Nekromanti Några teknikfrågor

magoo

Hero
Ljuva fantasyvärldar där svärden glimmar och man slipper ta hänsyn till modern teknik. Men nu är det dags att spelleda Kult igen, något jag gör med skräckblandad förtjusning. Det är härligt att spela i nutid, men även farligt att som ganska oteknisk tjej spelleda ett gäng tekniknördar.

Så ni är mitt hopp, ni tekniskt bevandrade därute!

1. Jag hade tänkt mig att skurkarna skulle använda sig av taser, och jag hittade en föredömlig beskrivning av sådana på tillverkarens hemsida med tillhörande små filmsnuttar av hur användningen ser ut i verkligheten. Att man rasar ihop vid träff är tydligt, men hur länge är man satt ur spel? Och hur känner man sig efteråt måntro?

2. Rollpersonerna ska ta sig in i en större byggnad, en välbevakad sådan. De får själva välja metod och jag misstänker att de tänker Mission Impossible och vill klättra in via ventilationssystemet. I byggnaden finns försöksdjur och laboratorier så ventilationen är antagligen väl tilltagen - finns det plats att krypa i ventilationskanaler? Och vilka hinder kan man tänkas stöta på?

Hoppas på snabb hjälp från er som lusläst senaste byggnormen och fått smärre elchocker.

/Magoo, börjar få SL-ångest

Krille

Super Moderator
"Att man rasar ihop vid träff är tydligt, men hur länge är man satt ur spel? Och hur känner man sig efteråt måntro?"

Det varierar, framförallt med var man blir träffad, men man bör handla snabbt. Målet lär vara påverkat ett tag, men inte utslagen särskilt länge. Räkna med en halvminut till en minut, tops.

Efteråt känner man sig rejält matt och darrig. Det går snabbt över, men man är inte direkt helpigg under tiden.

"I byggnaden finns försöksdjur och laboratorier så ventilationen är antagligen väl tilltagen - finns det plats att krypa i ventilationskanaler? Och vilka hinder kan man tänkas stöta på?"

Normalt hittar du inga hinder i en ventilationskanal, utom möjligen ett och annat filter vid utblås och insug samt förstås en klase fläktar och kyltorn vid ventilationsanläggningen.

Ett stort problem med luftkanaler är att själva ventilationsanläggningen oftast placeras på ett tak. Det gör att det första som du hittar från ventilationsanläggningen är ett smalt och djupt och framförallt lodrätt schakt.

Slutligen avpassas varje kanal efter mängden luft som blåser igenom. Enskilda rum behöver inte så mycket luft, så utblås och insug i enskilda rum samt kanaler till dessa är ofta i dimensionen ca 20-30 cm.

Laboratorier som hanterar farliga material har ofta helt sluten luftförsörjning. Det ska helt enkelt inte gå att få in uteluft som kan sabba experimenten eller att få ut någon inneluft som kan sprida något otäckt. Du lär därför hitta feta filter och reningsanläggningar på vägen om du försöker krypa in den vägen.

MrG

Swashbuckler
I byggnaden finns försöksdjur och laboratorier så ventilationen är antagligen väl tilltagen - finns det plats att krypa i ventilationskanaler? Och vilka hinder kan man tänkas stöta på?
Minns jag rätt från kompisen som jobbat med undertak är dom dära rackarns ventalationskanalerna inte så hejans tåliga, så om det är stora nog för att folk ska få plats (vilket de sällan är), är det inte säkert att det håller. Det finns oftast kryputrymme mellan aukustiska undertak och själva taket, men där brukar man ha dolt ventalitionen och elledningar att fastna i, och det brukar inte ta vikten av en människa speciellt bra... Men där har du frågan om filmiskhet eller realism...

