Nekromanti Några tankar om färdighetsreglerna (långt)

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
I både Neotech och Eon så använder man ju sej av ett färdighetssystem där färdigheter kan vara besläktade med varandra. Detta innebär ju att man genom att lägga till Ob1T6 till svårigheten för en färdighet kan använda den som att den var den besläktade färdigheten. På så sätt så blir det ju hyfsat svårt att göra något "besläktat", och man vågar bara ge på sej enklare saker om man nu inte är exceptionellt skicklig. Precis som det borde vara.

Men vad som inte täcks av reglerna är att de faktiskt borde gå snabbare och vara enklare att lära sej en färdighet om man är riktigt bra på en färdighet som den är besläktad med. Riktigt hur det ska gå till vet jag inte. Allt jag kommit på hittills har haft en massa luckor. För att förtydliga bristen så kan vi ta ett exempel:

En rollperson har Datateknik FC 13, men inget i Programmering. Han ska programmera ett enklare program med färdigheten Datateknik, och får därmed ökad svårighet eftersom de är besläktade (annars hade det inte ens varit möjligt). Låt oss säga att han även lyckas. Trots att han har programmerat ett program så har han fortfarande FC 0 i programmering, så när han sedan åker till programmeringskvällskursen så är han precis lika duktig som alla andra, trots att han är något av en datorexpert och faktiskt kan programmera lite (genom besläktad Datateknik, som sagt).

Borde inte personen i exemplet få det betydligt lättare att lära sej den besläktade färdigheten eftersom han redan kan saker som den besläktade färdigheten innehåller?

En enkel men inte helt tillräcklig lösning är att man får slå ett förbättringsslag för en den besläktade färdigheten trots att man egentligen inte använde den. Förbättringsslaget borde dock vara på Ob1T6 mindre än normalt (både när man slår mot PSY för att få färdigheten och när man slår vanliga förbättringsslag), så att man bara kan lära upp sej till en viss nivå.

Personen i mitt exempel skulle alltså få slå ett förbättringsslag för Programmering trots att han använde Datateknik. I det här lite speciella fallet (eftersom han har FC 0 i Programmering) så blir dock svårigheten Ob2T6 mot PSY istället för det normala Ob3T6 för att han ska få FC 5. Detta för att även simulera att det är lättare och går snabbare att komma igång med en färdighet om man har goda förkunskaper. Vid nästa förbättringsslag så blir det dock som så att han ska slå Ob2T6 över sitt värde i Programmering för att få höja, trots att han använda färdigheten Datateknik. Han lär ju dock komma till en punkt där han slutar använda sej av Datateknik för programmering, och istället helt går över till färdigheten Programmering. Det kan vara lite klurigt att veta när den punkten kommer, så man får försöka räkna fram den (om man är en gud på sannolikhetslära) eller fuska till sej den om man har tillgång till tabellerna längst bak i någon av Eon-grundböckerna. Man kan även använda sej av RipperDocs ObT6-sannolikhetsprogram, fast det blir lite problematiskt då man inte kan välja "över el. lika". Nåja. Man kan inte få allt.

Och så var det om specialiseringar också. Borde man inte kunna skaffa sej samma specialisering flera gången? T.ex.: Borde inte personen i exemplet längre upp kunna vara en djävel på mjukvara genom att ha den specialiseringen tre gånger om? Jag tycker nämligen att det är en lång bit kvar innan man ska behöva skaffa sej en expertkunskap för det. Man borde kanske också kunna räkna en specialisering flera gånger beroende på hur specifikt det man ska veta är (slaget lär ju ändå ligga på Ob4T6 eller Ob5T6).

Apropå Expertkunskaper. Hur är det med dem egentligen? De är ju så dyra att bli bra i (eftersom de kostar lika mycket som normala färdigheter) så det inte är lönt att skaffa dem, eller blir alla slag mot dem Ob1T6, Ob2T6 eller kanske rent av Ob3T6 enklare än om man jämför med en annan "bredare" färdighet (eller Bildning) som skulle kunnat användas i dess ställe? Beror nog från fall till fall kanske. T.ex.: För att veta om crash-buggen när man startar alpha-versionen 0,37a av Program X med Program Y startat i bakgrunden så blir svårigheten mot Datateknik (specialiseringen Mjukvara hjälper) Ob5T6. Om man har Expertkunskap: Mjukvara, vad blir svårigheten då?
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Det låter ju rätt vettigt, det där med färdigheterna. Man kanske skulle få sätta krysset på Programmering om man slog Perfekt... Appropå färdigheter, varför är det inte som i Eon att man får olika i de olika färdigheterna, typ (PSY+SYN)/4 osv...??? :gremconfused:

Annars borde de väl funka bra.. Det var allt från moi..God Natt
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Man kanske skulle få sätta krysset på Programmering om man slog Perfekt... "

Man lär aldrig lyckas med ett perfekt slag när man slår ett "besläktat" slag, så jag vet inte. Eller vad menar du?

