+5, men aldrig mer än 3 över rasens max").

Mao, spelarna får välja tämligen fritt så att de får en karaktär efter det koncept de tänkt sig.

Mvh / Phelan

Mouja

Hero
"Man får en fast summa poäng (efter hur episk man vill att kampanjen ska vara) som spelaren får fördela som han vill inom ramen för vad som är möjligt för rasen."

(Hur många poäng brukar du ge dem att distribuera?)

Exakt så gör jag med, men jag har samma fasta värde hela tiden - nämligen 107. De får 107 poäng (+/- från rasen) att sätta ut inom ramar som innebär mellan 6-17 (mer eller mindre är extrema fall och ofta ej tillåtet) på de alla attributen.
Bakgrundsslagen får de modifiera nästan hur de vill, bara de inte utnyttjar min frihet inom skapandet och tar en massa saker för att de är bra - men det har inte hänt än så länge. Vissa av spelarna brukar jag se över då de skapar karaktärer, för fuskande har hänt vid flera tillfällen. :/

Galahad

Veteran
4t6 brukar medföra att RPn får bra (14+) i ung 3 egenskaper. Oftasts får de lågt (9-) i 1 egenskap (finns extremfall med flera).

3t6 slå om ettor. Tillägga att de får bara slå om ettorna en gång. Om omslaget oxå blir en etta måste de behålla den.

3t6. Fördelen med det är att man får tre olika uppsättningar och kan välja den som man tycker verkar intressantast. Nackdelen är ju att medlet blir lite lägre än i de andra fallen och oftast får man fler låga resultat. Det har dock hänt att de slagit ruggigt bra även med den här varianten. Faktum är att en av spelarna med högst egenskapssumma använt den här varianten.

GoblinGurra

Swordsman
Re: Styrka 15 är inte klent [ANT]

Nej, men Sauron90 ansåg att det var klent och man ska ju ta seden dit man kommer.

Sauron90

Veteran
tycker 2t6+6 är ganska kul gillar när spelarna är lite bättre än genomsnitet tänker mig dom lite som framgångsrik yrkesman (se spelledarens guide)

upptäckte den sortens framslagning när jag läste om skapandet av Cerec Tzorcelan

Attribut
Först skall attributen väljas. Det finns olika sätt att slå fram dem och spelledaren har bestämt att rollpersonerna i hans kampanj skall vara lite bättre än ‘pöbeln’. Därför tycker han att Marco skall slå fram attributen med 2T6+6. Resultatet blir följande:

Attribut Resultat
STY 17
TÅL 15
RÖR 13
PER 13
PSY 13
VIL 16
BIL 14
SYN 13
HÖR 12

gillade sättet och testade det

en Tirak fick 19 sty (slaget blev 15 sedan fick han 2+ för Marnakh och slog stark på fyskiska egenskaper 19 och tål 16 +3 för Marnakh annars var det mest 13 han fick och typ vil på 11 samt bra syn och hör

Praetori

Warrior
Alla borde prrova grisodling

Vad är det för fel på att slå fram grundegenskaperna med 3T6 som vanligt?
En RP som har ett medelvärde på 12 i alla sina grundegenskaper är fortfarande bättre än gemene SLP.

Alla borde prova grisodlarfantasy där rollpersonerna INTE är hjältar ala Aragorn och Boromir å Gandalf från början.

Det hela baseras hur som helst på hur svårt spelledaren väljer att göra äventyret.
Det går att göra episka äventyr utan att spelarnas karaktärer för den skull är episka.