Hinder skulle jag kunna rekomendera utblås, starka vindar och framför allt säkerhetsvägar med biofara märkning. Plus utanför har man självklart (el-) stängsel (med taggtråd högst upp), hundar, patrullerande vakter, kameror, automatiskt bevattningssystem för gräsmattorna (ingen säkerhetssytem, men intressant effekt för att skrämma karaktärerna).

magoo

Hero
Men där har du frågan om filmiskhet eller realism...
Jag har tyvärr oturen att spelleda en kille som jobbar med byggkonstruktion, så jag vill gärna verka hyfsat realistisk.

Hinder har jag massor - övervakningskameror, gott om låsta dörrar etc. Men i slutändan vill jag ju ändå att de ska ta sig in :gremlaugh:

Jag hoppas att de kommer att välja nån form av "Gå in dagtid och gömma sig i lokalerna"-taktik, men så mycket film med Bruce Willis som dessa herrar har sett så vill de nog använda en mer inbrotts-taktik.

Tack för tipsen!

magoo

Hero
Tack för utförliga svar!

Laboratorier som hanterar farliga material har ofta helt sluten luftförsörjning. Det ska helt enkelt inte gå att få in uteluft som kan sabba experimenten eller att få ut någon inneluft som kan sprida något otäckt. Du lär därför hitta feta filter och reningsanläggningar på vägen om du försöker krypa in den vägen.
Rollpersonerna kommer att försöka ta sig in i ett fiktivt Amersham Biosciences i Umeå. Min version består av flera sammanhängande byggnader - lager, administration, försöksdjurhantering och laboratorier. För att komma in i labdelen är ventilationen en möjlig väg - t ex att ta sig från ett kontor in i ett annat i labdelen.

20-30 cm är nog för lite för att man ska kunna klämma sig igenom. RP får hitta en annan metod.

Det känns lite spännande att bara dra upp lösa ramar och låta RP styra. Detta är nog mitt mest vågade äventyr hittills, det ska bli kul att se vad de kan hitta på.

MrG

Swashbuckler
Jag har tyvärr oturen att spelleda en kille som jobbar med byggkonstruktion, så jag vill gärna verka hyfsat realistisk.
Sånt är knepigt, händer att jag kapitulerar och frågar spelarna hur saker funkar i verkligheten (nackdelen med att rollspela med psykologer, läkare, folk som faktiskt gjort lumpen, it-folk, undertaksläggare osv, osv...), men sedan kan man också berätta för dem vad vanliga människor känner till om det :gremgrin:

En anekdot har jag dock i ämnet appropå att ta sig in; Min idealistske kusin var en gång i tiden aktiv plogbill och skulle bryta sig in på en militärbas, men deras nogranna plan om att ta sig via ett krossat fönster gick åt pipan, de lyckades inte ha sönder det, och inte pilla upp det. Som sista desperata grej kände någon på dörren, som visade sig vara olåst :gremsmile: Så alltid kan man släppa in folk...

Kanturi

Swordsman
Att man rasar ihop vid träff är tydligt, men hur länge är man satt ur spel? Och hur känner man sig efteråt måntro?

Jag har ingen egen erfarenhet av detta (tack och lov), men vad jag vet så faller man (som du sa) och sedan ligger men utslagen en stund, jag vet inte exakt hur länge, det beror nog på om man "har tid" att ligga å "götta" sig på golvet eller om man snabbt måste upp igen för att slå larm, men jag tror att en bra taktik är att ta ner någon med Tazer för att sedan när offret ligger ner använda sig av sin nyslipade kniv mot offrets hals, för att inte gå in på alldeles för mycket detaljer. På detta sätt så blir det snabbt och utanför alldeles för mycket ljud.

Rollpersonerna ska ta sig in i en större byggnad, en välbevakad sådan. De får själva välja metod och jag misstänker att de tänker Mission Impossible och vill klättra in via ventilationssystemet. I byggnaden finns försöksdjur och laboratorier så ventilationen är antagligen väl tilltagen - finns det plats att krypa i ventilationskanaler? Och vilka hinder kan man tänkas stöta på?

Tyvärr så har jag ingen aning om detta...

//Emil "Kanturi" Nises... fudnerar på att spela detta mystiska rollspel...