"Appropå färdigheter, varför är det inte som i Eon att man får olika i de olika färdigheterna, typ (PSY+SYN)/4 osv...???"

Man får istället 5 i alla dessa och det för att förenkla antar jag. Hur som helst så har GrottolletNaug publicerat husregler till detta "problem".
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Vad jag menar...typ att om man har FC 13 i Datateknik, slår mot "besläktade" programmering med Ob4T6, och slår 1,1,1 och 4. Perfekt alltså. Så sätter man krysset i Programmering istället för Datateknik som man slog mot...fast jag kanske är ute och cyklar i nattmössan mån tro? :gremgrin:
 

Dr Ikusha

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
56
Location
Malmö
Ett förvirrat svar

Men vad som inte täcks av reglerna är att de faktiskt borde gå snabbare och vara enklare att lära sej en färdighet om man är riktigt bra på en färdighet som den är besläktad med.
Jo, det kanske du har rätt i. I vissa fall åtminstånde. Ibland gör det dock mer skada än nytta med stora förkunskaper. Om man tar programeringsexemplet så är det fullt möjligt att "dataexperten" måste lära om vissa saker eftersom det sätt han programerar på troligen inte är det optimala eftersom han saknar kunskapen. Han måste alltså lära sig att göra det på ett nytt sätt jämnfört med vad han är van vid.
OK, det låter kanske lite krystat i det här fallet, men i allmänhet kan man kanske säga att fördelen med bakgrundskunskaper ibland tas ut av problemet att bryta gamla vanor. Ett exempel från verkligheten. En längre tid har jag tränat kung-fu, men i samband med att jag flyttat har jag prövat lite olika kampsporter, bla aikido. Och tro mig, mina erfarenheter från kung-fun gjorde INTE det hela lättare, snarare tvärt om. Detta eftersom jag var tvungen att "lära om" saker jag redan kunde på ett nytt sätt.

Jisses vad jag svamlar. Jaja, jag hoppas det hela går att förstå ändå.

Vad gäller expertkunskaperna tror jag du missuppfattat dem lite. De gäller nog inte smala områden av de vanliga färdigheterna, sådant är specialiseringar, utan snarare saker som "tyska vapen från andra världskriget" och liknande.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"fast jag kanske är ute och cyklar i nattmössan mån tro?"

Jag tror nästan det. Åtmistone så var det inte något sådant jag var ute efter.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Ett förvirrat svar

"Han måste alltså lära sig att göra det på ett nytt sätt jämnfört med vad han är van vid."

Må så vara att din Kung-Fu inte gjorde din Aikido lättare att lära, men då det har med Datateknik och Programmering att göra så kan jag inte annat än säga att det faktiskt KRÄVS Datateknik för att kunna programmera. T.ex. så har jag aldrig någonsin mött elelr hört talas om en person som kan programmera, men inte mycket mer (om datorer alltså).

Du kan ju även jämföra med musik. Kan du ett instrument så har du massor med dej då du ska lära dej ett nytt: Du kan läsa noter, har taktkänsla och gehör.
 

Dr Ikusha

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
56
Location
Malmö
Re: Ett förvirrat svar

OK, fair enough. Datorer kan jag inte ett smack om, så jag får lita på dig. Men om det är som du säger så borde det inte vara ett krav att man har åtminstånde lite i Datateknik för att kunna skaffa Programering? Ungefär som att man inte kan ha mer i sociala färdigheter än man har i språket? Om man tex inte kan ha mer än dubbelt så mycket i programering än man har i Datateknik skulle väl problemet försvinna? I detta fallet åtminståne.
Men musik är nog ett lysande exempel på ett fall där du har helt rätt. Ett förslag är att vissa besläktade färdigheter (som tex olika instrument) räknas som lättlärda tills man har hälften så stort FV på dem som man har i "huvudfärdigheten".
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Angående Experkunskaper

(Jag glömde svara på detta i mitt svar till dej, så för att undvika förvirring så gör jag ett nytt)

Sista stycket längst upp till höger, sidan 67 i N2-grundboken:

"Observera att många av expertkunskaperna också kan tänkas vara specialiseringar till andra färdigheter. Det spelar dock egentligen inte så stor roll hur man gör."
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Ett förvirrat svar

Grejen är den att i Programmering så inkluderas det man bör kunna från Datateknik också. Detta för att Programmering är besläktad med Datateknik, och således kan man använda Programmering för att uträtta saker som det egentligen krävs Datateknik för. Men om vi vrider och vänder lite på det hela, om man som i exemplet inte kan programmera, men kan en massa om datorer, så borde det vara enklare att lära sej Programmering eftersom man redan kan de saker om Datateknik som inkluderas i färdigheten Programmering. För, som jag sa tidigare i detta inlägg, Programmering inkluderar lite Datateknik, dock en väldigt grundläggande sådan.
 

