Ja, att ta bort markeringen av negativa/positiva relationer är nog dumt och jag tror (?) att det Han pratar om handlar om att lägga upp teorier kring hur relatioenr bör samverka för att skapa intressanta startscenarion snarare än att ta bort +/- (vi brukar använda färgerna röd/grön) ur metoden för att markera relationer.AndersG said:Jag tror att för det syfte som Genesis har (och som jag tycker är mycket vällovligt) så är det i stort sett nödvändigt att relationerna kan delas in i positiva och negativa eftersomi det annars blir omöjligt att lägga upp abstrakta relationskombinationer som säkert resulterar i konflikter om man inte börjar lägga in extra villkor. Om A och B har relationerna "Vill hjälpa" respektive "Vill förstöra för" till C så resulterar det i en automatisk konflikt oavsett hur "hjälpa" och "första för" specificeras, men om A och B båda har relationen "vill förändra" till C så kan det mycket väl resultera i att A och B kommer utmärkt överens eftersom de förändringar hos C som de vill uppnå kan vara kompatibla. Det kan fungera om man villkorar att förändringarna måste vara på något sätt motsatta, men då blir det betydligt krångligare att snabbt och enkelt definiera relationerna jämfört med om A och B var för sig kan hitta på en positiv respektive negativ relation till C.
Om jag skulle gräva ner mig mer i det här (och det är inte omöjligt att jag gör det) så skulle jag titta på en massa tv-såpor och försöka hitta relationsmönster från dessa. Om ett abstrakt relationsschema klarar av att täcka det som finns där så skulle jag säga att det har kommit en bra bit på väg.
Såpoperakollen är en intressant tanke, det kan vara en spännande utmaning att försöka teckna ner ett komplext relationsnät, även om syftet med kartan IMO är mer att "skapa" än "dokumentera".
Som en liten side note håller jag på att övertala ett par polare att skriva ett program som optimerar en relationskartas utseende, dvs "trasslar ut" den efter att en godtycklig mängd relationer satts upp mellan ett godtyckligt antal aktörer som kan underlätta när det handlar mer om att dokumentera!