I både Neotech och Eon så använder man ju sej av ett färdighetssystem där färdigheter kan vara besläktade med varandra. Detta innebär ju att man genom att lägga till Ob1T6 till svårigheten för en färdighet kan använda den som att den var den besläktade färdigheten. På så sätt så blir det ju hyfsat svårt att göra något "besläktat", och man vågar bara ge på sej enklare saker om man nu inte är exceptionellt skicklig. Precis som det borde vara.
Men vad som inte täcks av reglerna är att de faktiskt borde gå snabbare och vara enklare att lära sej en färdighet om man är riktigt bra på en färdighet som den är besläktad med. Riktigt hur det ska gå till vet jag inte. Allt jag kommit på hittills har haft en massa luckor. För att förtydliga bristen så kan vi ta ett exempel:
En rollperson har Datateknik FC 13, men inget i Programmering. Han ska programmera ett enklare program med färdigheten Datateknik, och får därmed ökad svårighet eftersom de är besläktade (annars hade det inte ens varit möjligt). Låt oss säga att han även lyckas. Trots att han har programmerat ett program så har han fortfarande FC 0 i programmering, så när han sedan åker till programmeringskvällskursen så är han precis lika duktig som alla andra, trots att han är något av en datorexpert och faktiskt kan programmera lite (genom besläktad Datateknik, som sagt).
Borde inte personen i exemplet få det betydligt lättare att lära sej den besläktade färdigheten eftersom han redan kan saker som den besläktade färdigheten innehåller?
En enkel men inte helt tillräcklig lösning är att man får slå ett förbättringsslag för en den besläktade färdigheten trots att man egentligen inte använde den. Förbättringsslaget borde dock vara på Ob1T6 mindre än normalt (både när man slår mot PSY för att få färdigheten och när man slår vanliga förbättringsslag), så att man bara kan lära upp sej till en viss nivå.
Personen i mitt exempel skulle alltså få slå ett förbättringsslag för Programmering trots att han använde Datateknik. I det här lite speciella fallet (eftersom han har FC 0 i Programmering) så blir dock svårigheten Ob2T6 mot PSY istället för det normala Ob3T6 för att han ska få FC 5. Detta för att även simulera att det är lättare och går snabbare att komma igång med en färdighet om man har goda förkunskaper. Vid nästa förbättringsslag så blir det dock som så att han ska slå Ob2T6 över sitt värde i Programmering för att få höja, trots att han använda färdigheten Datateknik. Han lär ju dock komma till en punkt där han slutar använda sej av Datateknik för programmering, och istället helt går över till färdigheten Programmering. Det kan vara lite klurigt att veta när den punkten kommer, så man får försöka räkna fram den (om man är en gud på sannolikhetslära) eller fuska till sej den om man har tillgång till tabellerna längst bak i någon av Eon-grundböckerna. Man kan även använda sej av RipperDocs ObT6-sannolikhetsprogram, fast det blir lite problematiskt då man inte kan välja "över el. lika". Nåja. Man kan inte få allt.
Och så var det om specialiseringar också. Borde man inte kunna skaffa sej samma specialisering flera gången? T.ex.: Borde inte personen i exemplet längre upp kunna vara en djävel på mjukvara genom att ha den specialiseringen tre gånger om? Jag tycker nämligen att det är en lång bit kvar innan man ska behöva skaffa sej en expertkunskap för det. Man borde kanske också kunna räkna en specialisering flera gånger beroende på hur specifikt det man ska veta är (slaget lär ju ändå ligga på Ob4T6 eller Ob5T6).
Apropå Expertkunskaper. Hur är det med dem egentligen? De är ju så dyra att bli bra i (eftersom de kostar lika mycket som normala färdigheter) så det inte är lönt att skaffa dem, eller blir alla slag mot dem Ob1T6, Ob2T6 eller kanske rent av Ob3T6 enklare än om man jämför med en annan "bredare" färdighet (eller Bildning) som skulle kunnat användas i dess ställe? Beror nog från fall till fall kanske. T.ex.: För att veta om crash-buggen när man startar alpha-versionen 0,37a av Program X med Program Y startat i bakgrunden så blir svårigheten mot Datateknik (specialiseringen Mjukvara hjälper) Ob5T6. Om man har Expertkunskap: Mjukvara, vad blir svårigheten då?