Dr Ikusha

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
56
Location
Malmö
Re: Angående Experkunskaper

Aha ok, missade det. Det verkar dock som om grundtanken med expertkunskaper är att dom ska vara ett sätt att ge lite krydda till en rollperson snarare än att vara användbara. Om man använder dem "istället" för en specialisering skulle jag tro att svårigheten är normal. En person med FV 13 i expertkunskap: mjukvara vet inte mer om mjukvara än en person med programering 13. Möjligtvis skulle expertkunskapen vara lättare att lära sig.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Angående Experkunskaper

"Det verkar dock som om grundtanken med expertkunskaper är att dom ska vara ett sätt att ge lite krydda till en rollperson snarare än att vara användbara."

Om detta är tanken bakom expertkunskaperna så är de inte något annat än löjliga. Realistiska är de inte heller, och realism är ju i princip hela Neotechs grundtanke. Personligen så tycker jag att de kryddar på ännu mer om de faktiskt kan användas till något. Tänk dej följande scenario:

Siv har Datateknik 12, Lennart har Expertkunskap: Mjukvara 12. SL bestämmer svårigheten för att identifiera det obskyra programmet till Ob5T6 för Siv, men Ob3T6 för Lennart tack vare hans enorma kunskaper inom olika program.

Eftersom Lennart lär lyckas med detta, så kan han därmed använda sej av och visa upp sina experkunskaper istället för att misslyckas och säga "Jag vet inte, trots att allt jag gör på min vakna tid är att undersöka mjukvara". På detta sätt så är det inte bara något kul som står på pappret, utan även något som verkligen märks av i själva rollspelandet.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Man kan även använda sej av RipperDocs ObT6-sannolikhetsprogram, fast det blir lite problematiskt då man inte kan välja "över el. lika".

Ska väl reservera mig för det som står på den sidan, att appleten tycks beräkna fel för fler tärningar än Ob1T6. Ibland ganska rejäla felräkningar, om man jämför med statistiken i Eon Deluxe. Men när jag lyckats lösa beräkningsfelen så kommer även en "över eller lika" att finnas där (samt perfekt, lyckad, misslyckat och fummel)

/RipperDoc
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
en bra husregel, avänder man föärdighet A som är besläktad med B för att göra något färdighet B är till för, borde man lära sig B och inte A.
å andra sidan är det lite elakt för någon som har 45 i A och 0 i B. han vill nog hellre ha sitt kryss i A än B.

jag skulle i alla fall ge mina spelare möjligheten att välja.

men det här är ju inte tillräkligt för att täcka hålet i reglerna om besläktade färdigheter och inlärning. Kan man köra bil är det ju lättare att köra motorcykel, eller hur?

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Angående Experkunskaper

För det här tror jag det är omöjligt att forma några fasta regler. I det här fallet är det ju bättre med mjukvara än programmering. men i andra fall kommer det vara tvärt om...

chrull
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"avänder man föärdighet A som är besläktad med B för att göra något färdighet B är till för, borde man lära sig B och inte A."

Det är ju faktiskt något ur färidghet B man egentligen gör, så att man blir bättre i färdighet A tycker jag blir lite underligt.

Det jag menar är att färdighet A innhåller lite av färdighet B, och eftersom man med andra ord redan kan lite av färdighet B så borde den lilla kunskap av färdighet B som färdighet A innehåller kunna "kopieras" på något sätt till färdighet B. Precis som i exemplet med bil- och motorcykelkörning.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Angående Experkunskaper

"För det här tror jag det är omöjligt att forma några fasta regler."

Nej, men att ge Expertkunskaperna en klart enklare svårighetsnivå på mellan -Ob1T6 till -Ob3T6 fungerar dock ganska bra. Men fast och klart definierad är den ju inte, så spelledaren får allt ta och höfta till ganska rejält.

"men i andra fall kommer det vara tvärt om..."

Precis. När det sedan kommer en programmeringsfråga så har Lennart med Expertkunskap: Mjukvara 12 inte en chans i världen att veta vad svaret är medan Siv med sin Datateknik 12 dock har en besläktad chans att lyckas. Ove, som faktiskt har Programmering 11, han har den största chansen att lyckas av samtliga personer i exemplet.
 
Top