Men vad som inte täcks av reglerna är att de faktiskt borde gå snabbare och vara enklare att lära sej en färdighet om man är riktigt bra på en färdighet som den är besläktad med. Riktigt hur det ska gå till vet jag inte. Allt jag kommit på hittills har haft en massa luckor. För att förtydliga bristen så kan vi ta ett exempel:
En rollperson har Datateknik FC 13, men inget i Programmering. Han ska programmera ett enklare program med färdigheten Datateknik, och får därmed ökad svårighet eftersom de är besläktade (annars hade det inte ens varit möjligt). Låt oss säga att han även lyckas. Trots att han har programmerat ett program så har han fortfarande FC 0 i programmering, så när han sedan åker till programmeringskvällskursen så är han precis lika duktig som alla andra, trots att han är något av en datorexpert och faktiskt kan programmera lite (genom besläktad Datateknik, som sagt).
Borde inte personen i exemplet få det betydligt lättare att lära sej den besläktade färdigheten eftersom han redan kan saker som den besläktade färdigheten innehåller?
En enkel men inte helt tillräcklig lösning är att man får slå ett förbättringsslag för en den besläktade färdigheten trots att man egentligen inte använde den. Förbättringsslaget borde dock vara på Ob1T6 mindre än normalt (både när man slår mot PSY för att få färdigheten och när man slår vanliga förbättringsslag), så att man bara kan lära upp sej till en viss nivå.
Personen i mitt exempel skulle alltså få slå ett förbättringsslag för Programmering trots att han använde Datateknik. I det här lite speciella fallet (eftersom han har FC 0 i Programmering) så blir dock svårigheten Ob2T6 mot PSY istället för det normala Ob3T6 för att han ska få FC 5. Detta för att även simulera att det är lättare och går snabbare att komma igång med en färdighet om man har goda förkunskaper. Vid nästa förbättringsslag så blir det dock som så att han ska slå Ob2T6 över sitt värde i Programmering för att få höja, trots att han använda färdigheten Datateknik. Han lär ju dock komma till en punkt där han slutar använda sej av Datateknik för programmering, och istället helt går över till färdigheten Programmering. Det kan vara lite klurigt att veta när den punkten kommer, så man får försöka räkna fram den (om man är en gud på sannolikhetslära) eller fuska till sej den om man har tillgång till tabellerna längst bak i någon av Eon-grundböckerna. Man kan även använda sej av RipperDocs ObT6-sannolikhetsprogram, fast det blir lite problematiskt då man inte kan välja "över el. lika". Nåja. Man kan inte få allt.
Och så var det om specialiseringar också. Borde man inte kunna skaffa sej samma specialisering flera gången? T.ex.: Borde inte personen i exemplet längre upp kunna vara en djävel på mjukvara genom att ha den specialiseringen tre gånger om? Jag tycker nämligen att det är en lång bit kvar innan man ska behöva skaffa sej en expertkunskap för det. Man borde kanske också kunna räkna en specialisering flera gånger beroende på hur specifikt det man ska veta är (slaget lär ju ändå ligga på Ob4T6 eller Ob5T6).
Apropå Expertkunskaper. Hur är det med dem egentligen? De är ju så dyra att bli bra i (eftersom de kostar lika mycket som normala färdigheter) så det inte är lönt att skaffa dem, eller blir alla slag mot dem Ob1T6, Ob2T6 eller kanske rent av Ob3T6 enklare än om man jämför med en annan "bredare" färdighet (eller Bildning) som skulle kunnat användas i dess ställe? Beror nog från fall till fall kanske. T.ex.: För att veta om crash-buggen när man startar alpha-versionen 0,37a av Program X med Program Y startat i bakgrunden så blir svårigheten mot Datateknik (specialiseringen Mjukvara hjälper) Ob5T6. Om man har Expertkunskap: Mjukvara, vad blir svårigheten då?